• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En kväll på krogen

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Märta-Stina, nyskild och nyss fyllda 43, sitter i baren på danspalatset en grådisig decemberkväll. Hon rättar till den slimmade illröda jumpern och då först kommer insikten över henne hon börjar bli lite för mullig. Men den illröda jumpern är ändå skitsnygg till den korta svarta slitsade kjolen, så än får "den lilla röda" hänga med. Märta-Stina beställer en whisky av bartendern, hon undrar om hon är den enda kvinna här ikväll som gillar whisky. Sorlet från alla människorna ligger som en ridå över hela lokalen. Sten-Tures orkester spelar "Leende guldbruna ögon, har jag förälskat mig i". På dansgolvet är det redan full fart.

Ringförsedda exemplar av det manliga släktet svänger runt i jakten på kvällens fullträff, en så kallad Bingo. Hemma sitter deras fruar och ser ”På Spåret” om de nu hunnit lägga barnen. Märta-Stina läppjar på sin whisky, alltmedan den ena karlen efter den andra släntrar förbi och spanar in henne. "Tjena, läget” Får jag bjuda på en whisky till?" Märta-Stina hör plötsligt en mansröst och tittar åt det håll varifrån rösten kommer. Mitt emot henne i baren sitter en yngling och ler på ett mycket flörtigt sätt mot henne. 

Oooops, en mandelkaka, en riktig läcker godbit, tänker Märta-Stina. Varpå hennes tankar skenar iväg till ordet ”lammkött” Han har en gul slips, men den passar inte till den rutiga skjortan, det verkar som han suttit och spanat in mig en lång stund. Han ser onekligen gullig ut, undra hur gammal han är. Plötsligt bara reser han sig och går emot Märta-Stina. "Får jag lov att dansa med dig?" Nej tack svara Märta-Stina. De här yuppie ynglingarna tror att dom håller ett dragspel i famnen när de dansar, istället för en kvinna. De kan aldrig hålla fingrarna i styr. De tror att vi kvinnor har våra erogena zoner på höfterna, på brösten, ja över hela ryggen. De försöker på något underligt sätt krypa in i en ute på dansgolvet". Tur jag nobbade honom, tänker Märta-Stina. Yuppie ynglingen ser ut som ett stort frågetecken i ansiktet, gör en hatgrimas mot Märta-Stina och mumlar nåt om "jävla stenålderstant" och går sedan genast därifrån mot nästa ”offer” i sin jakt för denna kväll. En som tror att han är nåt, tänker Märta-Stina.

"Whaoo, där står ju en riktig godbit vid dörren han ser ut som om han ägde hela stället. Han är ganska lik ”Don Juan”. Glänsande i huden stora dansfötter, härlig doft och en angenäm lukt samt snyggt klädd och i rätt ålder. Honom måste jag bara få dansa med tänker Märta-Stina. Just då spelar Sten-Tures upp ”Kan man älska nå´n på avstånd”. När Märta-Stina når fram till godbiten, tackar han genast ja till en dans.

Då mitt i dansen öppnar han fordeluckan och ut sprutar en massa ord. Innan jag träffade dej var mitt liv som en öken, Märta-Stina replikerar snabbt. Är det därför du dansar som en kamel? Godingen avbryter dansen, tror jag ska gå hem och göra mig en varm nattmacka och dricka en öl säger han artigt till henne.

Märta-Stina beställer en taxi och åker mumlande hem från krogen i den disiga decemberkvällen, ursäktade sig själv med att hon skulle hem och sova sin skönhetssömn.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen