• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Försäkring om husbilen är avställd och ska köra till besiktning.

Logga in för att dölja denna ruta:

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Hade lite snack och tankar kring denna fråga.
Alla har ju inte besiktning på husbilen under våren sommaren, många ställer av husbilen och har "avställningsförsäkring"
Trodde själv att det var grönt för mig som har DINA förskärningar att köra till och från besiktningen, men schiii fick jag, det får jag inte.
Avställningsförsäkring infattar inte Trafik försäkring som behövs.
Tydligen är det olika för olika bolag
Kanske är det fler än jag som antar att man får köra kortaste vägen till och från Besiktningen.
Bäst är att kolla upp detta när det är dax.

Kravet är väl att du ska ha trafikförsäkring men bilen får vara avställd till o från besiktningen.
Helt rätt, det var just den biten som vi inte tänkte på utan enbart att man får köra till och från besiktningen utan att ställa på husbilen, kan ju bli dyrt om man inte kollat detta och nått händer!

Jag ser alltid till att besiktiga innan det blir körförbud ser ingen anledning med att vänta så länge.

När jag köpte min husbil, påsken 2014 så var den nybes. Men det blev problematiskt att få bes.tid på våren följande år, så jag flyttade bes. till hösten, sedan många år bes. jag okt-dec.då är det lätt med att få tid på min station, innan avställning.
Har då alltid laglig bil klar vid påställningen på våren.

Man kan också låta bilen vara avställd och obesiktigad. När den skall tas i bruk ställer man på bilen och får då köra obesiktigad till bilprovningen. Man bör kunna visa att man har en bokad tid.

Man kan också låta bilen vara avställd och obesiktigad. När den skall tas i bruk ställer man på bilen och får då köra obesiktigad till bilprovningen. Man bör kunna visa att man har en bokad tid.
Behöver man inte då ha en Trafik försäkring?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen