• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Eldriven kulventil färsk-/gråvatten, några erfarenheter?

Pelk

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Täby
Någon som monterat eldriven kulventil för färskvatten och gråvatten?
Tittat runt lite och priserna spretar kraftigt, och det är nog en chansning oavsett var man handlar.
Från svensk firma är det lättare med garanti förstås, men frågan är om garantin är värd extrakostnaden? :)

Men nu till min egentliga fråga, måste man ha rostfritt ventilhus, eller duger det med mässing?
Era erfarenheter är varmt välkomna.

Jo, jag vet att det kanske är lite slött - men det regnar ute ibland :)
 
Med gråvattentanken under bilen kan inte ventilen monteras frostfritt. I vårt fall, som inte använder bilen vintertid, står ventilen öppen under vintern.
Ok, min bil har också gråtanken under, men ventil och tank är helt isolerade och värms upp av en av mina Truma, jag köpte istället ett 12V-ställdon m fjärr till originalvredet då jag inte vill ha ventiler oskyddade.
 
Jag monterade en kulventil med fjärrkontroll till gråvattentanken för 9 år sedan, funkar fint fortfarande. Orginalventilen sitter kvar innanför kulventiler. Ventilen och fjärren beställdes från Aliexpress, priset då ca 300kr för prylarna.
ventil2.jpg
https://a.aliexpress.com/_mPRQi2O
https://a.aliexpress.com/_mNNYtsQ
Det finns ju en hel del andra ventiler också om man söker på Aliexpress med tex. sökordet "12v water valve".
 
Mässing är en blandning av cirka 75-80 % koppar och 20-25 % zink. Förhållandet kan variera en hel del.
Zinken är det som försvinner vid kontakt med vätska varpå läckage uppstår. Hur lång tid det tar är svårare att säga. Kan säkert klara sig några år men kommer att läcka förr eller senare.
Gråvatten har ju lägre pH än vanligt vatten så det är surare varför frätningen går fortare. Det som gör det surare är rengöringsmedel som genomgående har låga pH för att lösa fetter
Alla blandare vi använder är utav mässing, som behandlas för att kromas. Har använt kranar som tillverkades av FMM 1883 och fortfarande fungerar, blir det läckage beror det på att packningar och för att vi drar åt för hårt när vi stänger. Sedan köper vi Kina pryttlar så måste vi veta eller anta att kvalitén kanske.. är sämre?! Men Miljarder Kineser har vattenblandare så...?
Kvalité är iallafall från Mora: www.moraarmatur.com under "om Mora" upptill finns fabriks historia.
Eller fmmattson.com
 
Jag hade dubbla tankar slaskvatten under förra bilen och således dubbla utkast.
Monterade ventiler och kameror under.
Det funkade så bra att det blev första investeringen på nya husbilen.
Här kompletterade jag dock med en 12V värmekabel som snurrades runt hela utkaströret (oftast det som fryser ihop på vintern när tanken ligger ute.
 
Jag har haft fjärrstyrd gråvattentömning i 10 år.

Ett problem är att det rinner saktare än originalet då det bara är 1 tum och att man bör efter ca 90 nätter resa kröken. Jag köpte en avlopp rensare på ett byggvaruhus i Spanien. Jag har dragit ett rör till sidan av bilen så jag ser brunnen med sidobackspegeln.
 
Jag har haft fjärrstyrd gråvattentömning i 10 år.

Ett problem är att det rinner saktare än originalet då det bara är 1 tum och att man bör efter ca 90 nätter resa kröken. Jag köpte en avlopp rensare på ett byggvaruhus i Spanien. Jag har dragit ett rör till sidan av bilen så jag ser brunnen med sidobackspegeln.
Helt rätt, det går saktare självklart. Jag har kopplat en extra vattenslang på uppsamlingstanken och kan spruta vatten in med fullt tryck. Detta spolar tanken och ”trycker” ut allt som samlas vid utloppet. Man kanske skulle ha en macerator (kvarn) istället för kulventil, då skulle tömningen gå fort…
 
Jag har monterat en kamera under bilen som funkar bra. Hade också tanken på att sätta in elektriska ventiler till svart och gråvatten. Lade dock ner det hela när jag bara hittade on/off-ventiler. Man vill ju inte lackera hela tömningsstället om det går att undvika.
Vad menar Du? På och Av är ju det som vi behöver?
På rinner det ur.. Av stänger ventilen!
 
Om en benytter en enkel servo så får en kun av/på, skal en ha mer må det en riktig kontroller til - da kan en bruke en stepper motor til åpning og lukking. En esp-32 med en passende driver kan finkjøre en en stepper motor og gjerne kontrolleres via wifi eller bluetooth. Kunne være kult å bygge noen slike enheter :D
 
Jag har monterat en kamera under bilen som funkar bra. Hade också tanken på att sätta in elektriska ventiler till svart och gråvatten. Lade dock ner det hela när jag bara hittade on/off-ventiler. Man vill ju inte lackera hela tömningsstället om det går att undvika.
Om du behåller den ursprungliga ventilen och ställer in den efter det flöde du vill ha så är det ju inte något problem. Min upplevelse är väl snarare att det från de flesta husbilar rinner ut alldeles för långsamt. Många skulle behöva en pump för att öka flödet.
 
Vad menar Du? På och Av är ju det som vi behöver?
På rinner det ur.. Av stänger ventilen!
Jag menar precis det som Pelk skriver. Öppnar du fullt direkt med 250 liter bakom skvätter det åt alla håll och luktar derefter. Jag vet att inte alla är lika noga med att lämna det rent och snyggt efter sig. Men sån är i alla fall jag.
 
Min første Flair en 1999 model hadde grovt rør fra tanken inne og ned under golvet like bak trappen. Luke i indre trappetrinn for å komme til en skyveventil. med uhindret 5 cm rør tok det ikke mange minutter å tømme gråvann. 2008 modellen hadde kun 32 mm rør og kuleventil, tok litt lengre tid der. Jeg ville ikke gå for en trangere ventil, og kuleventil bør åpnes helt. Nå er det enkelt å koble en servo til en kuleventil, og en kan lett finne sterke nok med 12V drift
 
Har haft denna finess på våra bilar. PÅ den förra bilen en XLi så satte jag dit den själv och den nuvarande Hymern var det monterat från fabrik. Träffsäkerheten har väl aldrig vart den bästa så nu har jag satt en kamera för att kunna pricka de små avloppen nere i Frankrike
 

Bilagor

  • 33519246_2146815385346108_4704680903723450368_o.jpg
    33519246_2146815385346108_4704680903723450368_o.jpg
    60,9 KB · Visningar: 40
Ser att du bytt ut gamla kranen. Jag lurade på att sätta elventilen bakom, om utifall att...
Men det kanske inte får plats.
Det var ungefär samma inbyggnadsmått så jag tog bort den gamla ventilen. Inga bekymmer under de tre åren vi hade den bilen. Dessutom finns det ett litet vred för att manuellt öppna och stänga om det skulle bli nödsituation.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen