• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Karosseri Exempel på manuell stängningshjälp till sidoskjutdörren på plåtis

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
Bilfabrikat
FIAT
På en FIAT plåtis sitter stängningsmekanismen/låset i allmänhet i bakkanten även på skjutdörren. För att den skall gå i lås krävs alltså en inåtgående rörelse i bakkanten. Vid stängning från bilens insida utan andra hjälpmedel blir denna inåtgående rörelse tillräckligt kraftig bara om man tillräckligt kraftigt skjutsat dörren framåt, det är ju den framåtgående rörelsen som genom glidskenans krökning på slutet skall omvandlas till en inåtgående. Swoosh - tjoff! Utmaningen är att ta i lagom mycket, det blir lätt så att man tar i för lite och måste göra om eller tar i för mycket med extra oväsen som resultat.

Det finns elektriska stängare att komplettera med. De funkar säkert jättebra men är inte triviala att montera och kostar en del. Jag upptäckte att senare årgångar av vår plåtismodell har ett originalmonterat handtag i dörrens bakre del och fick då idén att göra något liknande. Med hjälp av en magnet konstaterades enkelt det finns en horisontell stålprofil bakom beklädnaden, ovanför fönstret. Så det var bara att göra hål, sätta dit M5 blindnitmuttar och skruva fast ett passande handtag. Funktionen blev helt OK, man skjuter lugnt och stilla igen dörren till nästan stängt läge och gör sedan ett lagom kraftigt ryck i handtaget snett inåt. Tjoff!



1659528926307.png 1659528766438.png
 
Bra ide som som även förlänger hållbarheten på invändiga gardininfästningen i övre högra hörnet. Jag monterade en stropp i befintlig skuv för inklädnaden i väntan på rätta hantaget. Även förreglingstaget på sidodörren är en enkel platslösning som fungerar bra.
 

Bilagor

  • 20220804_082612.jpg
    20220804_082612.jpg
    3 MB · Visningar: 53
  • 20220804_082446.jpg
    20220804_082446.jpg
    2,5 MB · Visningar: 53
Enkel och effektiv lösning!
Dessutom är det så att det har varit mycket problem med de så kallade ”soft-lock” som finns som extra utrustning till Pössl/Globecar
Till vår havererade elmotorn denna sommar, efter 4 år och 4000 mil.
Jag valde att demontera den och ersätta med originalbleck.

Ett enkelt handtag hade vi på vår campinginredda VW buss årsmodell 1972 som vi kuskade runt med före plåtislivet. Fungrade utmärkt. Skjutdörren stängdes nästan ljudlöst.
Det får bli ett handtag på vår Globecar också.
 
Någon som har en länk där man kan köpa ett sånt handtag?
För en montering som den jag visade i första inlägget skall man förstås ha ett handtag med helt plan baksida. Tyvärr har de handtag som sitter ovanför dörrarna i de flesta bilar inte alltid en plan baksida utan är istället utformad för att passa in i någon unikt utformad fördjupning på varje bilmodell. Jag använde ett handtag från en SAAB 9-5, som ganska enkelt kunde jämnas till. Annars kan man ta något standardhandtag, t.ex. från Watski, Biltema eller någon annan. Viktigt att kolla måtten, handtaget måste ju rymmas mellan skjutdörren och karossidan när dörren öppnas.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen