• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Får man svettas i dessa kläder

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Just nu bygger de om mitt gym, men de har inte stängt. När jag går på löpbandet, flåsar jag värre än en tramporgel, som den vi hade i klassrummet i småskolan. Luften är tjock av damm, och gymmets ventilation har brutit ihop. På en affisch ler en äldre man emot mig, "Jag tränar inte för att bli ung, jag tränar för att bli gammal" står det Träning skall vara svett, blod och mode.

Mitt gym är ett stort modehus, folk har de mest färggranna saker på sig ibland undrar man om de kan träna i dem, de kan ju krympa om man måste tvätta dem. Allas blickar tittar på modemänniskorna, allas blickar drogs nog mest mot mina kläder, jag är en retromänniska. Jag gav 19.95 för träningströjan på Ullared, gympabyxorna har jag fått av grannen, är lite målarfärg på dem så de är inte helt färglösa. Skorna hänger knappt ihop, regnar det ute när jag har dem på, känns det som att gå med fötterna i ett badkar. Självklart har jag vita tubsockar. När sedan uppvärmningen är klar väntar nu ett spinning pass.

Frågade tjejen som var direkt kommen från ett skyltfönster för något känt modehus. Kan jag få en Monark cykel, hade en sådan i min ungdom och den gick som tåget. Tyvärr sa tjejen vi har inga sådana men ta du den röda. Okej, sa jag. Där satt jag med min 70-tals utrustning bland alla moderiktiga människor. Du har visst inte varit här innan, sa en tjej som såg ut att just klivit ur en modetidning. Hon satt lite högre upp framför gruppen men i min färdriktning. Nej, första gången sa jag, men kör du på så hänger jag med.

Plötsligt kom det musik ur högtalarna och uppvärmningen tog sin början. Första lugna låten var nästan slut innan jag hade hittat växelspaken. Ja, ja tänkte jag får väl börja spinningen halvuppvärmd. lägg på lite motstånd skrek tjejen, där framme för nu skall vi stå upp. Jädra var tungt det var. Plötsligt hörde vi fågelkvitter från högtalarna, nu cyklar vi nog längs havet för jag hörde vågornas brus. Från min granne hörs plötsligt, nu luktar det koskit. På med mer motstånd vrålade tjejen, medan fågelkvitter, vågornas brus och lukten av koskit spred sig i lokalen. Tänk er ni cyklar upp för en backe. Tänk om man haft en tandemcykel nu och suttit bak med ett glas cognac i handen. Efter en stund var backen tydligen slut för nu skulle vi sätta oss och lätta på motståndet. Glöm inte dricka och andas, sa tjejen. Att man skall bli påmind om att dricka kan jag förstå men att andas skall man väl inte behöva bli påmind om. Nu var det dags att spurta, lite motstånd sa tjejen och nu dra vi iväg. Just nu ville jag dra iväg till någon solstol eller en skön sandstrand. Är ni klara vrålade, tjejen, ja svarade alla utom jag. Spurten inleddes, vem som vann vet jag inte men trött blev jag. Andas in genom näsan och ut genom munnen, vrålade tjejen där framme minst 20 gånger. Sådana självklarheter behöver hon inte påpeka, får nog berätta för henne att om vi inte andades hade hon ingen grupp att spinna med, för då hade vi varit döa.

Stretching på en cykel är en upplevelse som borde ha filmats, att dessutom se alla dessa ”tokiga” människor i sina moderiktiga kläder, sitta och plåga sig på en cykel och inte komma någonstans, är en otrolig upplevelse. Koppla en reaktor till varje cykel och vi hade haft billig elkraft i landet, tänkte jag.

På söndag har jag bett kyrkans taxi att hämta mej, till gudstjänsten, så jag kan tacka Gud för detta gymbesök som jag fick i present av hustrun. Hoppas jag får en roligare present nästa år som en whiskey eller cognac, hade Gud velat jag skulle gå på gym alltid, hade han sett till jag fått årskort var gång hustrun gav mej en present.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen