- Ort
- Skutskär
Under årens lopp har vi gjort ett flertal färjeöverfarter med husbil. Sverige-Tyskland, Sverige-Danmark, Danmark-Tyskland, Sverige-Åland; samt till Gotland, inom Norge och inom Åland/Finland. Bestämmelserna för hur man skall förfara med gasolen ombord har varierat en hel del. Över tid kan det naturligtvis ha skett förändringar i bakomliggande internationella bestämmelser men jag har också sett skillnader mellan resor som legat nära varandra i tiden. Förra veckan gjorde vi en resa till Åland och fick då anvisningarna nedan. Första och tredje kravet känns igen från en del andra resor, men andra kravets text om att koppla loss flaskorna och lossa fastsättningsremmen var nytt för mig.
Vad kan det vara som ligger bakom dessa skillnader? Olika regler i respektive land, olika regler för öppet resp. slutet bildäck på färjan, olika regler beroende på resans längd, rederiernas eget godtycke, eller vad?
Att en del regler svårligen kan uppfyllas av bilar med fasta gasoltankar är en annan sak....
Vad kan det vara som ligger bakom dessa skillnader? Olika regler i respektive land, olika regler för öppet resp. slutet bildäck på färjan, olika regler beroende på resans längd, rederiernas eget godtycke, eller vad?
Att en del regler svårligen kan uppfyllas av bilar med fasta gasoltankar är en annan sak....