Det er min opfattelse, at rigtigt mange har meget lidt viden om, hvad deres el-forbrug i realiteten er. Derfor er de heller ikke vidende om, hvor langt deres batterikapacitet rækker. Så er det meget nærliggende at sætte kablet i el-stolpen, så snart mulighed byder sig.
Jeg havde selv meget lidt viden om mit el-behov, da jeg købte LiFePo4. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg aldrig har haft brug for elstolpe. Solceller og generator i bilen rækker fint.
Man kan naturligvis regne ud for hver enkelt strømbruger, hvor meget der bruges og så lægge tallene sammen, men jeg har haft meget gavn af at få installeret en shunt, der tydeligt fortæller, hvilket forbrug jeg har. Både her og nu og også pr. dag, måned o.s.v.
Jeg havde masser af overkapacitet i forhold til mit strømforbrug. Nu har vi anskaffet os elcykler, og derfor har vi nu 2 batterier her, der også skal fyldes, og det rækker min batterikapacitet fint til med 100 Ah LiFePo4. Inverteren ændrer til 230V, så begge cykelbatterier kan fyldes på en gang, og efterfølgende dækker solcellerne fint om sommeren. Forår- og efterår med mindre lys bliver så suppleret af en 25A DC/DC lader fra generator til LiFePo4-. Her er det nok med en kort køretur en gang imellem, men vi ligger jo sjældent på en plads mere end 2-3 dage ad gangen. Så vi bruger aldrig stolpe-el
Men så findes der familier, som har behov for den sikkerhed der ligger i at medicinske apparater kan køre uforstyrret døgnet rundt. Her er det jo en god tryghed med stolpe-el.
Så det er svært at generalisere på om man har behov for el-stolpe eller ej, men jeg tror at rigtig mange familier i husbil kan klare sig fint uden stolpe-el, men de ved det bare ikke.