• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En körkortsfråga

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
F8A98E76-A1A5-4074-A64E-185DE0103C5B.jpeg
Vi har en Vespa Piaggio GTS 125 stående i garaget här i Altea. En fin vespa som jag inte rört på 3 år. Ikväll såg jag på FB en som letade och ville köpa just en sån vespa. Svarade att jag kunde tänka mig sälja vår och skickade bilden.

Nu vid middagen, som f.ö. var väldigt god, berättade jag för Carola att jag tänkte sälja vespan som står i garaget.

Hon spärrade upp ögon, — men den skall jag ha i Sverige! Jaha, visste inte att hon var intresserad, kan bara komma ihåg att hon kört den en gång och knappt använt den dyra hjälmen under åren.

Ok, men nu är frågan får hon egentligen köra den i Sverige? Att hon får köra stora husbilar vet vi, eftersom hon tog körkortet 1988. Men vad gäller lätt mc/vespa 125 cc, det verkar inte lika självklart som att köra en 5.5t husbil!

Någon som vet vad som gäller, lätt mc 125 cc, körkort AM/B tagit 1988 och aldrig återtaget.

Tack för hjälpen.

Tommy

Senast ändrad:
Tack, ni bekräftar det jag tidigare fått fram i mitt Googlande, hon får inte ta i vespan!

Bara att acceptera att jag måste bli mera ekonomisk i vardagen och börja spara på riktigt. Carola blev så deppig av resultatet och vill nu ha en Concorde Centurion Actros 1205 GST, som hon får köra!
D4B43902-46EC-4CD4-B1F3-9B537F97FDB7.jpeg
Till Salu
91D91D6F-AB84-475B-8400-51D9A4701996.jpeg
Vespa Piaggio GTS 125!

Tommy

Senast ändrad:
Är den svensk-registrerad?
Annars skall den importeras, registreringsbesiktigas, kontrollbesiktigas en kostnad på närmre 4000kr.
Nej den är spansk registrerad och skall genomgå proceduren som du nämner om vi tar den till Sverige, men…..

Nu sitter Carola med Concorde alternativet och bläddrar förtjust på sidorna hos:

Knappt kontaktbar! Kommer vi undan med 4000 kr och kostnaderna för ett körkort A1, så känns det som en vinst. :unsure:

Tommy :)

Senast ändrad:
Antar att hon måste köra upp för mc kort det brukar en del äldre som får för sig att de ska åka motorcykel göra. Tidigare hade man ju ab kort och då var det bara att kliva på en stor mc fast man aldrig kört en förut. Känner en som testade med en tung körde på ett hus fick livsvariga skador i 50+ åldern. Jag har haft en vespa 125 men sålde den slutade att köra när min kompis 51år körde ihjäl sej.
Beträffande concorden det är ingen husbil det är en lyxig sommarstuga som måste parkeras någonstans.
Regelverket i sverige lämnar mycket övrigt att önska en någorlunda förankring i verkligheten vore önskvärd.
Vissa saker mår bra av att diskutera andra ska man bara tiga ihjäl och glömma!

Carola blev så deppig av resultatet och vill nu ha en Concorde Centurion Actros 1205 GST, som hon får köra!
Visa bilaga 18227
Till Salu

Vespa Piaggio GTS 125!

Tommy
Ett annat alternativ

Du får byta till denna mc, helt lagligt på B-kort, hur logiskt är inte det!

Det är ju mycket billigare med en scooter lätt motorcykel eftersom försäkringen på mopederna är dyra. Faktiskt kostar de mer än husbilens försäkring.
Japp, och ännu några steg billigare försäkring är att inte slå sig ihop med 16 åringgar med färskt körkort och noll omdömme med 125or.
En tung motorcykel löser detta och är alltså ännu billigare i försäkring, dessutom går dom bättre, speciellt med passagerare.
(Typ 150 cc scooter.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen