- Ort
- Skutskär
Efter mitt pågående byte till Lithiumbatterier och ny laddare kommer bilens elblock (EBL), Schaudt 262-3, inte längre att vara inblandad i batteriladdningen. Men det kan vara bra att enkelt kunna återaktivera EBL som laddare om det blir något fel i den nya, så finns det åtminstone 230 volts- och generatorladdning.
Bortkoppling av EBL:ens 230V-laddning sker genom att dra ur nätsladden ur den, och den kan därför enkelt återaktiveras. För att enkelt kunna återaktivera laddningen från bilens generator behålls kabeln mellan startbatteri och EBL, en ny kabel får därför dras mellan startbatteriet och nya laddaren. Därmed behöver EBL:ens batterifrånskiljarrelä avaktiveras, annars skulle det ju koppla ihop nya laddarens utgång och ingång med varandra under körning. Att bara dra ur säkringen D+ , Refrigerator skulle göra detta men det är inte ett gångbart alternativ i vårt fall för då försvinner också den D+ som behövs till nya laddaren. (Hade bilen haft gasolkylskåp skulle 12 Volt-matningen till det inte heller fungera.)
Alltså är det enbart frånskiljarreläet som skall avaktiveras, och detta på ett sätt som gör det enkelt att aktivera det igen.
Reläet är enkelt att hitta i vår EBL . Det sitter för sig själv i närheten av batterianslutningarna, jag tror detsamma gäller flera andra modeller från Schaudt. Reläet är anslutet till plusanslutningarna för startbatteri och bodelsbatteri med ganska grova sladdar, dessutom finns där två klena sladdar som är manöversignalens plus och minus. Manöverledningarna är enkla att komma åt och med en brytfunktion i någon av dem är målet uppnått.
För att minska sannolikheten att reläet återaktiveras av misstag valde jag att sätta dit en säkringshållare i manöverledningen och inte en strömbrytare. Tom säkringshållare = reläet avaktiverat. Monterad säkring = reläfunktionen återställd.
Resultatet sett från utsidan:
Bortkoppling av EBL:ens 230V-laddning sker genom att dra ur nätsladden ur den, och den kan därför enkelt återaktiveras. För att enkelt kunna återaktivera laddningen från bilens generator behålls kabeln mellan startbatteri och EBL, en ny kabel får därför dras mellan startbatteriet och nya laddaren. Därmed behöver EBL:ens batterifrånskiljarrelä avaktiveras, annars skulle det ju koppla ihop nya laddarens utgång och ingång med varandra under körning. Att bara dra ur säkringen D+ , Refrigerator skulle göra detta men det är inte ett gångbart alternativ i vårt fall för då försvinner också den D+ som behövs till nya laddaren. (Hade bilen haft gasolkylskåp skulle 12 Volt-matningen till det inte heller fungera.)
Alltså är det enbart frånskiljarreläet som skall avaktiveras, och detta på ett sätt som gör det enkelt att aktivera det igen.
Reläet är enkelt att hitta i vår EBL . Det sitter för sig själv i närheten av batterianslutningarna, jag tror detsamma gäller flera andra modeller från Schaudt. Reläet är anslutet till plusanslutningarna för startbatteri och bodelsbatteri med ganska grova sladdar, dessutom finns där två klena sladdar som är manöversignalens plus och minus. Manöverledningarna är enkla att komma åt och med en brytfunktion i någon av dem är målet uppnått.
För att minska sannolikheten att reläet återaktiveras av misstag valde jag att sätta dit en säkringshållare i manöverledningen och inte en strömbrytare. Tom säkringshållare = reläet avaktiverat. Monterad säkring = reläfunktionen återställd.
Resultatet sett från utsidan: