- Ort
- Skutskär
- Bilfabrikat
- FIAT
På en FIAT plåtis sitter stängningsmekanismen/låset i allmänhet i bakkanten även på skjutdörren. För att den skall gå i lås krävs alltså en inåtgående rörelse i bakkanten. Vid stängning från bilens insida utan andra hjälpmedel blir denna inåtgående rörelse tillräckligt kraftig bara om man tillräckligt kraftigt skjutsat dörren framåt, det är ju den framåtgående rörelsen som genom glidskenans krökning på slutet skall omvandlas till en inåtgående. Swoosh - tjoff! Utmaningen är att ta i lagom mycket, det blir lätt så att man tar i för lite och måste göra om eller tar i för mycket med extra oväsen som resultat.
Det finns elektriska stängare att komplettera med. De funkar säkert jättebra men är inte triviala att montera och kostar en del. Jag upptäckte att senare årgångar av vår plåtismodell har ett originalmonterat handtag i dörrens bakre del och fick då idén att göra något liknande. Med hjälp av en magnet konstaterades enkelt det finns en horisontell stålprofil bakom beklädnaden, ovanför fönstret. Så det var bara att göra hål, sätta dit M5 blindnitmuttar och skruva fast ett passande handtag. Funktionen blev helt OK, man skjuter lugnt och stilla igen dörren till nästan stängt läge och gör sedan ett lagom kraftigt ryck i handtaget snett inåt. Tjoff!
Det finns elektriska stängare att komplettera med. De funkar säkert jättebra men är inte triviala att montera och kostar en del. Jag upptäckte att senare årgångar av vår plåtismodell har ett originalmonterat handtag i dörrens bakre del och fick då idén att göra något liknande. Med hjälp av en magnet konstaterades enkelt det finns en horisontell stålprofil bakom beklädnaden, ovanför fönstret. Så det var bara att göra hål, sätta dit M5 blindnitmuttar och skruva fast ett passande handtag. Funktionen blev helt OK, man skjuter lugnt och stilla igen dörren till nästan stängt läge och gör sedan ett lagom kraftigt ryck i handtaget snett inåt. Tjoff!