• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En holländare på besök i Altea

Bakom vårdcentralen i Albir finns en återvändsgränd (som en blindtarm) där det alltid har stått 3 st. NL skyltade husbilar. Jag kan inte påstå att bilarna skymde sikten för någon, men det såg inte trevligt ut med trädgårdsmöbler, tvättlinor m.m. i stil med bästa frikampare (mitt i staden). I år har staden gjutit två st. järnpelare mitt i gatan så ingen bil kan passera in i ”blindtarmen”. Man kan undra vart har dom nu tagit vägen?
Holland måste ha Europas mest ekonomiska husbilister och snillrikaste på tömning av kassetter inom allmän miljö.
Tack för det här inlägget och f.ö. tack Tommy för intressant ämne.

Det har varit en del associationer som Ert inlägg har åstadkommit hos mig:
1) blindtarm (appendix) brukar inte så sällan bli infekterat (appendicit) och då krävs snabbt omhändertagande annars blir det oftast kört. Omhändertagande bör vara kirurgiskt dvs radikalt avlägsnande/borttagning. Så gäller liknande aktion för dessa husbilsåkare som inte respekterar andras rättigheter inklusive andra husbilsrättigheter (en del av mänskliga rättigheter?). Kirurgisk princip är enkel, dock hur man åstadkommer detta rent praktiskt i sådana situationer som beskrivs i aktuella tråden?

Bakom vårdcentralen i Albir finns en återvändsgränd (som en blindtarm) där det alltid har stått 3 st. NL skyltade husbilar. Jag kan inte påstå att bilarna skymde sikten för någon, men det såg inte trevligt ut med trädgårdsmöbler, tvättlinor m.m. i stil med bästa frikampare (mitt i staden). I år har staden gjutit två st. järnpelare mitt i gatan så ingen bil kan passera in i ”blindtarmen”. Man kan undra vart har dom nu tagit vägen?
Holland måste ha Europas mest ekonomiska husbilister och snillrikaste på tömning av kassetter inom allmän miljö.
”Blindtarmen” passerade vi minst en gång i veckan förra vintern. Vi irriterades på de tre NL- skyltade husbilarna, som åtminstone stod där från oktober till mars. Så provocerande.

Förvånades över att inte polisen reagerade… När vi kom tillbaka i höstas hade man gjutit järnpelare i gatan, som Ranko redan berättat.

Idag, tre månader senare passerade vi igen, på väg till Mercadona i Albir.
7A2DECED-CB68-4BF6-8767-BAEB833CC733.jpeg
Skräpigt, smutsigt och förfulat. Troligen kommer inte sopmaskinen in mellan stolparna och de manuella gatsoparna håller till i de mera centrala delarna av stan.

Återkommer beträffande den invasion av husbilar som vi just nu upplever utefter den spanska Medelhavskusten och som tagit de flesta kommunerna med överraskning.

Tommy

Allt är fullt hos oss, Cap Blanche och Antonio (läkaren) så nu blir det antagligen ännu värre med vild frikamping framöver. Vi har som tur stående bokning på vår plats år efter år, men hoppas innerligt att det blir fler ställplatser/campingar till nästa säsong då det byggs på för fullt.

Allt är fullt hos oss, Cap Blanche och Antonio (läkaren) så nu blir det antagligen ännu värre med vild frikamping framöver. Vi har som tur stående bokning på vår plats år efter år, men hoppas innerligt att det blir fler ställplatser/campingar till nästa säsong då det byggs på för fullt.
Bra att det byggs nya ställplatser/campingar. Fråga som kommer är den - räcker detta för att hantera "husbils-invasionen"‽ Sannolikt inte. Det tar tid att bygga nya campingar, lite mindre tid för ställplatser? Dessutom kommer dessa nya ställplatser vara avgiftsbelagda.
Löser man "husbils‐invasionen" genom att placera olika hinder som järnpelarna, höjdhopparställningar osv.?
Vad tänker jag nu på? Varför inte utvidga befintliga vanliga bilparkeringar med antal platser avsedda just bara för husbilar och tillåta husbilar parkera där med tidsbegränsning (t.ex. 2-3 dagar). Om viss infrastruktur finns så plus info hur ska ombesörjas vatten påfyllning tömning av svart-, grå vatten. Nu kommer det viktiga: det ska finnas skyltar med klara besked om böter (höga, kanske t o m mycket höga) för överträdelser. Sedan gäller att kontrollera att husbilister följer regler. Troligtvis blir sådant mycket mindre kostsam med dessa kontroller än att bygga ovanrefererade hinder, järnpelare, höjdbommar, osv.

På playan mitt i Albir fanns en enorm P-plats där husbilister parkerade (gratis) under många år. Jag pratade tom med en Engelsman som stått där i 3 månader och var mycket nöjd. Allmän toa 10 m från husbilen, färskt vatten på playan, kommunala soptunnor överallt, gratis hundbajs plastpåsar hängande på stolpen, rena paradiset. Problemet som jag såg var utemöbler, hängande tvätt och allmänt skräpigt. Hans HB var veteranbil, ingen vacker syn.
Året efter stängdes hela parkeringen och är än idag inhängnad med järnstaket (som vid konsert spelningar ) runt om. Inte ens vanligs bilar får stå där längre… Jag kan ta en bild imorgon.

Glömde nämna om skyltar, dessa finns faktiskt på alla infarter till städerna, både Albir och Altea, m.fl. men kan vara svåra att observera då de är gamla och nästan handmålade. Syns dom inte, finns dom inte! Kommunen har så många andra problem så att vissa saker måste helt enkelt vänta på sin tur. Jag hör en hel del om lokala problem som mina bågskytte kompisar berättar, vilket är daglig tema när vi har fikapaus, men hör aldrig något om turister eller husbilsfolket.

Senast ändrad:
Tråden var visst om en ”Holländare” som besökt Altea, här kommer en bild på en äkta Altean istället (ber om ursäkt Tommy). Den här mannen promenerar utanför sitt hus i nedre delen Altea, bara ett 50 -tal meter nedanför Tommy & Carola’s residens. Han är nog närmare 100 år gammal än 90, skulle jag gissa. Vi fick enormt leende när vi hälsade honom i ”förbifarten”…
1675029018697.jpeg

2 Svenskar på Altea besök fick se detta:
1675029095094.jpeg

…och fick be gud att hjälpa den Svenska regeringen med elsödet åt alla behövande:
1675029206317.jpeg

Här går den snyggaste Altea turist, äkta vara från Halmstad:
1675029285520.jpeg

Dagens regn:
1675029144524.jpeg

Jodå, nu vet jag var frikampare söker sig när kommunerna ”spärrar” centrala p-platser. Det som ännu inte är förbjudet och troligen väldigt svårt att reglera är alla typer av idrottsanläggningar. Många besökare kommer i husbilar för att medverka eller beskåda idrotts evenemang och då kan det bli svårt att separera just icke betalande ”turister”. Detta tror jag kommer att bli nästa nöt för kommunerna…

1675081449140.jpeg

1675184115234.jpeg
Så här ser campingförbud skyltar innan Albir och Altea samt hänvisning till närliggande camping. Synligt? Respekteras? Tja… Vi passerade just 6-8 st. D och NL husbilar (ej ”caravanas”) parkerade just på 1:a parkett vid strandkanten, Vilda Västern än så länge…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen