• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elverk hemma

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Gammal tråd men inställt för att öppna en ny tråd så spinner jag vidare på denna.
Har funderat på köpa ett elverk för att ha hemma, nu fick jag lite fart i kroppen då man hört om vissa som vart utan ström i 8 dagar vid Jul/Nyår.
Vårt hus värms upp med fjärrvärme, har en täljstens kamin på våning 2, men om elen försvinner under längre period så är ju risken stor att vatten ledningar fryser sönder om jag inte lyckas hålla källarvåningen från att frysa. Hur stort elverk behöver man för att kunna håla 70 kvm på + sidan med hjälp av olje element som är lösa och kan flyttas.
Hittade den som är på rea tills i morgon, är den ok?

Gammal tråd men inställt för att öppna en ny tråd så spinner jag vidare på denna.
Har funderat på köpa ett elverk för att ha hemma, nu fick jag lite fart i kroppen då man hört om vissa som vart utan ström i 8 dagar vid Jul/Nyår.
Vårt hus värms upp med fjärrvärme, har en täljstens kamin på våning 2, men om elen försvinner under längre period så är ju risken stor att vatten ledningar fryser sönder om jag inte lyckas hålla källarvåningen från att frysa. Hur stort elverk behöver man för att kunna håla 70 kvm på + sidan med hjälp av olje element som är lösa och kan flyttas.
Hittade den som är på rea tills i morgon, är den ok?

Har du fjärrvärme så är det väl bara en vattenpump som ska drivas, och den drar väl inte speciellt mycket effekt, eller är det mer elektronik som innefattas i ett sådant system?
Jag hade satsat på ett inverterelverk, då kan du även koppla in kyl och frys samt annan känslig elektronik som ”behövs”.
Jag hade satsat på ett riktigt från Champion eller Honda, båda kan du lita på.
Jag har använt Champion Atom i 4 år, ca 100 timmar varje vinter och det startar alltid.
Är det ett stort strömavbrott där även värmeverket är inblandat så kan dom inte pumpa ut varmvattnet och då behöver du värma själv. Då kan elverket du tänker på fungera till ett elelement men du kan räkna att det drar ca 1 liter i timmen vilket är väldigt ineffektivt.
Jag hade satsat på en gasolkamin istället, där har du följande driftstid på en pc10.
4200w 36 tim 1,5 dygn
2800w 55 tim 2,3 dygn
1500w 100 tim 4,1 dygn

Kolla upp om värmeverket i din kommun kör med elverk vid strömavbrott, I mitt fall gör de det.
Då blir det lite enklare, Men kolla med en Elektriker hur man går tillväga ett koppla in endast värmeväxlaren i ditt hus. Har några olika elverk men skulle jag köpt nytt nu så hade det blivit ett man kan bara köra bensin o gas på.

Har du fjärrvärme så är det väl bara en vattenpump som ska drivas, och den drar väl inte speciellt mycket effekt, eller är det mer elektronik som innefattas i ett sådant system?
Jag hade satsat på ett inverterelverk, då kan du även koppla in kyl och frys samt annan känslig elektronik som ”behövs”.
Jag hade satsat på ett riktigt från Champion eller Honda, båda kan du lita på.
Jag har använt Champion Atom i 4 år, ca 100 timmar varje vinter och det startar alltid.
Är det ett stort strömavbrott där även värmeverket är inblandat så kan dom inte pumpa ut varmvattnet och då behöver du värma själv. Då kan elverket du tänker på fungera till ett elelement men du kan räkna att det drar ca 1 liter i timmen vilket är väldigt ineffektivt.
Jag hade satsat på en gasolkamin istället, där har du följande driftstid på en pc10.
4200w 36 tim 1,5 dygn
2800w 55 tim 2,3 dygn
1500w 100 tim 4,1 dygn
Tror det är mätaren och vatten pumpen som behöver el, ska kolla med Borås Energi om de har nån backup system.
Gasol är ju bra, men om det blir tex Krig så blir det nog svårt att få tag på gasol om det blir långvarigt.
Tänker att värme och mat förvaring tex fungerade kylskåp samt sprit kök och radio med vev är prioritet, sen har ja bunkrat vatten och reningstabletter så vi bör klara oss nån månad.

Ett annat alternativ är en batteribank, som "kapar" elpris-topparna och fungerar som back-up vid strömavbrott.
Det går att göra hus "smarta", att vid eventuellt strömavbrott ska cirkulationspump till värmen gå, och kyl o frys ska fortsätta gå.
Helt klart men batteri banken är fortfarande så dyr, och då skulle jag behöva få upp solceller på taket oxå och vintertid ger de inte mycket.

Men det blåser rätt ofta?
Ett vindkraftverk på1kw kan vara en lösning.
Exempelvis. https://www.windforce.se/vindkraft-windstar1000.php

Går ju att spendera hur mycket som helst, för ett eventuellt långvarigt elavbrott, är det värt det?
Så är det ju, men nu när vi hade lite storm i mellan dagarna så var ju flera människor helt strandsatta.
Lite backup vill man ju ha, igår hade vi -15 grader, tror utan nån värme så fryser källarna rätt fort, så kan man hålla den på plussidan själv nån vecka till en rimlig kostnad så är det ju bra. Var det inte MSB som gick ut förra året med att man bör klara sig själv minst 1 vecka. Vatten och mat är ju prio men samtidigt så får man ju tänka lite längre om man har eget hus, ingen annan kommer bry sig om mitt hus om krisen kommer.

Hur stort elverk behöver man för att kunna håla 70 kvm på + sidan med hjälp av olje element som är lösa och kan flyttas.
Svårt att svara på utan att veta isoleringsstandarden på ditt hus. För oss räcker 2 kW från den ordinarie pannan till att hålla behaglig inomhustemp vid nollgradigt ute, så det borde också räcka till att hålla installationerna frostfria vid -20 om man placerar ett antal tillfälliga elelement på de platser där frysrisken är störst. Vi har lite större yta än 70 kvm men ingen källare, byggt i början av 2000-talet.

Senast ändrad:
Det elverket du länkar till ger knappt samma effekt som du kan plocka ut ur ett vägguttag, en enfas grupp. Om du funderar på att ha elverk som kunde kunde koppla in vid fasadmätarskåpet blir allt annorlunda. Om du har fjärrvärme så har du troligen 16A huvudsäkringar. Då har du ett förslag här. https://smim.se/pages/valj-ratt-elv...HGMKsLExYgGZklsRbexj--ovtn77HQjKu-B_nfyEFL80r
Hur mycket diesel skall du ha i dunkar? Och hur länge kan du lagra det innan det blir dåligt. Har du dieselbil så kan du ju ha färsk diesel hela tiden, har du inte det så har du ett problem till. Hur länge hade du tänkt köra elverket och hur gör du när dieseln är slut? Kör till macken och tankar? Eller du skall ringa runt och kolla vilken mack som fungerar. Eller du går ut på nätet och kollar var du kan tanka. Det är både slutringt och slutsurfat för länge sedan vid ett större strömavbrott. Detta är svårt man får tänka flera gånger.

Flere av de store leverandører av batterisystemer for hjem kan levere en opsjon for backup. Noen av disse løsningene kan utnytte spotpris ved å kjøpe el når det er billigst i døgnet. MEN for lengre backup trengs det store batteribanker, et kult eksperiment er dokumentert på YouTube kanalen The offgrid garage. 2025 var første året uten kjøp av el fra nettet, og med 100 kWh batteri. Nå har han øket til 200 kWh for bedre margin, paret har og to elbiler som lades fra solarpanelene og batteribanken. Det som overrasket meg mest var hvor lite paneler han har.

Det normale har nede for eiendommer som ikke kan kobles til elnettet er å ha endel solpaneler, gjerne en vindmølle og en dieselgenerator. Noen dropper generatoren og setter opp flere paneler for omlag samme investering. Er selv uten batteri, men har tilstrekkelig med paneler til at vi leverer mer kWh til nettet enn hva vi kjøper, men får veldig lite for den el vi leverer og betaler høy pris for den vi kjøper.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen