• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elstolpar

Umebo

Välkänd medlem
Medlem
Hej. Har varit på flera Ställplatser i flera olika länder och gått å tittat på en massa fina husbilar dom flesta har ett bra antal solpaneler på taket men ändå ska elkabeln i stolpen och dra ström till bilen dom verkar inte klara sig utan. Finns det ingen el så har jag sett att dom flesta åker till anan plats.
Mvh Lasse

Om elen ingår då finns det ingen anledning att inte koppla upp sig. Vi värmer oss med el, vi slösar mycket el, vi laddar upp Lithium batterier då och då till 14,6V för att balansera celler, ibland får vi ”för lite” sol för alla våra behov (kompressor-kylen drar en del)…

Det er min opfattelse, at rigtigt mange har meget lidt viden om, hvad deres el-forbrug i realiteten er. Derfor er de heller ikke vidende om, hvor langt deres batterikapacitet rækker. Så er det meget nærliggende at sætte kablet i el-stolpen, så snart mulighed byder sig.

Jeg havde selv meget lidt viden om mit el-behov, da jeg købte LiFePo4. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg aldrig har haft brug for elstolpe. Solceller og generator i bilen rækker fint.

Man kan naturligvis regne ud for hver enkelt strømbruger, hvor meget der bruges og så lægge tallene sammen, men jeg har haft meget gavn af at få installeret en shunt, der tydeligt fortæller, hvilket forbrug jeg har. Både her og nu og også pr. dag, måned o.s.v.

Jeg havde masser af overkapacitet i forhold til mit strømforbrug. Nu har vi anskaffet os elcykler, og derfor har vi nu 2 batterier her, der også skal fyldes, og det rækker min batterikapacitet fint til med 100 Ah LiFePo4. Inverteren ændrer til 230V, så begge cykelbatterier kan fyldes på en gang, og efterfølgende dækker solcellerne fint om sommeren. Forår- og efterår med mindre lys bliver så suppleret af en 25A DC/DC lader fra generator til LiFePo4-. Her er det nok med en kort køretur en gang imellem, men vi ligger jo sjældent på en plads mere end 2-3 dage ad gangen. Så vi bruger aldrig stolpe-el

Men så findes der familier, som har behov for den sikkerhed der ligger i at medicinske apparater kan køre uforstyrret døgnet rundt. Her er det jo en god tryghed med stolpe-el.

Så det er svært at generalisere på om man har behov for el-stolpe eller ej, men jeg tror at rigtig mange familier i husbil kan klare sig fint uden stolpe-el, men de ved det bare ikke.

För min del är det en självklarhet att koppla in elen.
Köra ACn, värma husbilen, laga mat på induktionshällen, varmvatten för dush och driva kylskåpet.
(varieras efter årstid)

Om det inte finns el klarar vi oss bra ändå med stora batterier, solceller, elverk och 92 kg gastank.
Men som sagt, varför avstå från komfort när den finns, jag kan inte svaret på den frågan.

Om elen ingår då finns det ingen anledning att inte koppla upp sig. Vi värmer oss med el, vi slösar mycket el, vi laddar upp Lithium batterier då och då till 14,6V för att balansera celler, ibland får vi ”för lite” sol för alla våra behov (kompressor-kylen drar en del)…
Det är nog bra med men ska vi inte försöka att spara på elen så att dom som måste ha som företaget och hushållen kan få det som dom behöver en tanke bara
Mvh Lasse

Det är nog bra med men ska vi inte försöka att spara på elen så att dom som måste ha som företaget och hushållen kan få det som dom behöver en tanke bara
Mvh Lasse
Bra tanke Umebo, men vad sägs om att vi gör precis det du säger och dessutom mer än många andra sparare? Så här ser vår elförbrukning hemma efter att vi åkt den 14/10.

1666682161295.jpeg

Edit:
i Norge är vi aldrig på en ställplats, bara ute i naturen. Men om vi måste värma oss, då hjälper inga solceller…

Senast ändrad:
Jag tror vi har olika inställning till var vi vill parkera bilen för natten. En del tar oftast in på en husbilsplats med den service som finns där. Då är det naturligt att dra nytta av det som erbjuds även om visst tillägg kan tas ut för el-anslutning.
En del vi ha fullständig frihet att stå med bilen där det passar. Det kan innebära en plats helt utan service. Att vara helt självförsörjande uppskattas av många och har utrustat sin bil för det men också inriktat sitt boende efter det genom att begränsa antalet 230V-beroende enheter i bilen.

Att vara helt självförsörjande uppskattas av många och har utrustat sin bil för det men också inriktat sitt boende efter det genom att begränsa antalet 230V-beroende enheter i bilen.
Absolut!
Eller, man kan faktiskt göra bägge delarna, det ena behöver inte utesluta det andra.
Det faller på sin orimlighet att jag blir observerad mitt ute i ingenstans, där jag drar nytta av all "klarar mig utan extern el" utrustning jag har.

Däremot kan någon enkelt se att jag ansluter vår extremt välutrustade husbil till 230v på en camping eller ställplats, och då tydligen störa sig på detta.

Världen ÄR konstig.

Absolut!
Eller, man kan faktiskt göra bägge delarna, det ena behöver inte utesluta det andra.
Det faller på sin orimlighet att jag blir observerad mitt ute i ingenstans, där jag drar nytta av all "klarar mig utan extern el" utrustning jag har.

Däremot kan någon enkelt se att jag ansluter vår extremt välutrustade husbil till 230v på en camping eller ställplats, och då tydligen störa sig på detta.

Världen ÄR konstig.
Jag stör mig inte på dom som stoppar i sladden men jag bara undrar varför det är som det är i mitt första inlägg.
Mvh Lasse

Vist är det ok men jag menade inte så utan först utrusta husbilen med en massa saker som man inte har någon användning för om man hela tiden vill ha ström från en stolpe
Mvh Lasse
Känner igen ämnet (otaliga trådar i andra medier/forum/grupper)
Jag undrar nog mer varför folk bekymrar sig så mycket om andra använder el eller ej mm än jag undrar varför någon använder el.

Finns det el så brukar jag koppla in. Sparar väl några tior på gasolen om man ändå betalt för ställplatsen?!

Vårt resemönster är ca lika fördelat ,fricamping, ställplats, Camping.
Är gött att kunna få en låååång dusch emellanåt :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen