• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En skåning på snö

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Vi skulle till Åre som jag trodde låg så långt norrut man kan komma på klotet, men Åre är ju nästan placerat i mitten av Sverige. Hit skulle jag, familjens alfahane och bidrottning åka med sitt entourage av barn och barnbarn. Första dagen försökte vi ta oss fram med hjälp av några långa pinnar i händerna och spetsformade plastbitar på fötterna. Ett av barnbarnet upptäcker en isfläck och konstaterar ”Stelnat vatten”

Innan vi ger oss ut på vår första skidtur, frågar vi skiduthyraren vilken som är den absolut kortaste sträckan, ber honom också uppskatta hur lång tid det kan ta. Någon kilometer är den nog säger skiduthyraren. ”Nu går det riktigt bra” ropar en familj som just passerade oss för femte gången och vi alla står upprätta för första gången när de passerar oss. Vi turas om att trilla i spåret och kläderna blir bara blötare och blötare. När spåret går lite utför, ropar jag ”var finns bromsen på skidorna”. Kasta dej i snön ropar barnen. Nästa sportlov blir det Nerja i Spanien kosta vad det kosta vill. Den jädrans flygskamen kan dra åt Nordkap, skriker jag högt där jag ligger i snön. Med skid-och bil-och stuguthyrning samt magsårsmedicin blir de ekonomiska kalkylerna att vi nog gå på plus.

Äntligen har vi kommit fram till det hägrande målet, våffelstugan. Där dricker vi choklad med vispgrädde och äter den mest välsmakande brända frityrdeg vi alla ätit. I morgon är en annan dag och då tar vi och åker utför. Hur det gick är en annan historia.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen