• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

EU-Parlamentet godkänner höjning av tillåten totalvikt med B-körkort för husbilar

normal-reproduction-high-resolution 2.jpg

Nu har även EU-parlamentet godkänt en höjning av totalvikt med B-Körkort. EUs ministerråd godkände det i december 2023. Men ännu kvarstår att antal steg innan förslaget kan bli verklighet. Läs mer i HRFs pressrelase nedan.

HRF_2201.png

EU-parlamentet har röstat ja för att höja den tillåtna totalvikten med B-körkort för husbilar till 4 250 Kg. Beslutet, som togs i förra veckan, är det andra steget inom EU:s beslutsprocess. Första steget togs i december 2023 när EU:s Ministerråd röstade ja till samma förslag. Förslaget går nu till en slutlig förhandling mellan de tre institutionerna (Ministerrådet, EU-Parlamentet och EU-Kommissionen) att alla parter är överens om de föreslagna ändringarna av EU-Kommissionens ursprungliga förslag till nytt Körkortsdirektiv.
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF) har tillsammans med våra systerorganisationer i Europa och vårt Europeiska branschförbund European Caravan Federation (ECF) i flera år drivit frågan om en höjd totalvikt för B-körkort för husbilar. Bakgrunden till att HRF önskat en förändring är den tekniska utvecklingen av husbilar och nya säkerhetssystem. I syfte att främja trafiksäkerhet har husbilarna blivit tyngre och det är då naturligt att tillåten totalvikt med B-körkort höjs så att alla kan ta del av den tekniska utvecklingen.
- Vi är glada att även EU-parlamentet valt att lyssna på våra synpunkter, säger Jörgen Nyström, Kanslichef på HRF.
- Förändringen är inte klar, det återstår fortfarande ett viktigt steg, men att båda de beslutsfattande EU-institutionerna nu sagt ja är glädjande, fortsätter Jörgen Nyström.
Förslaget till nytt körkortsdirektiv kommer från EU-kommissionen, som är den av EU:s institutioner som kan föreslå nya lagar. Förslaget skickades parallellt till Ministerrådet och EU-Parlamentet som båda kan godkänna, ändra eller förkasta förslaget. Båda dessa institutioner har nu godkänt EU-Kommissionens förslag men med egna förslag till ändringar. Förslaget går nu till en förhandling mellan de tre parterna. Förhandlingen syftar till att säkerställa att alla tre parter är överens och kan godkänna de ändringar som Ministerrådet och EU-parlamentet har föreslagit. Förhandlingarna inleds efter valet till Europaparlamentet (6-9 juni 2024). Kan parterna enas om de föreslagna ändringarna kommer det nya Körkortsdirektivet att antas under 2025. Medlemsländerna har sedan fram till 2028 på sig att implementera beslutet i nationell lagstiftning.
- Både Ministerrådet och EU-Parlamentet har sagt ja till att höja den tillåtna totalvikten med B-körkort för Husbilar till 4 250 Kg. Varken Ministerrådet eller EU-parlamentet har föreslagit några stora ändringar av EU-kommissionens förslag till nytt Körkortsdirektiv varför det är troligt att de kan enas om ändringsförslagen, säger Jörgen Nyström och fortsätter;
- Skulle de inte kunna enas om en slutlig lagtext går förslaget tillbaka till Ministerrådet och EU-Parlamentet för en andra behandling. Kan inte de tre parterna komma överens efter den andra behandlingen tillsätts en förlikningskommitté som försöker hitta en lösning. Både ÉU-parlamentet och Ministerrådet kan blockera förslaget under tiden för den andra behandlingen, avslutar Jörgen Nyström.

Källa HRF
 
Senast ändrad:
Här är ett pressmeddelande från Regeringen där det klart framgår hur de ser på vilka fordon som kan komma att omfattas av de nya reglerna.

 
Vid en snabb skumning hittde jag följde i pressmeddelandet:


Regeringen har därför beslutat att från den 1 juli 2024 tillåta en försöksverksamhet där företag, myndigheter eller andra organisationer kan ansöka om undantag från körkortslagen för att deras förare som har haft körkort med behörighet B i minst två år ska kunna framföra lastbil, utan släp, som drivs av alternativa bränslen och vars totalvikt överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg.

Detta tolkar jag som att Sverige inte följer EU-parlamentets beslut genom att man inte låter även husbilar (och vissa andra specialfordon – t.ex. ambulanser) omfattas av de förändrade reglerna.

Pålle
 
Senast ändrad:
Det är inte samma förslag som HRF skriver om det kommer inte upp i parlamentet föra till höst kolla texten:
- Förändringen är inte klar, det återstår fortfarande ett viktigt steg, men att båda de beslutsfattande EU-institutionerna nu sagt ja är glädjande, fortsätter Jörgen Nyström.
Förslaget till nytt körkortsdirektiv kommer från EU-kommissionen, som är den av EU:s institutioner som kan föreslå nya lagar. Förslaget skickades parallellt till Ministerrådet och EU-Parlamentet som båda kan godkänna, ändra eller förkasta förslaget. Båda dessa institutioner har nu godkänt EU-Kommissionens förslag men med egna förslag till ändringar. Förslaget går nu till en förhandling mellan de tre parterna. Förhandlingen syftar till att säkerställa att alla tre parter är överens och kan godkänna de ändringar som Ministerrådet och EU-parlamentet har föreslagit. Förhandlingarna inleds efter valet till Europaparlamentet (6-9 juni 2024). Kan parterna enas om de föreslagna ändringarna kommer det nya Körkortsdirektivet att antas under 2025. Medlemsländerna har sedan fram till 2028 på sig att implementera beslutet i nationell lagstiftning.
 
Det nya körkortsdirektivet kommer antagligen att bli just ett direktiv, som varje land har att införa i sin lagstiftning, som en ramlag. Varje medlemsland avgör själva hur direktivets mål ska genomföras, så nog finns det här utrymme för tolkningar och nationella varianter. Kommer EU fram till en förordning så är Sverige tvingade att följa denna enligt fastställd lydelse, vilket alltså inte är fallet med ett direktiv. - "Än är björnen inte skjuten" -
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen