• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Förslag angående tråden Alde eller Truma?

RolandL

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Hurva
Vi har fått den här frågan i en av våra facebookgrupper, Ny med Husbil.
Har vi någon här som har möjlighet att besvara det och hjälpa en nybörjare?
Hej!
Jag vill gärna ha lite tips från er vana husbils ägare.
Truma eller aldepanna?
Låter truma värmaren mycket?
Är det något annat man ska tänka på?
Tack på förhand 😊
Moget för kunskapsbiblioteket?
 
Moget för kunskapsbiblioteket?



Det har under årens lopp funnits långt över 30 olika modeller av Alde och Truma.
Jag hittade 38 olika. Det finns små, mellanstora, stora och väldigt stora husbilar! Dessa är mer eller mindre bra isolerade. De används mer eller mindre vintertid och i ett land som är väldigt långsmalt. En del kompletterar med dieselvärmare. En del stannar oftast där det finns tillgång till elektricitet och andra ska " tvunget" fricampa. Utblåsventiler är olika bra placerade.
Ett lovvärt försök, men frågan har egentligen inget svar. Det räcker inte med att någon är " ny med husbil ". Det krävs mer information...( om ev bil och om frågeställaren) för att frågeställaren ska ha någon nytta av svaren ovan.
Frågan tas upp i ett flertal filmer på Youtube samt finns också i andra forum både i Sverige och utomlands.
......
 
Det har under årens lopp funnits långt över 30 olika modeller av Alde och Truma.
Jag hittade 38 olika. Det finns små, mellanstora, stora och väldigt stora husbilar! Dessa är mer eller mindre bra isolerade. De används mer eller mindre vintertid och i ett land som är väldigt långsmalt. En del kompletterar med dieselvärmare. En del stannar oftast där det finns tillgång till elektricitet och andra ska " tvunget" fricampa. Utblåsventiler är olika bra placerade.
Ett lovvärt försök, men frågan har egentligen inget svar. Det räcker inte med att någon är " ny med husbil ". Det krävs mer information...( om ev bil och om frågeställaren) för att frågeställaren ska ha någon nytta av svaren ovan.
Frågan tas upp i ett flertal filmer på Youtube samt finns också i andra forum både i Sverige och utomlands.
......

Instämmer,
Det viktigaste att tänka på för en ny husbilsägare är nog att man fått en klar bild hur man vill bruka den och när på året, utifrån det kan man sen göra en kravlista med t.ex.

Lastkapacitet
För hur många personer
Helintegrerad, Halvintegrerad, Alkov
Typ av bäddar
Byggd för vintercamping
Typ av uppvärmning
Dubbelgolv/Enkelgolv
Klara "off grid" camping
Manuell/Automat
m.m.

Typ av uppvärmning är sällan det som avgör det slutgiltiga valet av husbil, tänker jag.
 


Det finns mycket här. Bläddra och bläddra nedåt.
 
Typ av uppvärmning är sällan det som avgör det slutgiltiga valet av husbil, tänker jag.
Alla är olika, i det här fallet var det en frågeställning från en som funderar på att köpa en husbil och ställde frågan ur sitt perspektiv och det fick många bra svar.

Svaren var så bra så att det nu föreslagits att lyfta upp det till kunskapsbiblioteket och det kanske är ett bra förslag då det kan vara fler som har samma tankar inför sitt köp av sin första husbil.
Jag tror som Roland att det skulle gå att göra ett rätt bra inlägg av det om man sammanställer alla för/nackdelar samt fakta om dem, som kanske skulle kunna platsa i kunskapsbiblioteket.
 
Vet inte om det stämmer men jag hade problem med Alden i Portugal o Spanien för något år sedan. Besökte flera firmor men överallt var det bara Truma som gällde. Enligt en större husbilsfirma i Valencia är det problem med delar till Alde här nere o 90 % är Truma. Kanske något o tänka på om man är på resande fot.
 
Senast ändrad:
Som råd till nybörjare räcker nog innehållet i tråden ”Alde eller Truma” men för att ingå i Kunskapsbiblioteket krävs nog rätt mycket arbete/kompletteringar. Den länk som Burstner hänvisar till innehåller ju så mycket mer och jag tycker att den kan vara en fingervisning om vilken ambitionsnivå som kan vara lagom.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen