• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En liten varning Caravan Club-försäkring

essge.

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Kungälv
En parameter för premiestorleken hos dem är antalet påställningar under försäkringsåret. Man kan välja olika steg, 0-2, 3-5 o.s.v. Det är rejäla påslag mellan de olika stegen. I mitt fall skulle premien gå upp 25% om jag går från 2 till 3 påställningar.
Det luriga är deras konstiga sätt att räkna antal påställningar under försäkringsåret. Är bilen påställd när försäkringsåret inleds räknar de detta som påställning nummer ett.
Om man har 0-2-alternativet blir resultatet att det endast går och göra en av/påställning under försäkringsåret,utan att få ett kraftigt premiepåslag.
 
En parameter för premiestorleken hos dem är antalet påställningar under försäkringsåret. Man kan välja olika steg, 0-2, 3-5 o.s.v. Det är rejäla påslag mellan de olika stegen. I mitt fall skulle premien gå upp 25% om jag går från 2 till 3 påställningar.
Det luriga är deras konstiga sätt att räkna antal påställningar under försäkringsåret. Är bilen påställd när försäkringsåret inleds räknar de detta som påställning nummer ett.
Om man har 0-2-alternativet blir resultatet att det endast går och göra en av/påställning under försäkringsåret,utan att få ett kraftigt premiepåslag.
Just av den anledningen har jag valt att avsluta min försäkring hos CC, det går aldrig att veta iförhand vad premien blir,detta sättet att räkna passar inte mig som ställer av när bilen inte används, inte heller vet jag på förhand hur många dagar bilen kommer att användas.
Har du den påställd året runt är det enklare.
 
Just av den anledningen har jag valt att avsluta min försäkring hos CC, det går aldrig att veta iförhand vad premien blir,detta sättet att räkna passar inte mig som ställer av när bilen inte används, inte heller vet jag på förhand hur många dagar bilen kommer att användas.
Har du den påställd året runt är det enklare.
Hej. Man kan inte ha ett försäkringsbolag som bestämmer om husbilen ska användas. Inte ska den stå på en ställplats hela året. De vill man ju bestämma helt själv så CC kan behålla den för sej själv de finns ju andra och bättre försäkringsbolaget där man kan bestämma om sitt eget liv som man vill leva det.
Mvh Umebo
 
det går aldrig att veta iförhand vad premien blir,detta sättet att räkna passar inte mig som ställer av när bilen inte används, inte heller vet jag på förhand hur många dagar bilen kommer att användas.
Är detta ens korrekt enligt konsumentköplagen, eller behandlas försäkringar annorlunda?
Man ska kunna veta vad det kostar, i någon form iafl. Men det kanske går på något invecklat sätt?
 
Är detta ens korrekt enligt konsumentköplagen, eller behandlas försäkringar annorlunda?
Man ska kunna veta vad det kostar, i någon form iafl. Men det kanske går på något invecklat sätt?
När försäkringen tecknas gör man två val vad som skall gälla under kommande försäkringsår:
1) Hur många dagar (månader) kommer husbilen att vara i trafik.
2) Hur många påställningar du kommer att göra.

I samband med detta kan man också få information om hur premien påverkas om månader i trafik / antal påställningar blir fler än vad man uppskattat.
Det som jag tycker är otydligt/ologiskt är hur man räknar antalet påställningar. Redan påställd husbil vid försäkringsårets början räknas som en påställning, trots att ingen påställning görs.
 
När försäkringen tecknas gör man två val vad som skall gälla under kommande försäkringsår:
1) Hur många dagar (månader) kommer husbilen att vara i trafik.
2) Hur många påställningar du kommer att göra.

I samband med detta kan man också få information om hur premien påverkas om månader i trafik / antal påställningar blir fler än vad man uppskattat.
Det som jag tycker är otydligt/ologiskt är hur man räknar antalet påställningar. Redan påställd husbil vid försäkringsårets början räknas som en påställning, trots att ingen påställning görs.
Hej. De vet man inte med säkert så den är inte så bra men alla gör som dom vill. Jag kollade på CC försäkring och tycker inte om att man måste bestämma sig på det viset så jag kan inte rekommendera den till någon.
Mvh Umebo
 
En parameter för premiestorleken hos dem är antalet påställningar under försäkringsåret. Man kan välja olika steg, 0-2, 3-5 o.s.v. Det är rejäla påslag mellan de olika stegen. I mitt fall skulle premien gå upp 25% om jag går från 2 till 3 påställningar.
Det luriga är deras konstiga sätt att räkna antal påställningar under försäkringsåret. Är bilen påställd när försäkringsåret inleds räknar de detta som påställning nummer ett.
Om man har 0-2-alternativet blir resultatet att det endast går och göra en av/påställning under försäkringsåret,utan att få ett kraftigt premiepåslag.
Hade CC tidigare men så införde de den nya på/av ställnings systemet.
Vi hade en premie på 7600:- året före, i samband med förändringen höjdes premien till 8400.- per år
vilket är horribelt belopp.
Fick tips om Kabria som säls på Kabe/Adria firmor, men de försäkrar all fabrikat av Husbilar.
Var till Caravan Marine i Valbo fick ett pris på drygt 4000:- per år, ingen avställningsförsäkring dock.
Villkoren är nästa identiska med CC-försäkringens utom glas självrisken som är baserad på hur dyrt bytet blir.
Har 3 ggr skrivit mail till Försäkringsansvarige hos CC för att få en förklaring till den uppenbara försämringen, men inte
fått något svar, vilket inte förvånar, Han vägrade hjälpa oss när CC/Watercircle försäkring vägrade ersätta maskinskada på vår
Ducatos robotväxellåda vilket slutade med en ARN anmälan mot CC/Watercircle en anmälan som resulterade i att vi fick tillbaka
reparationskostnaden från CC/W.
Som medlem i Caravan Club sedan 1984 borde man kunna få hjälp när en samarbetes partner helt uppenbart tar fel beslut.
 
Hade CC tidigare men så införde de den nya på/av ställnings systemet.
Vi hade en premie på 7600:- året före, i samband med förändringen höjdes premien till 8400.- per år
vilket är horribelt belopp.
Fick tips om Kabria som säls på Kabe/Adria firmor, men de försäkrar all fabrikat av Husbilar.
Var till Caravan Marine i Valbo fick ett pris på drygt 4000:- per år, ingen avställningsförsäkring dock.
Villkoren är nästa identiska med CC-försäkringens utom glas självrisken som är baserad på hur dyrt bytet blir.
Har 3 ggr skrivit mail till Försäkringsansvarige hos CC för att få en förklaring till den uppenbara försämringen, men inte
fått något svar, vilket inte förvånar, Han vägrade hjälpa oss när CC/Watercircle försäkring vägrade ersätta maskinskada på vår
Ducatos robotväxellåda vilket slutade med en ARN anmälan mot CC/Watercircle en anmälan som resulterade i att vi fick tillbaka
reparationskostnaden från CC/W.
Som medlem i Caravan Club sedan 1984 borde man kunna få hjälp när en samarbetes partner helt uppenbart tar fel beslut.
Glasjälvrisken gäller det att se upp med, på en helintegrerad bil kan ett rutbyte lätt kosta 25000kr,ska du betala procent på detta blir det dyrt.
 
Hade CC tidigare men så införde de den nya på/av ställnings systemet.
Vi hade en premie på 7600:- året före, i samband med förändringen höjdes premien till 8400.- per år
vilket är horribelt belopp.
Fick tips om Kabria som säls på Kabe/Adria firmor, men de försäkrar all fabrikat av Husbilar.
Var till Caravan Marine i Valbo fick ett pris på drygt 4000:- per år, ingen avställningsförsäkring dock.
Villkoren är nästa identiska med CC-försäkringens utom glas självrisken som är baserad på hur dyrt bytet blir.
Har 3 ggr skrivit mail till Försäkringsansvarige hos CC för att få en förklaring till den uppenbara försämringen, men inte
fått något svar, vilket inte förvånar, Han vägrade hjälpa oss när CC/Watercircle försäkring vägrade ersätta maskinskada på vår
Ducatos robotväxellåda vilket slutade med en ARN anmälan mot CC/Watercircle en anmälan som resulterade i att vi fick tillbaka
reparationskostnaden från CC/W.
Som medlem i Caravan Club sedan 1984 borde man kunna få hjälp när en samarbetes partner helt uppenbart tar fel beslut.
Oavsett hur länge man varit medlem så bör man få hjälp när man betalar för det
 
Glasjälvrisken gäller det att se upp med, på en helintegrerad bil kan ett rutbyte lätt kosta 25000kr,ska du betala procent på detta blir det dyrt.
På en stor helintegrerad husbil kostar enbart själva rutan betydligt mer än så. Till detta kommer arbetskostnaden, och på vissa fabrikat måste man dessutom byta ut en del plastdetaljer i "frontmasken", eftersom de går sönder vid demonteringen av rutan.

I värsta fall kan därför enbart självrisken uppgå till det belopp du nämner.

Pålle
 
Har för mig att på just Kabria så är självrisken 35% av kostnaden, dock max 7500kr.
Men det är en del, för oss med helintegrerat - vi har 1800kr fast belopp i LF (bara som jämförelse).
 
Hej.
Överväger o byta från lf till cc.
Pga vill ställa av bilen o nyttja bodelen som husvagn.
Har årskatt 34kkr......
Cc verkar ha den möjligheten inte heller begränsat till avställt i Sverige.
 
Oavsett hur länge man varit medlem så bör man få hjälp när man betalar för det
Jo det är det vi reagerade på att trots uppenbarat fel från Watercircle om slitna lameller (på Robotlåda) tog inte ansvarige kontakt med bolaget för att tala med ansvarige skadereglerare.
Istället blockerade Han mitt tel. nr, jag ringde på Sambons telefon och då svarade Han men 2 veckor senare var också det blockerat..
Vi har snackat om att lämna CC, men efter så många år känns det fel att göra det, får bli 40 års jubileum först..
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen