• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V EZA - Batteri

Gösta Evén

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Västerås
Hej!

Jag har problem med mitt EZA batterisystem.

Både i fredags och i morse dog allt. Det blev helt svart.

Är det någon här som har ett liknande system?

Vet ni om det finns någon verkstad / husbilsfirma som kan EZA i Spanien eller Portugal.

Jag är nu i Malaga på väg till Estepona.

Tack på förhand.

/ Gösta
 
Eza innehåller ett LFP-batteri , jag misstänker att det "dör" för att en cell laddats ur för djupt, det inbyggda bms'et bryter all ström ut för att inte skada den mest urladdade cellen.
Kan du läsa av spänningen i dina celler, via en app kanske?
Kan du se ifall batteriet laddas med motorn igång?
Försök få till en ordentlig laddning, kanske med extern 230V.
Jag känner inte till några sådana verkstäder i Spanien, eller Sverige heller för den delen.
 
EZA har en supportside hvor man kan vælge på 5 sprog, med desværre ikke svensk.


De har et hotline telefonnummer og en mailadresse på samme side.

Måske det kan hjælpe

Under produkter finder du måske den type batteri som du har. Og så kan du måske findeud af om det samarbejder med den APP til telefonen som åbentbart findes.
 
Jag har läst dina inlägg tidigare år, är inte detta ett problem som du haft tidigare?, verkstan ska nog börja leta fel på laddningsidan för det verkar som du haft problem att ladda din EZA, om du har 230V anslutet fungerar det bättre då? under körning borde den bli fulladdad på 3-4 timmar från tomt.
Inte svar på din fråga tyvärr, lycka till!
 
Detta är heller inget svar men vi har samma problem.

Med landström laddar det som det ska.

Under körning gör det inte det.

Har verkstadstid på måndag i Loule i Algarve.

Felkällorna är nog flera. Säkringar lite överallt.

Försök hitta en verkstad vilken som helst som har bilelekto som specialitet. Det borde finnas flera sådana i och omkring Malaga. Hittar du husbilsverkstad är det så klart bäst. Dock... De har mycket att göra. Väntetiderna långa. Drive in hjälp får man nog inte.

Hoppas det fixar sig snarast. Har inget hänt tills efter vårt besök på verkstad så ska du få höra hur det har gått.

Följer din tråd... .
 


Om du använder det här kontaktformuläret...så kan du förmodligen få veta var det finns lämpliga verkstäder/återförsäljare i Spanien.
Problemet är att på den hemsidan som Käehne4363 hänvisar till i inlägg #3, har den här sidan där man skall visa sina Distributörer i de olika marknaderna;
5F3A4904-7174-46B8-9020-211D01ED3501.png
Trevlig bild, men inte mycket till hjälp.

Har skrivit till EZA från deras hemsida, både i torsdags förra veckan och idag, för att få veta hur jag kommer i kontakt med deras spanska generalagent, men får inget svar! Gösta har också skrivit, med samma usla resultat.

Har Googlat på spanska sidor och hittat batterierna på spanska e-sajter, men de känner inte till någon lokal representant och hänvisar till den franska tillverkaren.

Gösta besökte Adrias återförsäljare i Andalucia och deras verkstad i Granada, men de kunde inte EZA-systemet visade det sig.

Har ringt två husbilsverkstöder här på Costa Blanca ingen känner till EZA och vill därför inte ens försöka.

Börjar misstänka att EZA inte finns representerat här i Spanien.

Tommy
 
Senast ändrad:
Har du en display eller app som du kontrollera EZA i appen kam man se om cell laddas när du trycker 10 ggr i appen på bilden på EZA ..appen fungerar para på android.http://eza.us/us/documents/%5BEN%5D%20%5BEZAV2%5D%20Application%20Instructions%20EZA%20for%20lithium%20iron%20phosphate%20power%20pack%20EZA%20V2.pdf

Man kan recenta EZA men en tandpetare i den lilla hålet som jag har ringat in i bilden.

Det är LAVI.FR som har supporten i Frankrike eller ring till jr larmcentral dom säljer EZA i Sverige 0467950304.
 

Bilagor

  • 7A155F46-2AF1-4839-BE75-FEBDDE508E7B.jpeg
    7A155F46-2AF1-4839-BE75-FEBDDE508E7B.jpeg
    730,9 KB · Visningar: 20

Hej Gösta! Kan ditt problem vara för högt inverter uttag till din el kokplatta? Utrycker mig bara av egen erfarenhet inte som någon expert.

Jag åker Morelo där elsystemet beskrivs så här, Mastervolt elsystem med combi laddare/inverter samt 2x200Ah AGM batterier, bytte batterier i våras till 2x230Ah AGM bly carbon. 2 st solceller 120 W st och fri campar gärna.
Har en kaffebryggare på 600 W som vi använde på invertern 2-3 ggr. per dag (kaffe er ju gått) bryggtid ca 10 min per gång, men batterierna ville inte räcka till även att vi förflyttade oss 2-3 timmar per dag oftast.

Brygger kaffe i dag med melittatratt och kokt vatten på gasol, använder invertern endast för att ladda diverse apparater, elcyklarna laddar vi endast under färd när motorn är igång, på våra långresor har vi ofta en extra kompressor frys i garaget, batteriproblemet har uteblivit sedan vi slutade använda elbryggaren.
Man får kanske välja om man vill ha kostnaden på gasol eller hyra in sig på laddstolpar, kan ju också bero på var man är vilket som är lättast tillgängligt. Gasolen verkar ju vara billig där du befinner dig iallafall.

Hoppas att problemet löser sig. //Gösta
 
Senast ändrad:
Jag misstänker att Gösta fått obalans mellan battericellerna, det medför att den sämst laddade cellen avgör batteriets kapacitet, men även att det totala värdet på din uppladdning blir missvisande, och man tror att man har mer kapacitet än den verkliga.
Jag skulle försöka hitta en natthamn med 230V och få batteriet fulladdat, först då kommer en balancering att försöka rätta till problemet, du kanske även behöver en tvättstuga snart.
Lycka till och hushåll med strömmen så länge.
 
En tanke:

Det er vel ikke sådan, at din Adria er så ny at den har "intelligent" ladning fra generatoren.

Hvis ja, så stopper generatoren med ladning, når bilbatteriet er fuldt, og der kommer så ikke ladning til bodelsbatteriet.

Det kan du kun løse med en DC/DC lader direkte på bodelsbatteriet. Ved du om du har sådan en DC/DC lader?
 
Jag misstänker att Gösta fått obalans mellan battericellerna, det medför att den sämst laddade cellen avgör batteriets kapacitet, men även att det totala värdet på din uppladdning blir missvisande, och man tror att man har mer kapacitet än den verkliga.
Jag skulle försöka hitta en natthamn med 230V och få batteriet fulladdat, först då kommer en balancering att försöka rätta till problemet, du kanske även behöver en tvättstuga snart.
Lycka till och hushåll med strömmen så länge.

I måndags när jag var på verkstaden så fick jag extern 220 v i ca två timmar
 
I måndags när jag var på verkstaden så fick jag extern 220 v i ca två timmar

ok, Jag skulle dock försöka att stå ansluten till 230V längre, en balansering (ifall den nu behövs) tar tyvärr flera timmar, efter att du laddat fullt, är det kraftig obalans kan det ta flera dagar, beroende på modell av balanserare, jag är dock inte påläst på EZA, så jag vet inte vad den innehåller för komponenter.
 
En tanke:

Det er vel ikke sådan, at din Adria er så ny at den har "intelligent" ladning fra generatoren.

Hvis ja, så stopper generatoren med ladning, når bilbatteriet er fuldt, og der kommer så ikke ladning til bodelsbatteriet.

Det kan du kun løse med en DC/DC lader direkte på bodelsbatteriet. Ved du om du har sådan en DC/DC lader?
I den beskrivning hittat hos Reimo står det att EZA innehåller booster, dvs DC/DC. Så en sådan saknas inte, men det kan förstås vara fel på den.
 
Fantastiskt, vilka kunniga medlemmar vi har i den här föreningen. Sådant stöd och tips, är aldrig fel för en teknisk idiot som undertecknad, Gösta är inte heller någon stjärna på el har jag insett.

Just det här med inverter uttag, som Gösta i Gamleby talar om i inlägg #10, pratade även elkillen i Granada om. Det var hans första spontana tanke när jag presenterade problemet. Berättade då att Gösta uppskattade att den användes ”högst en timma om dagen”, hans svar var ungefär ”det borde den klara, men… det kan ha skett tidigare”. Uppfattade det som att den kanske tidigare dragit ur batteriet och skadat det.

Nu hade han varken kunskap eller grejer att kolla vidare, Göstas app fungerade inte vid det tillfället, men fungerar nu.

Tack för alla goda råd till Gösta, som även en med tummen mitt i handen som jag, följer med stort intresse.

Tommy
 
Jeg sitter med en følelse av att den el. kokeplaten trekker mer/belaster batteriet mer enn du tror.
Hvis den el. platen er på 1000W og vi har en virkningsgrad på inverter/el. plate på ca 90%.
Da sier vi att forbruket er ca. 1100W delt på 12v så får du ett forbruk på 92A på en times bruk av el. platen på 1000w.
Hvis den innebygde DC/DC laderen gir 30A per time, så må du kjøre minimum 3-3,5 timer for å lade opp det du brukte da du stekte/kokte på full styrke (1000W) i en time.
Nå vet jeg ikke hvilke W og A du har i din bil så jeg har bare tatt noen ca. tall for å vise forholdet mellom strøm inn og ut.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen