• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En sån krasch 2016

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Datorn är ett viktigt redskap i vår värld tillsammans med mobilen. Tänk vi kan nås alla tider på dygnet, nästan var vi än är i världen. Det kallar jag utveckling men vart skall det sluta. Datorn har get oss möjligheter som vi inte hade tidigare, tänk på alla dessa sociala medier som finns och alla dessa dejtingsajter. Vi lägger upp våra liv på nätet med berättelser och foto för vi måste visa omvärlden allt. Man kan googla fram allt på nätet, hurra för utveckling. Hur gjorde vi på 60-talet, kanske lyssnade vi på musik istället och lekte ute hela dagarna. Nu sparar vi allt i vår dator eller i något som kallas molnet, utan att tänka på att den inte har evigt liv. Detta fick jag brutalt veta en dag i juli.

En morgon när jag skulle öppna datorn, hördes bara ett konstigt ljud. Då tänker man, provar en gång till kan vara tillfälligt fel, när jag provat 10 gånger började min hjärna notera att något nog var fel. Datorn en 3 årig laptop hade helt enkelt kraschat, förmodligen hade den gåt in i väggen. Mycket var inte sparat framför allt foto.

När hjärnan efter en stund började fungera normalt och svetten försvunnit, kom jag på att jag gjort en backup på ett USB minne, frågan var bara när jag gjorde denna backup. Det visade sig att 60% av bilderna fanns på USB minnet. Bad en kompis som är i datasvängen kolla på datorn. Svaret därifrån var glasklart, köp en ny dator. Denna nya dator är nu inhandlad. Efter denna händelse har jag också införskaffat ett extra minne på 500 gigabyte. Numera tar jag backup på allt en gång i veckan och sparar det både på USB minnet och i molnet. Jag har nämligen också införskaffat en molntjänst, gäller ha både hängslen och livrem.

Av detta lär vi oss följande, ta alltid backup på dina saker i datorn för rätt som det är läger den av och då är troligen allt borta. Nu slutade mitt kraschande äventyr halv lyckligt som när som på ganska många foton.
 
Jag är antagligen inte riktigt klok, apropå hängslen och livremmar
  • Kl 09 varje dag: Automatisk image backup av PC:ns hård-/SSD-disk till min Nätverkshårddisk nr 1 (Acronis Cyber Protection, True Image)
  • Kl 11 varje dag. Automatisk backup av datafiler och foton, utvalda mappar (samma program, Acronis)
  • Online: Automatisk sync till Gdrive av utvalda mappar, alla mina mappar plus Win-mapp Documents (Google Drive)
  • Online: Automatisk sync till Gdrive/Google Foton av alla foton (Google Foton)
  • På kommando: Automatisk sync av alla foton album-kategoriserade till Flickr (Flickr Uploadr)
  • På kommando: Alla mina filer/foton (utvalda mappar, plus Outlook datafiler) - backup till Porsche USB-disk, till USB-sticka och Nätverkshårddisk nr 2 (GoodSync)
Alla mina mobila enheter kommer åt alla data enligt ovan online. Brakar min PC hårddisk ihop är det bara att montera en helt tom ny hårddisk och köra full restore via Acronis från min nätverkshårddisk till den nya på PC:n. 5 min efter montage så är jag igång igen exakt som kl 09.00 backupen samma dag. Med de andra backupfunktionerna kan jag vid behov komplettera med händelser efter kl 09.00.

Jag har haft två diskcrashar under hela PC-tiden, vilket är ända sedan 1990. Men det är en kul sysselsättning iaf. ;)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen