• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

EBL 119 Shaudt

johbac001

Medlem
Medlem
Ort
Trollhättan
Hej!

Jag funderar på vad jag "går miste" om ifall jag kopplar bort 230 helt från EBL. Jag installerar Lithium i bodelen just i detta nu.
Har en 230 laddare som är avsedd för Lithium som ska användas (Även DC-DC och ny MPPT installeras.)

Har en hyfsat ny Liten CTEK laddare som jag tänkte använda till startbatteriet.

Min tanke är alltså att inte förse EBL med 230 alls. Men min fråga är då vad jag eventuellt tappar för funktioner?

Burstner Lyseo 728G, 2019.

Mvh Johan
 
Det eneste i EBL som benytter 230 er laderen, allt annet går på 12 volt. Noen DC-DC kan og brukes toveis slik at den lader bilbatteri når det er ladespenning på bodelen.
 
Det eneste i EBL som benytter 230 er laderen, allt annet går på 12 volt. Noen DC-DC kan og brukes toveis slik at den lader bilbatteri når det er ladespenning på bodelen.

Tack för svaret Knut!

Då borde min plan fungera utmärkt. Dvs att koppla ur 230 ur elblocket och köra 2 externa 230 laddare till start och bodels batterierna.

En tilläggsfråga. Kan jag ta D+ till min dc-dc laddare från Elblocket?
Eller skall jag dra en ny kabel direkt från generatorn? Vill använda D+ då jag har en smart generator som inte skulle ladda så ofta annars. Automatiska avkänningen i Victrons Orion funkar inte så jätte bra med smart generator har jag läst.
 
En tilläggsfråga. Kan jag ta D+ till min dc-dc laddare från Elblocket?
Eller skall jag dra en ny kabel direkt från generatorn?
D+ är 12V, så det bör fungera utan problem.
Gemensam "jord"/minus på motor och bodel.
 
Det är inte alltid man har äkta D+, utan istället en simulerad D+ via tändningslåset som är mindre bra.

Jag har installerat ett gäng Victron dc/dc-laddare i husbilar utan att använda D+.
Har funkat bra efter lite finjustering av den spänningsstyrda starten av laddaren, man kan få lite eftersläpning på stopp av laddaren direkt efter man stoppat motorn, men spänningen sjunker relativt snabbt då i startbatteriet till den nivå där laddaren skall stoppa laddning av bobatteriet.
 
Det är inte alltid man har äkta D+, utan istället en simulerad D+ via tändningslåset som är mindre bra.

Jag har installerat ett gäng Victron dc/dc-laddare i husbilar utan att använda D+.
Har funkat bra efter lite finjustering av den spänningsstyrda starten av laddaren, man kan få lite eftersläpning på stopp av laddaren direkt efter man stoppat motorn, men spänningen sjunker relativt snabbt då i startbatteriet till den nivå där laddaren skall stoppa laddning av bobatteriet.
Hej Peter tack för svar.

Om jag ändå väljer att använda D+, och det skulle va en simulerad D+. Menar du att jag får problem då?
Om jag alltid startar motorn och inte står med tändning under en längre tid borde det väl inte bli några problem? Eller tänker jag fel?
Är som sagt min första DC-DC jag installerar. Jag tänkte nu när ändå halva bilen är demonterad *skrattar* så kan jag dra med D+.
 
Bildelen leverte i gamle dager 2 signaler D+ og C+, den siste ble hentet fra dynamo/generator når den ladet. D+ kom fra tenningslåsene og signaliserte at motoren var/ble startet. Noen slukket denne mens startmotoren var aktivert andre ga signalet med en gang tenning ble slått på. D+ signalet styrte ofte strømmen til cig kontakten i dashbordet og radio. I dag styres disse ofte fra styringsdatoren med diverse algoritmer.
 
Tack för svaret Knut!

Då borde min plan fungera utmärkt. Dvs att koppla ur 230 ur elblocket och köra 2 externa 230 laddare till start och bodels batterierna.

En tilläggsfråga. Kan jag ta D+ till min dc-dc laddare från Elblocket?
Eller skall jag dra en ny kabel direkt från generatorn? Vill använda D+ då jag har en smart generator som inte skulle ladda så ofta annars. Automatiska avkänningen i Victrons Orion funkar inte så jätte bra med smart generator har jag läst.
Att döma av kretschemat i manualen, som finns på länken nedan, är EBL119 byggd för äkta +12 V D+ och isåfall är det bara att ansluta till den signalen.



1000000944.png


 
Kanske skulle återkopplat tidigare hur jag gjort.

Jag följde min "plan" som jag fick bekräftat av Knut att de skulle fungera. Jag matar inte EBL med 230v alls nu. Har en Victron IP22 Bluesmart 30a laddare som laddar ett Wattcycle 314ah bodelsbatteri. Har en Liten Ctek laddare som laddar startbatteriet, mest underhålls laddning. Min DC-DC Orion XS 50a kopplade jag som tänkt, direkt från startbatteriet till bodelsbatteriet. Använde mig av D+ som Mats S tipsade om. Satte en enkel on/off knapp med en röd diod på D+ signalen så jag lätt kan styra on/off på DC-DC laddaren via knappen. Passade på att byta ut en hel del under dimensionerade kablar. Satte ordentliga bussbars för plus och minus. kopplade in allt i min Rasberry Pi där jag kör Venus OS som via bluetooth visas på en androidskärm. Satte mega bladsäkringar på allt. Bytte ut min gamla Solarcharge mot en Victron MPPT 100/30. Smartshunten fick ny placering. Är riktigt nöjd. Det som skall kompletteras med som jag saknar är huvudströmbrytare vid bodelsbatteriet. Har funderar ut en lösning på det (trångt under passagerarsätet i och med storleken på batteriet som placerats liggande). Men det kommer bli bra. Nu i höst eller vår kommer en nyinköpt inverter installeras (Renogy 2000w). Har valt att inte använda något prioriteringsrelä. Kommer sätta 4 uttag i bilen som endast går vid inverterdrift.
Skall även få till en bra lösning på huvudbrytare för startbatteriet.

Byggde även om mitt EBL enl Mats S utmärkta anvisningar i tråden nedan.


Av olika orsaker så har det inte blivit så mycket husbilsåkande denna säsong. Men det ska vi ta igen nästa säsong.

Tack alla för ovärderlig hjälp.

PS, Var bra att gå igenom allt detta, då jag märkte att kontakten till 12v för kylskåpet på EBL var brunbränd. Detta är nu utbytt. (vanligt fel tydligen),
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen