• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Färja Halmstad Grenå

Illa, mycket tråkigt :(
Vi har alltid tagit den vägen till/från kontinenten. Smartaste vägen för oss – bekvämaste, snabbaste och billigaste vägen.
Och med ett bra fartyg.

Skit, då får man gynna danskarna och ta bron. Färjan Hälsingborg-Hälsingör är inte att tänka på. Svinaktigt pris.
Bron max 6 m/6-10 m:
Standardpris 690 kr/1380 kr
ÖresundsGo 268 kr/536 kr (545 kr/år tillkommer)

Helsingborg-Helsingör max 6 m/6-10 m:
Standardpris 680 kr/1360 kr
Lågpris 299 kr/1009 kr

Det finns andra kombinationer också att jämföra

Ja, lågpris H-H för bil över 6 m är dyrare än bron. Men att generellt skriva att Helsingborg-Helsingör är "Svinaktigt pris" är.. ja vadå?
Vad har jag missat? Kanske högsäsongspriserna är annorlunda.

Bron max 6 m/6-10 m:
Standardpris 690 kr/1380 kr
ÖresundsGo 268 kr/536 kr (545 kr/år tillkommer)

Helsingborg-Helsingör max 6 m/6-10 m:
Standardpris 680 kr/1360 kr
Lågpris 299 kr/1009 kr

Det finns andra kombinationer också att jämföra

Ja, lågpris H-H för bil över 6 m är dyrare än bron. Men att generellt skriva att Helsingborg-Helsingör är "Svinaktigt pris" är.. ja vadå?
Vad har jag missat? Kanske högsäsongspriserna är annorlunda.
1360:- för 20 minuter på färjan tycker JAG är svinaktigt pris. Det är mer än vad jag sist betalade för 4½ tim på färjan Halmstad- Grenå.

1360:- för 20 minuter på färjan tycker JAG är svinaktigt pris. Det är mer än vad jag sist betalade för 4½ tim på färjan Halmstad- Grenå.
Aha, så det är bättre att köra fler mil och längre tid på bron? Jag räknar inte kr/min utan kr för att komma över sundet och dessutom ta hänsyn till hur många mil man måste köra, tider, hygge etc. Självklart måste var och en bestämma väg eftersom förutsättningar skiljer bl a beroende på varifrån vi kommer och vart vi ska.

För mig skiljer det inte mycket i mil från Varberg till Hamburg Över Grenå blir det 60 mil Bron 58 mil o över Helsingör 53 mil. För vår bil 5500 kg betalade jag sist 1078 kr över till Grenå men bron/rödby/puttgarden alternativt Helsingör o sedan Rödby/Puttgarden kostar betydligt mer.

De olika valen man kan göra beror väldigt mycket på var man utgår ifrån.
Och personliga preferenser, vilket är toppen!
Det minskar ju risken för att vi alla gör samma val, vilket hade varit för tråkigt.
Värdet av en vilopaus på färja ökar ju längre norr ut i Sverige man bor.

Alternativt hur stora ens aversioner är över att sitta på en färja timmavis. Det en del ser som höjdpunkt ser andra som ett nerköp..

De olika valen man kan göra beror väldigt mycket på var man utgår ifrån.
Och personliga preferenser, vilket är toppen!
Det minskar ju risken för att vi alla gör samma val, vilket hade varit för tråkigt.
Värdet av en vilopaus på färja ökar ju längre norr ut i Sverige man bor.

Alternativt hur stora ens aversioner är över att sitta på en färja timmavis. Det en del ser som höjdpunkt ser andra som ett nerköp..
Japp. Vi bor 10 minuter från Trelleborg. Trelle - Rostock är det mest prisvärda alternativet om man ska till de centrala eller mer östra delarna av Europa, vilket vi oftast reser till. 6 dötråkiga timmar på färjan, men det är mödan värt, inte minst ekonomiskt.
Har kompisar från Dalarna som tycker vi är bortskämda och lite dumma i huvet. De ser färjan Trelle - Rostocj som en rejäl vilopaus. så visst är vi olika och har oliak förutsättningar. Det är bra!

Beror som sagt på var man åker ifrån och vart man ska...

Vi tyckte det var perfekt från Lidköping, sedan till Ebeltoft, Århus och vidare till Danska Västkusten med mera.

Eller som sist vi åkte den färjan sedan vidare till Herning och hockey VM🏒

Lät AI jämföra olika alternativ från Falkenberg ner till Magdeburg, och vägen över broarna vann både vad gäller tid och kostnad (med brobizz) i vårt fall.

Då vi åker till Tyskland tar vi färjan Trelleborg Rostock. Vill gärna ut på Rugen. Hemvägen går utmed Östersjökusten och bron Köpenhamn Malmö. Visst är färjan till Rostock tråkig men hyfsat billig. Saknar Kungslinjen till Sassnitz. Hälsningar Göran

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen