- Ort
- Skutskär
Vi besökte en stor husbilsförsäljare igår. Inte i syfte att köpa ny bil utan bara kolla in en detalj, som vi kanske kunde efterapa, i den senaste årsmodellen av den biltyp vi har. När vi ändå var där gjorde nyfikenheten naturligtvis att vi tog en tur bland de utställda nybilarna och tittade in i ett antal av dem. Två saker slog mig:
1. Inga säljare visade något intresse för oss. Det var inga andra kunder där som tog deras tid i anspråk. Vi såg ett antal säljare på plats i sina kontorsbås. När vi lämnade hallen efter en halvtimme kunde vi ha varit en förlorad affär för dem. Att vårt ärende inte var att spekulera på en ny bil kunde ju inte de veta. Eller syns sånt?
2. Vi köpte vår bil för 7 år sedan. Under tiden som gått sedan dess har tillverkaren naturligtvis kommit med ett antal nyheter i senare årgångar. Vi noterade att mer än hälften av de nyheter vi kunde se inte är förbättringar i våra ögon utan istället tydliga försämringar! Rena hål-i-huvudet-lösningar har fått ersätta sådant som tidigare var ganska bra. Så vi konstaterade att vi är glada att vi har den bil vi har och inte behöver skaffa en nyare. Tillverkarna tycks också hänga på samma trender, samma tveksamma ideér syntes implementerade i andra husbilsmärken också. Alltså: har husbilarnas inredningslösningar nått någon form av "slutnivå" som inte kan göras speciellt mycket bättre inom det begränsade utrymme som en husbil utgör, och leder det till att tillverkarna i sin desperation att komma med nyheter hittar på rena tokerier bara för att kunna marknadsföra senaste årsmodellen som "förbättrad"?
1. Inga säljare visade något intresse för oss. Det var inga andra kunder där som tog deras tid i anspråk. Vi såg ett antal säljare på plats i sina kontorsbås. När vi lämnade hallen efter en halvtimme kunde vi ha varit en förlorad affär för dem. Att vårt ärende inte var att spekulera på en ny bil kunde ju inte de veta. Eller syns sånt?
2. Vi köpte vår bil för 7 år sedan. Under tiden som gått sedan dess har tillverkaren naturligtvis kommit med ett antal nyheter i senare årgångar. Vi noterade att mer än hälften av de nyheter vi kunde se inte är förbättringar i våra ögon utan istället tydliga försämringar! Rena hål-i-huvudet-lösningar har fått ersätta sådant som tidigare var ganska bra. Så vi konstaterade att vi är glada att vi har den bil vi har och inte behöver skaffa en nyare. Tillverkarna tycks också hänga på samma trender, samma tveksamma ideér syntes implementerade i andra husbilsmärken också. Alltså: har husbilarnas inredningslösningar nått någon form av "slutnivå" som inte kan göras speciellt mycket bättre inom det begränsade utrymme som en husbil utgör, och leder det till att tillverkarna i sin desperation att komma med nyheter hittar på rena tokerier bara för att kunna marknadsföra senaste årsmodellen som "förbättrad"?