• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elverk hemma

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Gammal tråd men inställt för att öppna en ny tråd så spinner jag vidare på denna.
Har funderat på köpa ett elverk för att ha hemma, nu fick jag lite fart i kroppen då man hört om vissa som vart utan ström i 8 dagar vid Jul/Nyår.
Vårt hus värms upp med fjärrvärme, har en täljstens kamin på våning 2, men om elen försvinner under längre period så är ju risken stor att vatten ledningar fryser sönder om jag inte lyckas hålla källarvåningen från att frysa. Hur stort elverk behöver man för att kunna håla 70 kvm på + sidan med hjälp av olje element som är lösa och kan flyttas.
Hittade den som är på rea tills i morgon, är den ok?

Ska du ha elverk till att ladda bobatteriet, så är det bättre att bara starta husbilen, högre laddström än det får du oftast inte.

Ska du satsa på ett smidigt, tyst elverk till husbilen skulle jag satsa på ett Honda inverter-elverk.
Honda i all ära men de pengarna vill jag inte lägga, sen är ju det inte säkert att jag kommer använda den i husbilen alls 😅

Honda i all ära men de pengarna vill jag inte lägga, sen är ju det inte säkert att jag kommer använda den i husbilen alls 😅
Honda är kända för sina fina elverk men det är Champion också, till ett mycket lägre pris.
Som offgridboende kan jag tillägga att jag köpte först ett Metalcraft, man är ju snål…
Funkade första vintern, avslutade säsongen med alkylatbensin och tömde sedan förgasaren.
Nästa vinter var det stendött. För info så kan man inte köpa lösa reservdelar till dessa billiga elverk utan försäljaren byter endast ut maskiner under garantitid. Så när den är ute finns inga lösa delar att köpa…

ja vi har diesel elverk som hoppar igång vid ström av brott
Det kan mycket väl hända att de inte har dieselgenerator men att de driver några generatorer med turbiner som drivs av överskottsvärme från fjärrvärmecentralen. El från turbinerna körs antagligen ut på elnätet i normaldrift men vid kraftavbrott måste de kunna ställas om till att bara driva värmecentralen och dess pumpar, s.k. ödrift.

När det gäller värme via fjärrvärme så har jag färsk erfarenhet hur systemet fungerar. Under den bittra vintern med temperaturer under -10 grader så blev det allt kallare i huset. Jag försökte höja värmen manuellt utan att lyckas. Rumstemperaturen sjönk till 12-15. Jag trodde hela tiden att det var fel på styrutrustningen. Men till slut så konstarerade en tillkallad rörmokare att cirkulationspumpen hade gått sönder och stod stilla. Att vi trots detta hade fått rumstemperaturer på omkring 15 grader, och därmed inte riskerade att få vattnet att frysa, berodde på självcirkulationen i systemet. Men när en ventil därpå började läcka, var jag tvungen att stänga ned cirkulation helt och det började det bli kallare. Rörmokaren kunde komma kl 22.30 på en lördagkväll och byta ventilen (😰).
Jag har också funderat på att skaffa ett elverk för hemmabruk, men detta hade inte ju kunnat hjälpa oss denna gång, om dock strömmen skulle försvinna hos oss så vet vi att vi inte kommer att frysa sönder, men ett elverk skulle ju kunna driva en värmefläkt, eventuellt mikron etc.

Ö driftär det minimal drift eller tänker jag fel
Ö-drift innebär att man har tillgång till el utan att det omgivande elnätet fungerar (fullt ut). Man isolerar det egna nätet från omgivningen. Blir en Ö i nätet.

Det krävs ganska stora mängder el för att driva en fjärrvärmecentral (pumpar, ventiler, brännare, styrsystem, ...). Så många fjärrvärmeanläggningar håller sig med ett eget elverk (ångturbin + generator) som drivs av samma pannor som skapar fjärrvärmen.

När det gäller värme via fjärrvärme så har jag färsk erfarenhet hur systemet fungerar. Under den bittra vintern med temperaturer under -10 grader så blev det allt kallare i huset. Jag försökte höja värmen manuellt utan att lyckas. Rumstemperaturen sjönk till 12-15. Jag trodde hela tiden att det var fel på styrutrustningen. Men till slut så konstarerade en tillkallad rörmokare att cirkulationspumpen hade gått sönder och stod stilla. Att vi trots detta hade fått rumstemperaturer på omkring 15 grader, och därmed inte riskerade att få vattnet att frysa, berodde på självcirkulationen i systemet. Men när en ventil därpå började läcka, var jag tvungen att stänga ned cirkulation helt och det började det bli kallare. Rörmokaren kunde komma kl 22.30 på en lördagkväll och byta ventilen (😰).
Jag har också funderat på att skaffa ett elverk för hemmabruk, men detta hade inte ju kunnat hjälpa oss denna gång, om dock strömmen skulle försvinna hos oss så vet vi att vi inte kommer att frysa sönder, men ett elverk skulle ju kunna driva en värmefläkt, eventuellt mikron etc.
Jag har 2 cirkulation pumpar, ena är fjärrvärmecentralens egna och en till golv värmen på nedre våningen. Blir nog ett elverk endå. Blir ju inte sämre om man kan driva lite av det man behöver om nöden kommer.

Vi har efter (!) Gudrun stormen för 20 år sedan installerat en 3-fas elverk.
Den är installerad med ”ö-drift” via en switch.
Jag har dragit ut avgasröret via väggen med en ”skorstensgenomföring”.
Inte haft så mycket nytta av den efter det, kanska några dagar när åskan slagit ut ställverket i närheten.
Men det känns ändå tryggt att veta att den finns.

IMG_2531.png

IMG_2530.jpeg

Vi har efter (!) Gudrun stormen för 20 år sedan installerat en 3-fas elverk.
Den är installerad med ”ö-drift” via en switch.
Jag har dragit ut avgasröret via väggen med en ”skorstensgenomföring”.
Inte haft så mycket nytta av den efter det, kanska några dagar när åskan slagit ut ställverket i närheten.
Men det känns ändå tryggt att veta att den finns.

Visa bilaga 50456

Visa bilaga 50457
Har nätleverantören synpunkter på en sådan här installation? Får man göra det utan inblandning av och tillstånd från nätleverantören?

Har nätleverantören synpunkter på en sådan här installation? Får man göra det utan inblandning av och tillstånd från nätleverantören?
Ja, det är inget man bara gör själv hur som helst!
Installatören skötte kontakten med då Sydkraft, som även var och besiktigade installationen.

.IMG_2532.jpeg

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka