• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ensam i en husbil

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Hustrun lätt meddela via sms, att hon och några andra "tanter" eller lite yngre damer, skulle åka en vecka till Frankrike för att lära sig mer om landets språk. Hur nu någon frivilligt vill prata detta underliga språk som förmodligen endast fransmän begriper. Vin och ost från Frankrike går väl an, men språket är för mej obegripligt.

Då kom jag på den briljanta idén att åka ut med vår husbil några dagar och se hur det gick att klara sig själv, nu när mat tanten var borta. Jag började den långa färden till stälplatsen Lundåkrahamnen, den är lång om man cyklar annars endast någon mil. Med mej hade jag lite mat med betoning på lite, några korvar, ett par köttbitar och lite köpt potatissallad. Eftersom jag själv fick bestämma så glömde jag frivilligt grönsakerna kvar i affären. Vilket gjorde att jag hade lite pengar över att köpa några coca-cola extra.

Väl framme skulle markisen ut. För alla som inte vet hur en markis på en husbil ser ut så är det en lång plåtbit på ena sidan och där inne i plåtbiten sitter en upprullad markis. För att få ut markisen finns en vev som drivs av handkraft. Efter ett tag så var allt på plats och det var kanske inte så svårt som jag trodde att göra det ensam, men det fungerade.

Då var det dags att tända grillen, nu började den stora jakten på grillkol, och miljövänliga tänd påsar, det är några påsar man lägger under kolen. Efter lite letande hittade jag vad jag sökte och gillen tändes efter många försök, de miljövänliga påsarna har gjort sin sista resa i husbilen, de som är överkastas i soptunnan. Korven är väl ingen konst att grilla, bara lägga på och vänta, väntar man för länge vilket jag gjorde blir det en kolbit utanpå och varmkorv innanför skinnet. Nu var den färdiglagade potatissalladen bra att ha till. Där satt jag och åt min egen händigt tillagade mat, hur svårt kan det bli.

Frukosten bestod av några limpskivor jag halade fram från frysen in med dem i ugnen, tydligen skall man inte gå på toaletten under tiden, för först på andra försöket blev det bra, undras om fåglar gillar svartbröd från ugnen. Korv och ost och lite tee så var frukosten klar, detta fixade jag elegant.

Solen var uppe och strålade från en molnfri himmel, sommaren var kommen och månaden var april, alla vet hur april väder brukar vara. Kanske detta var det riktiga aprilvädret. Snart var det så dags att dra hemåt och då upptäckte jag att det gick bra att vara själv i en husbil, det bästa med allt var att jag slapp grönsakerna. Undras vad det heter på franska.
 
Franska legymes kanske motsvarar legymer på svenska så, så enkelt kan ett främmande språk vara ibland. Cognac betder konjak. Champagne betyder Champagne. Franskan är nog Inte alls ett så svårt språk som det kan verka vid första anblicken.

PS... Det var däremot djärvt gjort att ge sig av på en så lång tur, alldeles ensam, som till Lundåkrahamnen i Landskrona. Avantgardistiskt! Avant garde!
 
En orsak att franskan är svår är att det inte är ett riktigt språk för kommunikation.
Det behövs en massa teckenspråk tillsammans med orden det är svårt även för de boende eftersom de ofta skakar på axlarna och ser uppgivna ut som ett tecken på att de fattat nada.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen