• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Matlagning Efter 16 år är det slut med Nescafé

Kirk kaffebryggare (12v), lite dyr i inköp visserligen, men levererar enligt mitt tycke gott kaffe.
Går att förbereda fikat i god tid med bönor från Zoegas och brygga färdigt under färd.
När kaffe-hungern sätter in, "tvingar" jag min co-driver och tillika äkta hälft...
att förflytta sig något akterut mot köksregionen och trycka på On-knappen.
Efter en kvart svänger jag så slutligen in på någon rastplats och då är kaffet redan klart. :)

Skärmavbild 2022-05-20 kl. 14.42.37.png

En kommentar om Neskaffe, det tar mycket längre tid för kaffet att lösa upp sej fullständigt än de få minuterna som man förmodligen ger det. Använder man en termos så blir det mycket längre tid och godare kaffe. Själv dricker jag bara ett par koppar i veckan pga. magproblem.

Om man har gasspis förstår jag inte hur man kan krångla till det så mycket.

Vi använder naturligtvis en vanlig italiensk mocka bryggare, bara att skölja av med vatten, inga extra filter, tar några körningar som man får kassera när den är ny, obs inget diskmedel. Bialetti kostar rätt mycket, men det finns massa andra lågpris märken som funkar lika bra, tex denna 6 espressokopps storlek på clasohlson

Det blir jättegott kaffe, kvalité inte kvantitet!

Mvh
Anders

Allt har blivit dyrare, även kaffe, men hittade denna lavazza rossa för hyfsat pris,
Ett standard kaffe som dom flesta tycker är gott.
Om man har tillgång till eller känner någon som har kvarn, kan jag rekommendera min favorit, Ionia gran crema från Sicilien, går att köpa här tex, https://www.coffeema.se/kaffe-espresso/espresso-1/espresso-bnor-ionia-gran-crem

Mvh
Anders

Vad gäller fyllningen av kaffemängden i mocka bryggaren, så kan man experimentera, jag brukar ta många små skedar men inte packa det, så det blir en liten kulle, men ganska jämt med kanten när man skruvar på den övre delen, o vatten nivån precis upp till säkerhetsventilen.
Mvh
Anders

Hos oss är det latmasken som styr en hel del.
Vi använder numera endast en kapselmaskin. På med Invertern sen en minut senare är kaffet klart.

Den kan leverera kaffe under färd också då den kan fyllas upp med vatten innan, är skvalpsäker och inte kräver någon direkt hantering av bönor, pulver, sump eller annat.
kaffe.jpg

Vad gäller fyllningen av kaffemängden i mocka bryggaren, så kan man experimentera, jag brukar ta många små skedar men inte packa det, så det blir en liten kulle, men ganska jämt med kanten när man skruvar på den övre delen, o vatten nivån precis upp till säkerhetsventilen.
Mvh
Anders
Detta handlar om espresso kaffe. Här är några exempel. Den första är egentligen en språkkurs så man hänger med en del.

Här är en länk på engelska...

Detta handlar om espresso kaffe. Här är några exempel. Den första är egentligen en språkkurs så man hänger med en del.

Här är en länk på engelska...

Min fru har bott 20år nu i Sverige o glömmer ibland när vi är I Italien att man bara beställer un caffe normale så får man espresso. När hon säger att hon vill ha en espresso bir dom frågande.
Mvh
Anders

Angående italiensk caffe språkkurs.
Un caffè normale = espresso utan något annat i.
Un caffè macchiato (uttalas mack-i-a-tå betyder fläck) = espresso med lite mjölk typ en tesked med mjölk, dom frågar hur du vill ha mjölken, kall eller varm, skummad eller inte, serveras i espresso-kopp.
Un caffe ristretto = stark espresso med mindre vatten.
Un caffe americano = ej riktigt lika svag som riktigt amerikanskt kaffe, men mycket mer vatten, storlek på koppen som gammal hederlig kaffekopp ej mugg.
Un caffe corretto = espresso med grappa.
Cappuccino = i normal stor kaffekopp ej för hög, en espresso i botten plus skummad mjölk, dricks till frukost max fram lunch.
Detta är grunden, sen finns en massa nyare varianter
Mvh
Anders

Senast ändrad:
Att vi gick över från kokkaffe med sump i pannan som biverkan, var att vattenåtgången blir hög och att vi inte vill spola ner sump i gråvattentanken för att rengöra kaffepannan.
Kanske andra beredningsmedtoder också resulterar i sump som behöver sköljas/diskas ur?

Värt att ha i åtanke.

Vi laver kaffe i stempelkande. I husbilen koger vi vandet på gas. Hjemme har vi altid kogende vand i vor Quooker.

For ikke at få kaffegrumsen i afløbet, så anvender vi Caffi filtre, som er nemme at sortere i bioaffald.

Att vi gick över från kokkaffe med sump i pannan som biverkan, var att vattenåtgången blir hög och att vi inte vill spola ner sump i gråvattentanken för att rengöra kaffepannan.
Kanske andra beredningsmedtoder också resulterar i sump som behöver sköljas/diskas ur?

Värt att ha i åtanke.
Vad gäller sumpen från vanlig italiensk mocka bryggare, tar jag loss "filterkoppen" o slår den mot soptunnekanten då lossnar 99% några få korn sköljer jag ner i gråvattnet inga problem.
Mvh
Anders

Hos oss är det latmasken som styr en hel del.
Vi använder numera endast en kapselmaskin. På med Invertern sen en minut senare är kaffet klart.

Den kan leverera kaffe under färd också då den kan fyllas upp med vatten innan, är skvalpsäker och inte kräver någon direkt hantering av bönor, pulver, sump eller annat.
Visa bilaga 8532

Samma här, samt den fixar sjukt många olika drycker, både varma och kalla, Dolce Gusto'n är min favvo, den 3:e och enda jag har kvar står numera i husbilen, har så klart testat ett flertal konkurrenter men gillar denna bäst av kapsylmaskinerna, hemma får en DeLonghi göra jobbet den är för stor o klumpig för vår husbil.

Köpte min första Dolce Gusto i Tyskland tror det var 2009, fyllde takboxen med kapsyler, när de var förbrukade trodde jag man kunde handla dem på nätet, no no,
jo på Ebay.uk ifall man beställde >1000st med kort datum, då blev ett uppehåll för mej tills den introducerades i sverige.
Minns när de demade den på Elgiganten, rejäl folksamling blev det, och jag sa att den är bra, jag har en egen, då sa han som demade att jag hade nog misstagit mej, för denna var helt ny på marknaden, då nämnde jag att jag köpt den i tyskland förra året för under halva priset mot vad de begärde på elgiganten, då mumlade han nåt ohörbart :p

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen