• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

El vs Gasol

Wizard

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Hajom
Jaha, i dag så kostar elen i område 3 ca 5:-/kWh för att öka till 5,50:- i kväll. :mad:
Jag kollade vad motsvarande kostnad skulle bli om man värmde upp kåken med Gasol istället. Den innehåller energi motsvarande 12,8 kWh/kg.
Ett byte av 10 kilos PC 10 kostar ca 360:- på Byggmax. Det blir 2,8 kronor/kWh!!
Jag tror jag hämtar in gasolflaskorna och grillen från husbilen och tjänar en slant på uppvärmningskostnaderna. Jo jag har tvångsventilerad värmeåtervinning så ingen risk för syrebrist o d.
Så får jag väl tacka (INTE) Propeller-Per och Märkliga Märta samt tidigare regeringar för dagens elbrist. :mad::mad::mad::mad::mad:
 
Jaha, i dag så kostar elen i område 3 ca 5:-/kWh för att öka till 5,50:- i kväll. :mad:
Jag kollade vad motsvarande kostnad skulle bli om man värmde upp kåken med Gasol istället. Den innehåller energi motsvarande 12,8 kWh/kg.
Ett byte av 10 kilos PC 10 kostar ca 360:- på Byggmax. Det blir 2,8 kronor/kWh!!
Jag tror jag hämtar in gasolflaskorna och grillen från husbilen och tjänar en slant på uppvärmningskostnaderna. Jo jag har tvångsventilerad värmeåtervinning så ingen risk för syrebrist o d.
Så får jag väl tacka (INTE) Propeller-Per och Märkliga Märta samt tidigare regeringar för dagens elbrist. :mad::mad::mad::mad::mad:
Lite nyfiken, vad är tvångsventilerad värmeåtervinning för något.
 
Jaha, i dag så kostar elen i område 3 ca 5:-/kWh för att öka till 5,50:- i kväll. :mad:
Jag kollade vad motsvarande kostnad skulle bli om man värmde upp kåken med Gasol istället. Den innehåller energi motsvarande 12,8 kWh/kg.
Ett byte av 10 kilos PC 10 kostar ca 360:- på Byggmax. Det blir 2,8 kronor/kWh!!
Jag tror jag hämtar in gasolflaskorna och grillen från husbilen och tjänar en slant på uppvärmningskostnaderna. Jo jag har tvångsventilerad värmeåtervinning så ingen risk för syrebrist o d.
Så får jag väl tacka (INTE) Propeller-Per och Märkliga Märta samt tidigare regeringar för dagens elbrist. :mad::mad::mad::mad::mad:
Detta har jag pratat om länge.
Med värmeljus får du en kostnad på 1.20kr/kw.
 
Kort förklaring:
Värmeåtervinningen har två fläktar. En suger in uteluft som passerar en värmeväxlare som värms upp av inneluften som sugs ut med hjälp av den andra fläkten.
Visa bilaga 19276
Okej. Du har ett vanligt FTX enhetsaggregat med roterande värmeväxlare.
Roterande VVX har i princip den bästa verkningsgraden. Det man behöver ha lite koll på är borstlisterna vid värmeväxlaren, annars finns det risk att det läcker luft förbi. Med följd av ökade värmekostnader.
 
Okej. Du har ett vanligt FTX enhetsaggregat med roterande värmeväxlare.
Roterande VVX har i princip den bästa verkningsgraden. Det man behöver ha lite koll på är borstlisterna vid värmeväxlaren, annars finns det risk att det läcker luft förbi. Med följd av ökade värmekostnader.
Nä,den roterar inte. Det är en korsvärmeväxlare.
 
Nä,den roterar inte. Det är en korsvärmeväxlare.
Nä, sådant här:
Okej. På driftbilden är det en roterande VVX.
Jag antar att du har VAV styrning på ditt aggregat dvs variabelt luftflöde som styrs av återvinningens förmåga att värma upp tilluften så att börsvärdet hålls. Vid sjunkande tilluftstemperatur varvar fläktarna ner. Det sker oftast när det är kallt ute. Det brukar även finnas begränsningar om avluften är för kall. Du har kanske ett elbatteri på tilluften som drar en massa el då är antagligen VAV styrningen inte aktiverad.
Korsväxlare kräver ganska lite underhåll, i princip bara rengöring. Om det finns ett bypasspjäll får man ha lite koll på det.
 
Hur upprätthåller man kraven på lägsta friskluftvolym om luftflödet får minska när utelufttemperaturen sjunker? Klarar FTX:en inte av att värmeväxla till en acceptabel tillufttemperatur förefaller den vara underdimensionerad
 
Hur upprätthåller man kraven på lägsta friskluftvolym om luftflödet får minska när utelufttemperaturen sjunker? Klarar FTX:en inte av att värmeväxla till en acceptabel tillufttemperatur förefaller den vara underdimensionerad
Då behövs det ett värmebatteri på tilluften om flödet ska bibehållas.
Det finns korsväxlare som har en verkningsgrad på 90-95% men då är det inte små enhetsaggregat. De anläggningar som jag har sett med en så hög verkningsgrad har växlarna varit platsbyggda, stora som rum.
Energin som går att få ut från luften är ju fast. Mer energi från luften är lika med ökat flöde precis som du skriver. Då skulle luftmängderna bli för stora.
 
Jag hämtade hem hb i torsdags (var på julbord i går kväll så det var fint att ha närmast hem istället för längst).
Nä jag skulle värma den inför fredag morgon gjorde jag en kalkyl av de olika energislagen (baserat på när jag fyllde upp respektive kärl) och elpriset.
Det billigaste blev dieselvärmaren.
När jag hämtade bilen var det -12 ute (och i bilen) och värmaren fick puttra på låg effekt (runt 1kW).
På morgonen höll hela bilen +6grader och värmaren ökades till 2,5kW i en timme till jag skulle åka och ökade då till +12.
Tänkte då samma tanke. Man kanske ska ta in gasolvärmare n från terassen och även ha en liten dieselvärmare som blåser in :-).
Å andra sidan eldar vi i kaminen så den nästan glöder med gratis ved.
Värmepumpen avstängd på dagtid och FTX-aggregatets elpatron avstängd.
Lite kallt inne (runt 17 i kallaste rummet) men bara drygt 1000kWh elförbrukning i månaden med 200m2 hus är ändå helt ok...

Har experimenterat lite med FTX-aggregatets flöden nu när det är kallt och det är inte alldeles säkert att man sänker sin förbrukning genom att dra ner på flödet.
Går man för lågt och kanalerna ligger ouppvärmt så blir värmeväxlingen dålig eftersom man får låg temp på frånluften som då ska värma den kalla uteluften. Har man otur så blir tilluftstemperaturen så låg att man når daggpunkten i tilluftskanalerna och får fuktufällningar vilket kan leda till mögel i kanalerna (har fått byta alla kanaler i två hus där detta hade hänt).
 
Risken för fuktutfällning är väl störst utanpå tilluftskanalen, eftersom inomhusluften vanligen är fuktigare än uteluften?
 
Senast ändrad:
Jag såg att svävandet fortsatte, då svävar jag lite till.

Det brukar finnas en minbegränsning av temperaturen på avluften när det är en korsväxlare. Risken finns att det isar igen på frånluftssidan i VVX. Det kan även sitta en tryckvakt över VVX på FF sidan. Om temperaturen sjunker under min temp kommer bypass spjället att öppna på tilluften över växlaren. Då sätts i princip VVX ur funktion tills avluftgivaren är över min temp. Under tiden kommer uteluften och tilluften hålla ungefär samma temp, fläktmotorn brukar dock höja tempen ungefär 1 grad. Det kan vara det driftfallet som Bäckis har varit med om. Att sen om kanalerna är dragna i ett ouppvärmt utrymme blir allt bara ännu sämre. Jag har varit med om anläggningar som har daggat rejält.
Ganska ofta kan det finnas separata frånluftsfläktar, då påverkas verkningsgraden över ett FTX aggregat negativt. Flödet i frånluften över FTX minskas över aggregatet med samma luftflöde som de separata frånluftfläktarna har.

Allt det här har absolut inget med en husbil att göra bara lite text från en yrkesskadad numera pensionär.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen