• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elstolpar

Hade jag kunnat ge 2 st. ”Gilla/hålla med” tummen upp till Knazig, då hade jag gjort det! Vi har dock ingen gasol (bara Truma’s miljöovänliga dieselförbränning) så el är helt i linje med MP & fröken Greta T. inställning. Det är självklart Umebo att vi förstår din fråga och att ingen klandrar dig för det, alla är vi olika som tur er (och forumets absoluta styrka)… (y)

Har upptäckt genom åren att vi är riktiga ”medelsvenssons” vad gäller husbilsägarnas snuttefilt nummer ett, elstolpen. Ja, vi liksom en klar majoritet av våra kollegor kopplar alltid upp oss på stolpen, oavsett om det är gratis eller inte.

Nej vi behöver egentligen inte koppla upp oss, som just nu när vi står på Spaetzle Fritz stora ställplats i San Rafael del Río. Det är 23 grader varmt och middagen äter vi på krogen och imorgon reser vi vidare. Det första jag gjorde, var att ta fram sladden och koppla upp oss mot elen.
6EBD620C-9505-464D-A7D5-93659414F188.jpeg

Min sammanfattning som jag tror jag delar med de flesta, det är förbaskat bekvämt! Konstigare är det nog inte…

Här är fullt av bilar just nu, åtminstone alla runt oss har sladden kopplad, stora liners som plåtisar, sladdberoendet delar vi oavsett bil, modell och nationalitet….. fast vi egentligen är helt oberoende i våra moderna husbilar, ja en verklig paradox!

Tommy

När jag körde söderut första gången hade jag bara en stackars solpanel och en svensk gasolflaska, men jag använde inte el på hela resan ner jag var inte van vid det och förstod inte riktigt varför och duschade i husbilen kändes bekvämast. Men nu har jag en micro och köper jag något jag kan tina eller värma där så krävs ju elplats. Har inte riktigt den ekonomin att köpa batterier och invertrar bara för att köra micron 6 minuter. Däremot har jag en gasolugn som jag funderar på att ta med enda problemet utom att den tar plats är att den måste surras fast på något sätt helst så att det går lätt att hiva ut den om den skulle börja brinna. I reklamen nämnde man inget och på fotot finns ingen stor etikett att den bara får användas utomhus vilket det gör på min.

Senast ändrad:
Det bästa enligt min uppfattning är om elen är ett valbart tillägg och inte något som ”ingår” som standard. Om det ”ingår” blir det en obligatorisk elkostnad oavsett man behöver el eller inte.

På en del ställen kan man välja fritt, på andra ställen avgörs det av vilken ruta man väljer.

Förvisso. Men det vore tråkigt om utvecklingen gick mot att alltfler platser skulle bli "All inclusive". Valfrihet på platsen är också enkelt ordnat, om viljan finns.
Jag håller helt med dig,har inget behov av 230V ,varför betala för något man inte använder.
Många ställplatser utrikes tar betalt för el vilket jag tycker är bra.
Även jag har reflekterat över ”sladdbehovet” många är nog inte medvetna om hur stort behov av el man egentligen har, skulle säkert klara sig på batteri och gasol till en lägre kostnad.

Vi stannar på campingar ”all inclusive” där barnen har både leklåda, rutschkana(or), egna bad, där hundar har egna inhägnader & annan service, med gym, barer, restauranger m.m. men det enda vi egentligen behöver är en T V Ä T T M A S K I N & en T U M M L A R E! Inga problem hitta tvätterier i städerna men ute på vischan gäller bara campingar. En gång i Kirkenes (Nordligaste Norge) behövde vi bara duscha och jodå, det gick hur bra som helst på ***** Radison hotell för 90 NOK per person. Ibland måste man stanna även om det borrar hål i plånboken…

Hej. Har varit på flera Ställplatser i flera olika länder och gått å tittat på en massa fina husbilar dom flesta har ett bra antal solpaneler på taket men ändå ska elkabeln i stolpen och dra ström till bilen dom verkar inte klara sig utan. Finns det ingen el så har jag sett att dom flesta åker till anan plats.
Mvh Lasse
Jo det har vi reagerat på också, svårt att förstå idag när det mesta drivs av 12 volt, och ström till värme är dyrare än gasol
varför man betala extra för Ström från stolpe.
Och Vi läser om de som har kostat på 480 w solceller och 2-4 batterier på 4-600 Amp.. samt omvandlare på 2500 w för att driva AC med.

Vissa behov ordet kom som ett brev på posten (gamla posten när breven kom snabbt :) )
Är inte mycket som Inte går på 12 volt, ev. medicinsk utrustning, men det är väl ett fåtal som har sådan med sig..
:) Fast i slutänden är det den egna plånboken som bestämmer brukar vissa säga.. vill man ha får man betala. :)

Finns det el så brukar jag koppla in. Sparar väl några tior på gasolen om man ändå betalt för ställplatsen?!

Vårt resemönster är ca lika fördelat ,fricamping, ställplats, Camping.
Är gött att kunna få en låååång dusch emellanåt :)
Om Ström ingår jo men oftast än så länge är det tillägg för ström.
På många SP ingår dock Ström, vilket gör att t.e.x vi inte stannar på sådana platser, vi har solcell 120W 2 batterier
190 Amp och klarar oss flera dygn utan extern ström, vi har inte ens el-patron i dieselpannan.

Jag tror att husbilsmänniskor ofta inte härstammar från den gamla tältperioden i ens liv då man var tvungen att krypa in i ett kallt och fuktigt tält. Det är bekväma människor som har eller haft ett riktigt kök i sommarstugan och tv precis som hemma i lägenheten.
Man har sen ramlat in på husbilslivet och vill naturligtvis ha samma bekväma liv som hemma
Är man sen tekniknörd så blir det många grejor att köpa nödvändiga som onödiga bra att ha saker som fyller bra i garaget och kan bidra till en trevlig diskussion bland likasinnade.
Men samtidigt är man kanske lite rädd för att allt inte ska fungera som tänkt så bäst att stoppa i sladden.
Sen är det en myt att det går att få ut 100w från en solpanel på hundra watt, det gäller i rätt vinkel på en molnfri himmel och vid det läge där ström och spänning träffar rätt vilket mpptladdaren ska fixa fast med förluster.
Sen ska ju batteriet laddas och urladdas och det är väl ingen som tror att man får ut lika mycket som man matar in.
Man måste ju ladda en massa saker och tv måste man ju titta på naturen är kanske inte prio 1 speciellt om man hamnat på en grusplan i ett tråkigt område.
Själv har jag tror jag sörjt för att klara mej utan elstolpe men kommer att använda den om den finns. Man vet ju aldrig och man vill ju inte rubba cirklarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen