• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Färjerederiernas olika regler för gasol ombord?

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
Under årens lopp har vi gjort ett flertal färjeöverfarter med husbil. Sverige-Tyskland, Sverige-Danmark, Danmark-Tyskland, Sverige-Åland; samt till Gotland, inom Norge och inom Åland/Finland. Bestämmelserna för hur man skall förfara med gasolen ombord har varierat en hel del. Över tid kan det naturligtvis ha skett förändringar i bakomliggande internationella bestämmelser men jag har också sett skillnader mellan resor som legat nära varandra i tiden. Förra veckan gjorde vi en resa till Åland och fick då anvisningarna nedan. Första och tredje kravet känns igen från en del andra resor, men andra kravets text om att koppla loss flaskorna och lossa fastsättningsremmen var nytt för mig.


1659343366792.png

Vad kan det vara som ligger bakom dessa skillnader? Olika regler i respektive land, olika regler för öppet resp. slutet bildäck på färjan, olika regler beroende på resans längd, rederiernas eget godtycke, eller vad?

Att en del regler svårligen kan uppfyllas av bilar med fasta gasoltankar är en annan sak....
 
Åkte för någon månad sedan till Tyskland med ett av rederierna, fick förhållningsregler angående gasol, när vi checkade in. Sedan kontrollerade ingen att jag följt anvisningarna. Kunde haft på gasolen till kylen på om jag velat.

När jag åte till Gotland 2021 kollade de allt med gasolen.
 
Strömstad till Sandefjord kontrollerades att allt var avstängt, och att luckan till gasolen var upplåst. På färjorna vi åkte med i Norge var det ingen kontroll. Troligtvis inget krav heller då vi stod på öppet däck. Hälsningar Göran
 
Åpent dekk er som landevei, lukket dekk og en er innomhus. Klart det bør være strengere regler der. Det kan og være forskjeller mellom ferger innen samme rute grunnet utrustning ombord. En ferge med automatisk sprinkleranlegg kan ha mer avslappet regler enn en eldre som knapt har brannvarsler på bildekk.

Mest sære håndtering av krav var et sted med løskobling av flasker og åpen luke - bilen ble så plassert helt inntil en vegg så det ikke var plass til å komme til luken :D. At vi på samme ferge ikke kunne komme ut av husbilen da vi ikke fikk mer enn 10 cm avstand fra høyresiden til en stålvegg gjorde det hele litt spesiellt. Vi protesterte under ombordkjøring på plasseringen, men fikk klar beskjed om at vi fikk følge ordre. Det var samme person som ble sint på oss fordi vi var blitt innestengt som ikke ville høre på oss under ombordkjøring. Han ble rimlig flat da det gikk opp for han :D
 
Strömstad till Sandefjord var kontrollen hård till och med att slangen skulle vara borta från flaskan och en dekal att fästa på luckan. Minns att det var en finländare som påpekade att till Finland var de inte sådana krav han åkte ur kön tills han fogade sig. Det var ca 2005 som vi åkte där
Har åkt många färjor ha som regal att stänga av gasolflaskan. På längre turer kan man få EL på färjan.
Under och Över Engelskakanalen var det ingen som påpekade något
Inga andra färjor ha ställt krav.
 
Vi har skaffat en fast glasflaska som tankas utifrån. Den flaskan går inte (ska inte), om jag förstått det rätt, att lösgöra.

Till och från Tyskland var det för sex år sedan inga större restriktioner. Kanske något mer idag. Det får vi se. Till Gotland däremot lite mer att göra innan avsegling.
 
Strömstad till Sandefjord var kontrollen hård till och med att slangen skulle vara borta från flaskan och en dekal att fästa på luckan. Minns att det var en finländare som påpekade att till Finland var de inte sådana krav han åkte ur kön tills han fogade sig. Det var ca 2005 som vi åkte där
Har åkt många färjor ha som regal att stänga av gasolflaskan. På längre turer kan man få EL på färjan.
Under och Över Engelskakanalen var det ingen som påpekade något
Inga andra färjor ha ställt krav.
hm, tänker på Engelska kanalen, där får ju inte ens gasbilar färdas.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen