• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V EBL99 bytt till EBL 119 Problem med kylskåp

Sotte

Ny Medlem
Medlem
Bilfabrikat
Burstner 2001
Hej,

Jag har följt trådarna slaviskt angående EBL problem och kolla över min egen ebl99, då semestern nalkas "pågår" så gav jag efter en stund upp och beställde ett EBL119.

Kort kan jag beskriva min felsökning av EBL99. Jag fick ingen 12V i bodelen, har summrat kablar kollat säkringar och kom till slut fram till något är fel inuti ebl 99. Gjort som enligt trådarna här och motionerat, tagit isär sprejat med elektronikrengörare mm, inget har hjälpt. Sista jag gjorde var att mäta rockerswitchen som jag upplever som möjligtvis "defekt" då den inte reagerade på om jag slog av eller på den, men enligt mätning var den iså fall fast i läget ON. För "sensor" för bodelsbatteriet försvann inte om man slog den av eller på, spänningen låg kvar om jag mätte över 2A sensor säkringen mot jord. Jag får vilket fall igång allt genom att manövrera dom två reläerna manuellt på mitt ebl99.

Vill ha semester med familjen så fick bita i det sura äpplet, Beställde detta EBL119 från https://skrotahusvagn.com/sv/sok/ebl119

Problemen fortsätter när jag inför bytet står och jämför och försöker tolka om det är några skillnader, reagerar på en sak det står på kretsschemat
Absoberkylskåp * bara med OVP blir fundersam frågar då leverantören som säger att alla EBL119 har idag OVP, Jag hävdade att jag hade fått fel och att jag behöver ett med OVP. "Okej sa jag" Får tro på leverantören och provar så får vi se. Jag vet att det inte är ett modernt kyl i min Burstner från 2001 Electrolux RM6501 nånting. Så bytte i vart fall ut mitt EBL99. Gött tänkte jag nu funkar ALLT, Men inte kylskåpet som jag misstänkte. Men för att va på den säkra sidan så provade jag så klart mäta vid kylen "köpte nytt relä" för att va säker på att inget hänt med det. ute vid kylen får jag inte fram 12Volt satte igår tillbaka mitt gamla EBL99 för att kolla funktionen med kylen, ett jävla jobb för att bekräfta att det är något som inte stämmer. med mitt gamla fungerar 12V till kylen och gasen gick att tända igen allt är som vanligt.

Så frågan är "skall jag flytta på någon tråd på plint eller har leverantören fel??? Jag hittar ingen skillnad mer än just "OVP" biten?

Vilket fall som helst så får jag åka med det nya monterat och klara mig utan 12V till kylen just nu och tända gasen med "ett 12V batteri på plintarna ute vid kylen" det är min workaround just nu.

PS. 230V har funkat hela tiden där är det ingen skillnad på kylen. Samt alltså Inget fel på kylskåpet.

Hoppas någon kunnig kan belysa mina funderingar.

Mvh Thomas
 
"OVP" betyder Over Voltage Protetction och är något som sitter på anslutningen av 230V för att skydda mot överspänning på grund av blixtnedslag. Har rimligtvis inte ha något med 12V till kylen att göra. Har du möjlighet att lägga ut kretsschemat på EBL119 här på forumet (eller skicka till mig som ett meddelande) så kan jag ta mig en titt på det och jämföra med EBL 99. Min gissning är att anslutningarna, kontaktstiften, på EBL:en har ändrats en aning.
 
Fick tag på ett schema till EBL119. Inget skiljer när det gäller anslutningarna på framsidan. I alla fall inget som har med kylskåpet att göra.
12V till kylskåpet aktiveras inte förrän D+ blir +12V (ca), dvs. att du startar motorn. Samma funktion som på EBL99.

Kontrollera att du har D+ när motorn är igång (anslutning 3 på block 2 eller anslutning 2 på block 1). Allt ok där? Då återstår att kolla om D+ verkligen fungerar internt. Görs nog enklast på sammankopplingsreläet ("Battery cut-off relay") som, åtminstone på EBL99, sitter baktill till vänster inuti lådan, ovanför batterianslutningarna. Det är ett stort kraftigt relä. Mät om reläet aktiveras (12V över anslutningarna) när du startar bilen.

Du skulle kunna ha råkat ut för det jag beskriver i den här tråden: https://forum.ihusbil.se/threads/ingen-laddning-av-bodelen-under-körning.5140/

Om det är felet och fanns i EBL119 när du fick den kan jag bara spekulera i. Är det en ny EBL borde det inte kunna vara så.
 
Hej tack för svar. Har inte provat exakt det med D+ får ta en kik på det. Men gick ut och gjorde en work around. Flyttade 12v + på block 1 till aes till plint 4. Får då 12v ut till skåpet. Tog bort blå plus om låg för gaständaren där och byglade mot 12v matningen. Nu funkar det som det skall när jag vrider på skåpet. Och relät slår till när jag väljer DC. Gas tändaren börjar ticka. Är ju inte helt korrekt men allt funkar. Bifogat bilder
 

Bilagor

  • 20250709_123319.jpg
    20250709_123319.jpg
    1,4 MB · Visningar: 10
  • 20250709_123344.jpg
    20250709_123344.jpg
    1,6 MB · Visningar: 10
Jag gjorde ett likadant byte för några år sedan, från ett ebl99 från 2004 till ett ebl119 utan ovp, allt har fungerat utan störning för mej hittills, så att det skulle krävas ovp låter mycket märkligt.
 
Har du spenning på kabelen fra bilbatteriet, endel saker oppfører seg merkelig om denne mangler. Det sitter en sikring ved bilbatteriet for denne kabelen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen