• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En holländare på besök i Altea

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Först passerade han den här skylten på väg in mot parken….
9D0B9D96-A660-4064-A55A-B7ED02B655DB.jpeg
….. sedan kröp han under den här höjdhopparställningen, vars uppgift är självklar, men hans bil gick ju under ställningen, alltså gällde det inte honom.
5899C334-B875-4CC4-A3DC-561995041A91.jpeg
Här står han nu sedan minst ett par veckor. Det är mitt inne i en park, ett populärt besöksmål för Alteaboarna.
1DE6B0BE-2D34-423C-90D4-6CCA060F86E3.jpeg
Mysigt, rätt centralt, havsutsikt och gott om plats eftersom ingen annan varit så fräck och ställt sig så utmanande.

Tror att jag delar funderingar med en del av lokalbefolkningen, var tömmer han sina tankar? Här finns vatten att fylla från kranar som är utplacerade för törstiga besökare i parken, men inga toaletter eller platser att tömma tankar.

Hör till saken att bilarna som står utanför höjdhopparställningen, har passerat förbudsskylten och ockuperat en vanlig parkering. Det har sedan flera år varit en ”spontan ställplats”, som trots protester från grannarna och protestskrivelser i lokalpressen, har kommunen och polisen valt att se genom fingrarna. Det tackar vi för.

Man undrar bara hur länge man behåller den generösa attityden, den tidigare ”spontana ställplatsen” nere vid flodmynningen är sedan flera år stängd med stora stenblock.

Ja, tyvärr förstår jag varför det blir svårare och svårare att fricampa i Sydeuropa. Vi blir flera för varje dag, en del av våra kollegor tänjer på gränserna och en del uppträder rent provocerande. Synd.

Skall tilläggas att jag har aldrig sett en skandinavisk husbil här nere som uppträtt provocerande.

Tommy

Bakom vårdcentralen i Albir finns en återvändsgränd (som en blindtarm) där det alltid har stått 3 st. NL skyltade husbilar. Jag kan inte påstå att bilarna skymde sikten för någon, men det såg inte trevligt ut med trädgårdsmöbler, tvättlinor m.m. i stil med bästa frikampare (mitt i staden). I år har staden gjutit två st. järnpelare mitt i gatan så ingen bil kan passera in i ”blindtarmen”. Man kan undra vart har dom nu tagit vägen?
Holland måste ha Europas mest ekonomiska husbilister och snillrikaste på tömning av kassetter inom allmän miljö.

Hej. Ja tyvärr gör dom likadant var dom än är men Fransmännen är inte så duktiga på att sköta sig dom heller men jag har sett att det inte är så bra på andra plats i Europa så vi kan snart inte fricampa någon stans Fransmännen är illa sedda på Franska medelhavsområdet va det en som talade om så vi nordbor får det svårare att hitta bra friplatser TYVÄRR.
Mvh Lasse
Bakom vårdcentralen i Albir finns en återvändsgränd (som en blindtarm) där det alltid har stått 3 st. NL skyltade husbilar. Jag kan inte påstå att bilarna skymde sikten för någon, men det såg inte trevligt ut med trädgårdsmöbler, tvättlinor m.m. i stil med bästa frikampare (mitt i staden). I år har staden gjutit två st. järnpelare mitt i gatan så ingen bil kan passera in i ”blindtarmen”. Man kan undra vart har dom nu tagit vägen?
Holland måste ha Europas mest ekonomiska husbilister och snillrikaste på tömning av kassetter inom allmän miljö.

Boende oroliga för ny kaossommar vid Knäbäckshusen

Artikeln är från 2021. Någon som vet om det blivit bättre sedan dess, eller kanske ännu värre? För besökare vore fler parkeringsplatser, på rimligt avstånd, en förbättring.

Njaa..jag la mest in länken för att visa att det inte bara är holländare man kan klaga på....
Sen tror jag att det är lätt att googla lite och hitta parkeringskaos i Italien..som jag känner väl till... kanske en bild från en storstad... i Indien eller Egypten.. så allt är o blir ju utifrån vad man jämför med...
Att anlägga fler parkeringsplatser längs havet vid Stenshuvud är nog väldigt knepigt...
Knäbäckshusen har en intressant historia...

Här har en gulskyltad och en D-skyltad husbil lyckats med bedriften att blockera fyra ställplatser så de kunde slappa på underlag av asfalt och slapp ställa ut stolar och bord på gräset. :mad:

Visa bilaga 20923
Hej. De är mycket vanligt lite överallt tyvärr men i Sverige vill dom gärna påminna om allemansrätten jag vill inte vara någon POLIS men jag brukar att det gäller bara i 1 dygn då blir dom lite lättare att ha med att göra och inte tar över friplatser i norra Sverige annars boar dom in sej så andra inte får plats. för de finns plats för dom flesta.
Mvh Lasse

Är detta verkligen en ställplats? isåfall blir det tufft med 4-metersregeln, iallafall för svenskar :rolleyes:

I mina ögon ser det ut som en högst vanlig parkering.
Hej. Men i Europa verkar inte det så noga med 4m för lämnar man 4m till bilen bredvid så på morgonen när man vaknar så står det en bil med D, NL, GB. i mellan de är inte så kul man kan knappt få upp dörren och komma ut tyvärr.
Mvh Lasse

Hej. Men i Europa verkar inte det så noga med 4m för lämnar man 4m till bilen bredvid så på morgonen när man vaknar så står det en bil med D, NL, GB. i mellan de är inte så kul man kan knappt få upp dörren och komma ut tyvärr.
Mvh Lasse

Jo jag vet, men ofta så är det markerade platser på en "riktig" ställplats med div. möbler m.m. emellan fordonen, ska man prompt in där blir möblerna mosade. Jag skulle inte nämnt x-regeln inser jag nu :eek::eek:

Misstänker ändå att det är en vanlig parkering och på en sådan är väl möbler inte ok, som tydligen var orsaken till att man ockuperar fler platser, eller?

Tuffast med fyrametersregeln har nog de som tror att den finns och gäller generellt överallt. :)
Hej. Men om man på Ställplatser inte har markerat några platser kan man ju parkera så det blir svårt att komma in i mellan bilen man parkerar bredvid så slipper man att någon kommer in i mellan och kan öppna dörren utan några problem.
Mvh Lasse

Frankrike:
Det börjar med att alla nykomlingar parkerar med en ledig P-plats emellan. Sen mot kvällen fylls på tomma platser så att man har i bästa fall 0,5 meter emellan, beroende på var sidodörren sitter.
Glöm 4-meters ”regeln” i Europa, ingen bryr sig. Det värsta vi vi varit med om var i Tyskland när en ”hmmm-land” parkerade sig mitt framför oss sent på kvällen. Jag gick ut för att be honom dra dit peppar växer, då bad han om ”bara i natt, snälla”. ”Nej, vi kommer inte ut om det skulle brinna så vänligen hitta en annan plats” sa jag till honom. Det dröjde lite men sen försvann han…
Är man inte framme i god tid, då kan man förvänta sig precis vad som helst idag. Så visst har vi blivit fler husbilister & även husvagnar. Folk blir äldre, HB tillgång är större än någonsin och SP och CP byggs inte i samma takt. En affärsmässig människa i rätt ålder med bra investeringsmöjligheter kan tjäna grova pengar på HB folket idag.

Spanien:
Som jag skrev tidigare i en annan tråd, här (Benidorm - Altea) byggs CP på löpande band. …vilket verkligen behövs! Få platser gör också att övervintringspriset blir ganska högt. Upp till 3 dagars vistelse på vår CP kostar 35€/dygn, sen blir det något billigare. Billigast är dock med helårsplatser, ca 60 - 65 000/år i våra pengar, men jag tror att det har blivit dyrare i år… och till detta ska man lägga gasol & el kostnader + tvättmaskin/torktumlare! Vi lämnar all vår tvätt en gång i veckan på ”lavenderia” (tvätteriet) och hämtar torrt och ihopvikt dagen efter för billig peng. Min kvinna ska inte slita ihjäl sig med tvätten också, räcker att hon kramar & pussar mig hela tiden…lol…:p:giggle::love:(y):ROFLMAO:

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen