• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En observation från husbils-saluhallen

Mats S

Välkänd medlem
Medlem
Vi besökte en stor husbilsförsäljare igår. Inte i syfte att köpa ny bil utan bara kolla in en detalj, som vi kanske kunde efterapa, i den senaste årsmodellen av den biltyp vi har. När vi ändå var där gjorde nyfikenheten naturligtvis att vi tog en tur bland de utställda nybilarna och tittade in i ett antal av dem. Två saker slog mig:

1. Inga säljare visade något intresse för oss. Det var inga andra kunder där som tog deras tid i anspråk. Vi såg ett antal säljare på plats i sina kontorsbås. När vi lämnade hallen efter en halvtimme kunde vi ha varit en förlorad affär för dem. Att vårt ärende inte var att spekulera på en ny bil kunde ju inte de veta. Eller syns sånt?
2. Vi köpte vår bil för 7 år sedan. Under tiden som gått sedan dess har tillverkaren naturligtvis kommit med ett antal nyheter i senare årgångar. Vi noterade att mer än hälften av de nyheter vi kunde se inte är förbättringar i våra ögon utan istället tydliga försämringar! Rena hål-i-huvudet-lösningar har fått ersätta sådant som tidigare var ganska bra. Så vi konstaterade att vi är glada att vi har den bil vi har och inte behöver skaffa en nyare. Tillverkarna tycks också hänga på samma trender, samma tveksamma ideér syntes implementerade i andra husbilsmärken också. Alltså: har husbilarnas inredningslösningar nått någon form av "slutnivå" som inte kan göras speciellt mycket bättre inom det begränsade utrymme som en husbil utgör, och leder det till att tillverkarna i sin desperation att komma med nyheter hittar på rena tokerier bara för att kunna marknadsföra senaste årsmodellen som "förbättrad"?

Varför skriver du inte vilken återförsäljare o märke du tittar på , dem som jag är intresserad av händer hela tiden nya ändringar

En trend som jag tycker att jag märkt är att inredningarna blir ”billigare”. Exempel på detta är enklare skivmaterial i inredningen i väggar, skåp och luckor. Ett annat exempel är att skåp ersätts med öppna hyllor. Ett tredje exempel är mer skarpa kanter i stället för rundade på inredningen.

En annan observation är att de lite dyrare husbilarna, med Carthago som ett av flera exempel, har blivit ca 1 miljon kronor dyrare än före pandemin. Detta utan att utrustning eller funktioner blivit exklusivare eller fler. Det innebär en prisökning på 40-50%.

Varför skriver du inte vilken återförsäljare o märke du tittar på , dem som jag är intresserad av händer hela tiden nya ändringar
Jag ville inte hänga ut en enskild firma på lösa grunder, alla kan ha en dålig dag. Jag nämnde deras ointresse bara som en observation med tanken att det vore intressant att höra om andra gjort samma erfarenhet, eller den motsatta. Mätta lejon jagar inte, och i den här stora hallen verkade de väldigt mätta igår, om liknelsen ursäktas. Är det så i branschen nu eller stötte vi på ett undantag?
Och eftersom de inredningslösningar vi upplevde som försämringar återfanns i flera av de utställda husbilsmärkena verkar det vara en trend att de dykt upp, så enskilda märken och modeller skrev jag inte heller.

Samma när du går in i bilhallen för att titta på ny personbil,säljarna sitter i sina glasburar ser helt ointresserade ut.
När det gäller nya hubilar, det är 90% designförändringar, nya färger,klädsel,ny front/bakdel, det är väldigt få vettiga förändringar, det ska synas att du köpt ny bil.
Många gånger verkar tillverkarna ointresserade av vad vi som köper bilarna vill ha, det sitter en designavdelning och ritar nya bilar bara.

Noe som påvirker trenden er økede krav som krever lettere konstruksjoner. I riktig gamle dager brukte en hel ved, dette ble endret til plywood som så ble oppgradert til poppel plywood. Har sett nyere plater som minner om cellepapp med finer eller plastfolie som overflate. Noen har eksperimentert med en tilsvarende plate produsert i aluminium.

Brukar promenera i bilhallen under tiden min egen är inne för kontroll. Min egen har hunnit bli åtta år gammal men jag har än så länge inte hittat något i de nya bilarna som jag tycker är ett sånt lyft att det motiverar ett byte. Jag har också full förståelse för att det är svårt att göra något radikalt med de begränsningar som en husbil innebär ur design- och kostnadssynpunkt. Det mesta brukar handla om nya färger på luckorna, nya faner på väggar och nya tyger i inredningen.

Vad jag förstår brottas tillverkarna med att hålla bilens vikt under 3.5 ton och samtidigt ha en rimlig lastvikt. Det är ju i klassen under 3.5 ton den största efterfrågan finns (på kontinenten och i Sverige). Dessutom tycks det vara stora problem att hålla kostnaderna i schack. Husbilar tillverkas, trots allt i väldigt korta serier. Att då t.ex. ta bort luckor på skåp sparar några kilo och gör tillverkningen billigare. Att ta till lättare och lättare laminat (som är omöjliga att skriva i) sparar också många kilo.

För något år sedan konstaterade jag att en likadan och lika gammal bil som min egen kostade, begagnad, lika mycket som jag gav den när den var ny. Vill jag ha en ny bil av samma storlek och modell så hade priset nästan gått upp till det dubbla.

När vi köpte vår Hymer så var den 2år gammal och i våra ögon jättedyr, jag räknar med att vi kommer förlora ca 50% den dagen vi säljer, det förklarade jag för min bättre hälft så hon vet vad man kan få för den i slutändan.

Nu är husbilen 9 år gammal varav vi har haft den i 7 år och den modellen säljs sällan på blocket, den modellen togs sen bort och blev deras 4 hjulsdrivna terränghusbil med MB chassi.

Nu finns det en Hymer med samma modell som vi har till salu fast den är 1 år yngre än vår, det som skiljde mellan årsmodellerna är att den har gasolluckan utanför garaget, mycket bra! Men så har dom satt in en liten garagelucka istället på den sidan, riktigt dåligt, tidigare modeller hade stora luckor på båda sidorna om husbilen.
Priset för den husbilen är 54% högre än vad vi betalade, dock har den gått 3000 mil mindre. Sen tror jag inte den handlaren/förmedlaren kommer få det ockerpriset.

Nu har Hymer tagit tillbaka modellen som vanlig husbil igen men med annan betäckning och färre skåp, dock fortfarande med liten lastlucka.:(
Och jag räknar fortfarande med att få 50% av priset vi gav för vår husbil den dagen vi säljer eftersom det inte kommer vara i närtid.

När det gäller personbilar så skulle frun och jag köpa en sprillans ny BMW Suv, gick in i lokalen och var jätteglad för att vi skulle köpa ny bil, men ingen kom och hjälpte oss trots att vi var där länge, själv tror jag att det berodde på att vi kom dit i mjukisbyxor. Jag blev så förbannad att vi lämnade butiken och gick in på Volvo återförsäljaren som låg 300 meter bort och beställde den näst dyraste Volvon, dessutom var den mycket billigare än BMW. Volvon var överlägset den bästa bil jag haft, skiljdes ifrån den efter 43000 mil 20 år senare.

Man ska aldrig döma hunden efter håret.🥳

Vi resonerar lite olika. Jag försöker att i efterhand inte omvärdera det köp jag gjort. Stort eller smått! Jag jämför inte heller de alternativen jag spekulerade kring före köpet. Jag försöker att alltid vara så nöjd som möjligt efter köp och trygg med mitt beslut. Det funkar oftast förbaskat bra! Läs gärna boken "valfrihetens tyranni", den ger väldigt många insikter.

Jag har ju inget att jämnföra med då jag bara ägt en husbil och den är från 1998 men kvaliten på inredningen tycker jag är riktigt bra, färgerna passar nog en färgblind men just färg på grejer påverkar inte funktion eller kvalité så det kan jag leva med.

När jag hade bilen på verkstad för att få gasolregulator monterad 2023 passade jag på att för första gången traska in hos en försäljare för att kolla hur nya bilar ser ut och det som slog mig var att det var mest bling-bling och touchpaneler i bilarna som inte tillförde något annat än att det var krångligare att starta det som panelen skulle styra.
Sen att jag fick en skåplucka i handen när jag skulle öppna ett skåp gjorde att det här blev mitt första och sista besök i en bilhal för husbilar:oops:
Förövigt var försäljaren trevlig och kom fram och hälsa direkt.

Jag har ju inget att jämnföra med då jag bara ägt en husbil och den är från 1998 men kvaliten på inredningen tycker jag är riktigt bra, färgerna passar nog en färgblind men just färg på grejer påverkar inte funktion eller kvalité så det kan jag leva med.

När jag hade bilen på verkstad för att få gasolregulator monterad 2023 passade jag på att för första gången traska in hos en försäljare för att kolla hur nya bilar ser ut och det som slog mig var att det var mest bling-bling och touchpaneler i bilarna som inte tillförde något annat än att det var krångligare att starta det som panelen skulle styra.
Sen att jag fick en skåplucka i handen när jag skulle öppna ett skåp gjorde att det här blev mitt första och sista besök i en bilhal för husbilar:oops:
Förövigt var försäljaren trevlig och kom fram och hälsa direkt.
Klart att du ska vara nöjd Jari! Du har den optimala husbilen, föregångaren till alla delintegrerade och så väl du vårdat den! Jag har efterföljaren och är lika nöjd som du! =)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen