• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V EZA - Batteri

Gösta Evén

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Västerås
Hej!

Jag har problem med mitt EZA batterisystem.

Både i fredags och i morse dog allt. Det blev helt svart.

Är det någon här som har ett liknande system?

Vet ni om det finns någon verkstad / husbilsfirma som kan EZA i Spanien eller Portugal.

Jag är nu i Malaga på väg till Estepona.

Tack på förhand.

/ Gösta
 
Fantastiskt, vilka kunniga medlemmar vi har i den här föreningen. Sådant stöd och tips, är aldrig fel för en teknisk idiot som undertecknad, Gösta är inte heller någon stjärna på el har jag insett.

Just det här med inverter uttag, som Gösta i Gamleby talar om i inlägg #10, pratade även elkillen i Granada om. Det var hans första spontana tanke när jag presenterade problemet. Berättade då att Gösta uppskattade att den användes ”högst en timma om dagen”, hans svar var ungefär ”det borde den klara, men… det kan ha skett tidigare”. Uppfattade det som att den kanske tidigare dragit ur batteriet och skadat det.

Nu hade han varken kunskap eller grejer att kolla vidare, Göstas app fungerade inte vid det tillfället, men fungerar nu.

Tack för alla goda råd till Gösta, som även en med tummen mitt i handen som jag, följer med stort intresse.

Tommy
Batteriet bör inte ta skada av detta,utan BMS stänger ner vid för högt uttag, men köra en elplatta 1 timma per dygn är mycket,jag förstår att Gösta försöker spar på gasolen,svårt att fylla i Marocko tex.
Men det är viktigt att få EZA fulladdad med jämna mellanrum, det verkar inte som bilens generator klarar detta.
 
Tack alla för era kommentarer. Det är mycket värdefullt för mig.

Jag skall inte använda elplatta så länge som att jag inte först har laddat upp batteriet till 100 %.

Har även fått mycket värdefull hjälp av JR Trading i Lindome. De har varit mycket tillmötesgående och jag svänger förbi de i april på vägen till Västerås.

Så att de får göra en ordentlig undersökning.

Just nu har jag 75% batteri. Skall hålla koll framöver.
 
Lette litt og fant noe:
After-sales service support number: 04.72.01.89.47 Mail assistance :[email protected]
Dette var på fabrikkens engelsk språklige sider. https://eza.fr/support

Når jeg finleser mellom radene på websidene så ser det ikke ut til at det er en innebygget DC-DC lader i batteriet - de tilbyr en ekstern på 70A som er en tredel av batteriboksens størrelse. Så er det en "smart" generator i bilen så svikter ladning under kjøring.
 
Lette litt og fant noe:
After-sales service support number: 04.72.01.89.47 Mail assistance :[email protected]
Dette var på fabrikkens engelsk språklige sider. https://eza.fr/support

Når jeg finleser mellom radene på websidene så ser det ikke ut til at det er en innebygget DC-DC lader i batteriet - de tilbyr en ekstern på 70A som er en tredel av batteriboksens størrelse. Så er det en "smart" generator i bilen så svikter ladning under kjøring.
Min EZA 130 ladda 50A med generator att den har intern DC/DC laddare och manualen som finns så ska det vara( E6 ) till intelligent kompatibel också sen vet jag inte om det finns i äldre modeller min EZA är ca 6 år gammal.
Min HB har inte intelligent generator.

 

Bilagor

  • 1700EC4B-959B-4E06-8FC0-55AC5811950B.jpeg
    1700EC4B-959B-4E06-8FC0-55AC5811950B.jpeg
    805,6 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:
Eza innehåller ett LFP-batteri , jag misstänker att det "dör" för att en cell laddats ur för djupt, det inbyggda bms'et bryter all ström ut för att inte skada den mest urladdade cellen.
Kan du läsa av spänningen i dina celler, via en app kanske?
Kan du se ifall batteriet laddas med motorn igång?
Försök få till en ordentlig laddning, kanske med extern 230V.
Jag känner inte till några sådana verkstäder i Spanien, eller Sverige heller för den delen.
Här är de som säljer systemet i Gbg trakten, går att ringa maila.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-12-23 kl. 10.42.52.png
    Skärmavbild 2022-12-23 kl. 10.42.52.png
    16,1 KB · Visningar: 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen