• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Färre besökare på årets Nolia

IMG_5981.jpeg
Vi har över 60 av årets utställare som visat intresse att vara med i Piteå. Det är nära en fjärdedel av alla som ställde ut i år. Inom vissa produktområden börjar det redan bli ont om plats, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia

När Noliamässan summerar är det flera olika bilder som målas upp av Nolias vd. Det är av flera fruktbara samarbeten, intressanta nyheter på mässan, många återbokningar från nöjda utställare men också färre besökare än förväntat.

– Det finns mycket positivt att bygga vidare på. Samtidigt kommer vi att se över vårt erbjudande till besökarna, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia som arrangerar mässan.


Årets Noliamässa hölls i Umeå 9-13 augusti på Noliaområdet. Fyra år sedan förra mässan hölls i Umeå befäste den sin ställning som en av landets största årliga besöksmässor med ett starkt fäste i det norrländska medvetandet.

– Med över 40 000 besökare är vi fortfarande en av landets mest besökta mässor. I Norrland är vi med god marginal den största besöksmässan, säger Nolias vd.

Hade hoppats på fler besökare

Samtidigt döljer han inte sin förhoppning över publiksiffran som han hade förmodat skulle bli större.

– I Piteå förra året hade vi nästan 58 000 besökare bara några få månader efter att pandemirestriktionerna togs bort. Att skillnaden skulle bli så stor som den blev hade vi inte förväntat oss. Den gör att vi får ser över mässans erbjudande till besökarna, säger Jonas Dahlberg.

Breddat utbud

Han pekar dock på att en hel del gjorts för att bredda mässans utbud.

– Vi har haft framgångsrika samarbeten med Umeå Energi kring Energitorget, med For Foodies kring Smak på Nolia och med Story Act Agency kring Sagornas värld. Dessutom har vi samarbetat med Norrlands Auktionsverk kring en utställning av konst- och designföremål.

– Sedan måste jag ju också lyfta fram utställningen av Hermèssjalar som både blev otroligt snygg – en av mässans riktiga höjdpunkter och en publik framgång, säger Jonas Dahlberg.

Många utställare vill ställa ut i Piteå

Annat positivt är att många utställare redan bokat plats eller lämnat in en intresseanmälan till nästa års Noliamässa i Piteå.

– Vi har över 60 av årets utställare som visat intresse att vara med i Piteå. Det är nära en fjärdedel av alla som ställde ut i år. Inom vissa produktområden börjar det redan bli ont om plats.

Längtar efter nästa års mässa

Nolias vd:
– Årets mässa tog stora steg mot i förändringsarbetet samtidigt som vi tar till oss av en del av den kritik vi fått om att mässan saknade en del utställare. Det är dock viktigt att komma ihåg att ett stort antal av de utställare som fanns på mässan före pandemin inte finns kvar eller har annan inriktning. Det gör att vi måste jobba med nya utställare och aktiviteter som vi inte arbetat med tidigare, säger Jonas Dahlberg som avslutar.

– Jag kan prata för hela Nolia då jag säger att vi verkligen längtar efter att få göra Noliamässan i Piteå nästa år. Vi inledde arbetet med nästa års mässa redan i våras, så vi står väl rustade inför att bygga en mässupplevelse som andas framtid och som blir en stark besöksanledning, säger Nolias vd.
Källa: Nolia

Noliamässan är viktig för husbils- och husvagnsbranschen i norra Sverige och har tidigare år haft ett brett utbud som ställts ut, men årets lista över branschföretagen som deltog var mager. Konstaterade detta tidigare,

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen