Elsäkerhet
InledningI vår vardag finns elström ständigt närvarande, i våra bostäder i våra prylar och även i våra fordon. Det är så vanligt att vi inte alltid tänker på de faror som elströmmen kan upphov till. 230 volt växelspänning kan med en strömstyrka om så liten som 50-100 mA (tusendels amper) orsaka hjärtkammarflimmer och därmed även död (Källa: Ellära för kriminaltekniker, Karlsson, Ring, Ohlsson). Bilarnas 12 volt-system innebar inte sådana risker, men kan vid kortslutningar och glappkontakter orsaka bränder.
Det är i Sverige relativt ovanligt med elolyckor, mycket tack vare ett grundläggande regelverk. De olyckor som inträffar i husbilar, relaterade till fel i elsystemen, torde de allra flesta fall vara bränder orsakade av fel i 12-voltsystemet, kanske oftast vid färd.
Fordonets el
Fordonets el, bildelen och dess bostadsdel, är i huvudsak uppbyggt på ett 12-voltsystem men kan kopplas in på ett externt 230-voltsystem med en kabel (se nedan). Ett grundläggande skydd i 12-voltsystemet är säkringar. För själva fordonets del brukar dessa finnas i anslutning till instrumentpanelen och motorutrymmet. Säkringar för bilens bostadsdel brukar återfinnas i, eller i anslutning till en kopplingscentral som ofta benämns elektroblock (EBL), och finns ofta under någon av stolarna fram eller i något annat avskilt utrymme.
Säkringar
Säkringar är till för att skydda kablar och apparater genom att de löser ut vid kortslutning och överbelastningar. De finns i många olika utföranden, men vanligast i husbilar är de ofta flatstiftssäkringar från 2 A upp till 50 A eller över, där de högre talen gäller för batterier och batteriladdare. Finare elektronik kan vara utrustad med glassäkringar. Dessa säkringar, flatstifts- och glassäkringar, utlöses genom att en tråd brinner av vid ovannämnda fel.
Bild 1visar en flatstiftssäkring på 5 A.
Bild 2 visar säkringar på startbatteriet på mellan 50 och 150 A (markerade.)
Vid inkoppling av 230 volt avsäkras husbilen oftast med automatsäkringar, som istället för en tråd har en fällklaff som indikerar att säkringen har löst ut. Normalt ska fällklaffen peka uppåt och visa ”1” och när den har löst ut ska den peka nedåt och visa ”0”. Vissa säkringsautomater har färgmarkering, där grön färg visar att det är spänningslöst och röd färg visar att det är spänning på och anläggningen fungerar.
Bild 3 visar central för inkommande 230-volt i en husbil.
Bild 4 visar automatsäkring för inkommande 230 volt. Automatsäkringar är två-poliga och därmed bryter båda ledarna vi utlösning.
Ansluta till 230 volt
Vid camping- och ställplatser finns det ofta möjlighet att ansluta husbilen till 230 volt, bland annat för att driva värmesystem och kylskåp, men också för att ladda bilens batterier. Dessa anordningar räknas som starkströmsanläggning och omfattas bestämmelserna i Elsäkerhetslagen (se vidare artikeln om regelverk för elsäkerhet).
Bild 5 visar en campingcentral med uttag av schuko-don och jordfelsbrytare (markerade).Bild 6 visar en campingcentral av äldre modell med säkringar av porslinstyp. Max uttag 10 A.
Bild 7 visar en campingcentral för CEE-don och med en jordfelsbrytare (markerad).
Innehavarens ansvar
Det är innehavaren som ansvarar för att anläggningen är säker och inte utgör risk för olyckor eller skador. Detta ska ske genom att denne är försäkrad om att anläggningen uppfyller de krav som lagen kräver och att det utförs fortlöpande kontroller. Dessa kontroller ska bland annat innehålla följande moment, men kan även användas av gästen.
Kontrollera att:
- kapslingar och höljen till uttag etc. inte är mekaniskt skadade
- fast monterade elapparater inte har lossnat från underlaget.
- kablar inte är skadade
- jordfelsbrytaren löser ut genom att trycka på testknappen.
- främmande föremål inte har placerats på kablar
- anslutna fordon har godkänd utrustning
- skåpen är låsta, både när de används och när de inte används
Campingcentraler som är installerade efter 1994 ska vara försedda med jordfelsbrytare och finns då intill uttaget för 230 volt. Den är ett extra skydd mot framför allt personskador. Grundprincipen är att den mäter ingående ström och jämför med utgående och dessa måste alltid vara exakt lika stora. Om det skulle uppstå något fel i kretsen, i någon apparat, så att strömmen tar en annan väg, exempelvis bli strömförande i höljet, så utlöser jordfelsbrytaren omedelbart. En fast installerad jordfelsbrytare har oftast en fällklaff, liknande den som på automatsäkringen, som indikerar om brytaren har utlösts.
Om campingcentralen är av äldre modell och saknar jordfelsbrytare kan man använda sig av en egen portabel.
För att kontrollera att jordfelsbrytaren fungerar, ska man med jämna intervaller prova den genom att vid inkoppling trycka på testknappen. Jordfelsbrytaren ska då utlösas och återställas med fällklaffen.
Husbilsägarens ansvar
Campinggästen är skyldig att se till att sin husvagn/husbil, anslutningskabel och sina anslutna elapparater är så utförda och hålls i sådant skick att de är säkra att använda. Tyvärr saknar många campingvärdar kontroll över campinggästernas anslutningskablar och förläggningen av kablarna.
Alla husbilar, och husvagnar, har inte petskydd i uttagen för 230-volt. Uttagen sitter dessutom oftast i den höjd att barn med lätthet kan komma åt dem. Lösa petskydd kan köpas i handeln.
Bild 8 visar ett petskydd som kan stoppas in i uttaget för 230-volt
Anslutningskabeln
I regelverken för elsäkerhet har det angivits att anslutningen ska följa en viss standard för att uppfylla villkoren för en fullgod säkerhet. Där anges det att anslutningskabeln skall vara:
- 3x2,5kvmm av typen H07RN-F och max 25 meter (+/- 2m) lång med CEE-don i båda ändar.
Bild 9 visar en anslutningskabel av godkänd typ enligt ovan.
Om vägguttaget är av schuko-typ ska en övergångskabel med en längd av max 2 meter användas. Det finns även övergångar/adapter utan sladd som kan användas.
Bild 10 visar en övergångskabel av godkänd typ med en honkontakt av CEE-typ och en hankontakt av schuko-typ.
En kabel monterad på en vinda kan användas, om den uppfyller ovannämnda kriterier, men bör då rullas ut i sin helhet för att undvika överhettning.
Således
- Anslutningskablar ska vara av godkänd typ
- Kablarna ska vara försedda med CEE-don
- Kablar får inte skarvas, förutom den korta adapterkabeln.
- Ska anslutning ske till ett vägguttag av schuko-typ ska en godkänd övergångskabel användas
- Kablar för inomhusbruk får absolut inte användas
- Kablarna får inte vara skadade
En husbil med kaross (även tak och golv) av metall erbjuder ett säkert åskskydd. Elektriska ledningar till husbil och antennsladd bör kopplas bort under åskväder. Husbil, vars kaross inte är helt av metall, bör inte uppställas på plats med utsatt läge. Höga punkter och föremål i terrängen löper större risk att träffas av blixten. Elektriska ledningar och metallstängsel kan leda blixtströmmen långa sträckor. Kan detta inte undvikas bör man söka skydd om åskan kommer farligt nära.
- Undvik utsatta lägen
- Koppla bort eventuell anslutningskabeln för 230-volt
Granskare av text och rådgivare: Anders Trulsson
Källor och referenser
Elsäkerhetsverkets information om campingplatser https://www.elsakerhetsverket.se/yr...9-cba2-4845-a0c9-025e1603da79_sv&_t_hit.pos=1
Elsäkerhetsverkets info om kontrollpunkter på campingplatser https://www.elsakerhetsverket.se/yr...ontrollpunkter-campingplatser-och-alsakerhet/
Råd när åskan går http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/rad_nar_askan_gar.html
Elsäkerhetsverkets info om åtgärder vid elolycka https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/vagledning-vid-elolycka.pdf