• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Eldriven kulventil färsk-/gråvatten, några erfarenheter?

Pelk

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Täby
Någon som monterat eldriven kulventil för färskvatten och gråvatten?
Tittat runt lite och priserna spretar kraftigt, och det är nog en chansning oavsett var man handlar.
Från svensk firma är det lättare med garanti förstås, men frågan är om garantin är värd extrakostnaden? :)

Men nu till min egentliga fråga, måste man ha rostfritt ventilhus, eller duger det med mässing?
Era erfarenheter är varmt välkomna.

Jo, jag vet att det kanske är lite slött - men det regnar ute ibland :)
 
Monterade en sån här


men min var det trådlös kontroll till.
Har haft den typen med trådlös fjärr monterad på mina bilar sedan 2010. Fungerar utmärkt. Har nyligen bytt bil o kommer montera en igen men det verkar som om trådlösa utgått. Kommer nu montera en med brytare som då blir garanterat strömlös vid nollmarkering.
Köpte nu på Amazon/billig idag) tidigare köp har gjorts på WilTec.de/dyrt idag
 
Har haft den typen med trådlös fjärr monterad på mina bilar sedan 2010. Fungerar utmärkt. Har nyligen bytt bil o kommer montera en igen men det verkar som om trådlösa utgått. Kommer nu montera en med brytare som då blir garanterat strömlös vid nollmarkering.
Köpte nu på Amazon/billig idag) tidigare köp har gjorts på WilTec.de/dyrt idag
25 mm..? de flesta avlopp är grövre, själv har vi 40 mm..?
 
En sådan här har jag monterat på den befintliga kranen i garaget. Har både wifi och blåtand samt knapp uppepå.
Har köpt 2st liknande sådana, men tycker att våra kranar går lite trögt.
Därför inne på att sätta en egen för eldriften.

Men är det någon risk att välja mässing? En med rostfri ventilkropp kostar 4-5ggr så mycket.
 
25 mm..? de flesta avlopp är grövre, själv har vi 40 mm..?
Sätter den alltid lodrätt under bilen. Om den monteras liggande så blir det en strypning vid ventilen med stående vatten runt ventilen. Finner ingen anledning att kapa upp befintligt avlopp inne i bilen med risk för läcka. Sitter den som jag monterar så tömmer man fort o hur fint som helst. Min erfarenhet… fungerar perfekt
Vill också ha originalventilen orörd så den lätt kan manövreras.
 
Senast ändrad:
Har köpt 2st liknande sådana, men tycker att våra kranar går lite trögt.
Därför inne på att sätta en egen för eldriften.

Men är det någon risk att välja mässing? En med rostfri ventilkropp kostar 4-5ggr så mycket.
Mässing är en blandning av cirka 75-80 % koppar och 20-25 % zink. Förhållandet kan variera en hel del.
Zinken är det som försvinner vid kontakt med vätska varpå läckage uppstår. Hur lång tid det tar är svårare att säga. Kan säkert klara sig några år men kommer att läcka förr eller senare.
Gråvatten har ju lägre pH än vanligt vatten så det är surare varför frätningen går fortare. Det som gör det surare är rengöringsmedel som genomgående har låga pH för att lösa fetter
 
Monterade min ventil 2017.

Om man ändå har spenderbyxorna på sig så kan man ju även montera en kamera som gör att man ställer bilen rätt över gallret och har koll på när tömningen är klar

Visa bilaga 22867

Då är vi lika där också😎
Gillar teknik o prylar o hade på förra bilen 4 kameror. En extra bak förutom original, slaskventil och en på varje framhjul för uppkörning på klossar.
Nu blir det 4 igen på nya bilen. En extra bak på taket för översikt släpkärra förutom originalkameran, slasktömning, högt upp höger sida ovanför framhjulet och den sista på framvagnsbalken för övervakning stödben.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen