• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En körkortsfråga

En liten parantes bara.
För några veckor sen kom en äldre herre på en barn sparkcykel på baksidan av huset där jag bor. Han rullade utför en brant backe i fullfart. Och vipps där försvann han.
Jag hörde att han kraschade i backen. Jag tog mig snabbt till platsen.
Han låg på backen avsvimmad med en massa blod på backen. Det hela slutade med att han fick åka ambulans.
Det intressanta är att han får köra tung MC men omdömet kan man diskutera.
Sparkcykel klarar inte av. Han är 87 år gammal och använder sparkcykeln mellan bostaden och parkeringen där han har sin bil parkerad.

Någon vecka innan incidenten när jag och gumman var ute med hunden kom han körande på fel sida av vägen och en refug. Vänstertrafik.

/Åke

Nu sitter Carola med Concorde alternativet och bläddrar förtjust ……
Kolla upp höjden bara så ni inte får bo på motorvägarna i framtiden. Häromkvällen stod en Gigantisk Le Voyageur utanför Palavas och fick ta hjälp av hela grannskapet för att kunna vända. Den var tydligen 3.85 hög, viadukten där har ju en segel fri höjd på 3.7….. 9AAD3869-0B84-4C34-A90E-EE6FED3406FA.jpeg

Morellosarna gick tydligen in, den här hade en lika stor kompis med sig, fast utan lillebil på släp.
BBDB5FC9-0C65-4BF3-A51D-9F2F179E772D.jpeg

Körde Vespa poplino i början av 70talet. Fick A - när de bytte körkortssytem. Men vill minnas att man gjorde om nåt med lätt/tung också. Nån gräns 75 kg - 125cc. Just denna typ Vespa kunde reggas som antingen tung eller lätt. Vid besiktning tog de den som lätt om det var en liten sadel. men tung om det var den längre sadeln. Vi fick även bensinransonering för denna.

Körde Vespa poplino i början av 70talet. Fick A - när de bytte körkortssytem. Men vill minnas att man gjorde om nåt med lätt/tung också. Nån gräns 75 kg - 125cc. Just denna typ Vespa kunde reggas som antingen tung eller lätt. Vid besiktning tog de den som lätt om det var en liten sadel. men tung om det var den längre sadeln. Vi fick även bensinransonering för denna.
Det fanns också olika stora bensintankar. Liten tank på sådana som reggades som ”lätt” under gamla 75 kilosregeln, större tank på de som reggades senare, enligt 125 cc regeln.

Det fanns också olika stora bensintankar. Liten tank på sådana som reggades som ”lätt” under gamla 75 kilosregeln, större tank på de som reggades senare, enligt 125 cc regeln.
Är det någon som gjort Körkortsprov nyligen..?
Gjorde det tillsammans med BB som tar körkort just nu..
Själv har jag KK sedan 1966, har kört Lastbil/Taxi och 100 tusen mil med egenbil.
Men, upptäckte nu att frågorna i proven verkar vara helt inriktade på att få eleven att inte klara frågorna.
Massor av "slamkrypare" och märkliga tolkningar.. man behöver exempelvis idag enligt svaret på en fråga Inte bemöda sig om att ligga i Höger körfält om det finns flera, detta trots vi har högertrafik Minns att när jag tog trafikkort 1971 enligt vägtrafikförordningen skall man hålla sig höger körfält.. men det är förlegat.
Inte undra på att det längs E4 ligger bilar i vänster fil från Gävle till Arlanda avfarten.. är ju helt lagligt..
Däremot får man inte köra om ett fordon på höger sida som ligger i vänster fil om det kör snabbare än 80 km/t. vilket är okay..
Inte heller säger läraren eller heter det trafikpedagog idag? till eleven att blinka vid sväng i korsningar eller vid filbyte!
BB har inte hört någon av de 3 lärare Han har sagt till att titta i backspeglarna heller..?
Inte heller att man vid högersväng håller till höger så den som ska till vänster kan lägga sig på sidan om eller tvärtom....är kanske därför det inte målas i gatan med pilar idag så ofta, inte heller övergångsställen målas då det alltid är bilisten fel idag om man kör på någon som går emot rött cyklar emot rött eller enkelriktat..
Inte heller det för mig som Taxichaufför fd. det helt naturliga att öppna förardörren med höger hand.. så man automatiskt vänder sig om och ser bakåt när man öppnar dörren, mycket märkligt då det har räddat några cyklister under åren när de kommer ångande i döda vinken i spegeln.

Bör jag se till att Han byter körskola..? men frågorna är ju de samma förstås.

Lite gnäll i Solskenet :)

Själv har jag KK sedan 1966, har kört Lastbil/Taxi och 100 tusen mil med egenbil.
Men, upptäckte nu att frågorna i proven verkar vara helt inriktade på att få eleven att inte klara frågorna.
Massor av "slamkrypare" och märkliga tolkningar.. man behöver exempelvis idag enligt svaret på en fråga Inte bemöda sig om att ligga i Höger körfält om det finns flera, detta trots vi har högertrafik Minns att när jag tog trafikkort 1971 enligt vägtrafikförordningen skall man hålla sig höger körfält.. men det är förlegat.
Inte undra på att det längs E4 ligger bilar i vänster fil från Gävle till Arlanda avfarten.. är ju helt lagligt..
Däremot får man inte köra om ett fordon på höger sida som ligger i vänster fil om det kör snabbare än 80 km/t. vilket är okay..
Inte heller säger läraren eller heter det trafikpedagog idag? till eleven att blinka vid sväng i korsningar eller vid filbyte!
BB har inte hört någon av de 3 lärare Han har sagt till att titta i backspeglarna heller..?
Inte heller att man vid högersväng håller till höger så den som ska till vänster kan lägga sig på sidan om eller tvärtom....är kanske därför det inte målas i gatan med pilar idag så ofta, inte heller övergångsställen målas då det alltid är bilisten fel idag om man kör på någon som går emot rött cyklar emot rött eller enkelriktat..
Inte heller det för mig som Taxichaufför fd. det helt naturliga att öppna förardörren med höger hand.. så man automatiskt vänder sig om och ser bakåt när man öppnar dörren, mycket märkligt då det har räddat några cyklister under åren när de kommer ångande i döda vinken i spegeln.

Höger körfält gäller,ingen mittfils körning tex. På trefiliga vägar när höger körfält är ledigt, 500kr böter

Tack, ni bekräftar det jag tidigare fått fram i mitt Googlande, hon får inte ta i vespan!

Bara att acceptera att jag måste bli mera ekonomisk i vardagen och börja spara på riktigt. Carola blev så deppig av resultatet och vill nu ha en Concorde Centurion Actros 1205 GST, som hon får köra!
Visa bilaga 18227
Till Salu
Visa bilaga 18228
Vespa Piaggio GTS 125!

Tommy
Det är lugnt. Du hinner spara kosingen. Leverans först sommaren 2025 om du inte väljer någon och accepterar den utrustningen på några som står hos handlare i Tyskland.

Bra synpunkter Erok, mycket har förändrats sen vi var i ”farten” (tog mitt KK 1970 på knackigt Svenska dock 100% korrekt i det teoretiska & rondell (vänstersväng) i det praktiska ; ) På den tiden lärde man ut trafikregler och ”överlevnad” på vägarna, både för andra och sig själv. Det farligaste som fanns då, som jag ser det, var vänstersväng på landsväg och rondellkörning i städerna, jag tror det gäller än idag…

2 filigt är barnlek: ( testa gärna 4-6 filer i Valencia eller ett okänt antal runt triumfbågen i Paris MED HUSBILEN! ; )

1668355352593.png

Det här inlägget kanske också kan klämmas in under trådrubriken med lite god vilja.

Såna här varianter tog inte körskolan upp på min tid. Tur att jag stannade och tittade på informationstavlan innan jag körde in i den första gången. När man blivit van funkade den riktigt bra:

Skärmavbild 2022-11-14 kl. 19.08.52.png
Jo man får ligga och masa i vänster fil i miltal i under 70 km/tim..!

Senast ändrad:
Bra synpunkter Erok, mycket har förändrats sen vi var i ”farten” (tog mitt KK 1970 på knackigt Svenska dock 100% korrekt i det teoretiska & rondell (vänstersväng) i det praktiska ; ) På den tiden lärde man ut trafikregler och ”överlevnad” på vägarna, både för andra och sig själv. Det farligaste som fanns då, som jag ser det, var vänstersväng på landsväg och rondellkörning i städerna, jag tror det gäller än idag…

2 filigt är barnlek: ( testa gärna 4-6 filer i Valencia eller ett okänt antal runt triumfbågen i Paris MED HUSBILEN! ; )

Visa bilaga 18273
Detta på bilden är vansinnigt, full fart in i cirkulationen i fel fil och byte till höger fil utan att iaktta högerregeln eller ens blinka höger.
I Nederländerna utanför Amsterdam kom vi in i en jätte Cirkulation.. massor av filer, kom in i fel naturligtvis.. va fan tänkte jag..blinkade vänster och fick en lucka omedelbart bara att byta fil..gjorde det 2 ggr till så vi hamnade rätt..Inte en enda Signal eller Knytnäve Finger utan alla lämnade plats för den tokige Svensken..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen