• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

EBL 119 Shaudt

johbac001

Ny Medlem
Medlem
Hej!

Jag funderar på vad jag "går miste" om ifall jag kopplar bort 230 helt från EBL. Jag installerar Lithium i bodelen just i detta nu.
Har en 230 laddare som är avsedd för Lithium som ska användas (Även DC-DC och ny MPPT installeras.)

Har en hyfsat ny Liten CTEK laddare som jag tänkte använda till startbatteriet.

Min tanke är alltså att inte förse EBL med 230 alls. Men min fråga är då vad jag eventuellt tappar för funktioner?

Burstner Lyseo 728G, 2019.

Mvh Johan

Det eneste i EBL som benytter 230 er laderen, allt annet går på 12 volt. Noen DC-DC kan og brukes toveis slik at den lader bilbatteri når det er ladespenning på bodelen.

Det eneste i EBL som benytter 230 er laderen, allt annet går på 12 volt. Noen DC-DC kan og brukes toveis slik at den lader bilbatteri når det er ladespenning på bodelen.

Tack för svaret Knut!

Då borde min plan fungera utmärkt. Dvs att koppla ur 230 ur elblocket och köra 2 externa 230 laddare till start och bodels batterierna.

En tilläggsfråga. Kan jag ta D+ till min dc-dc laddare från Elblocket?
Eller skall jag dra en ny kabel direkt från generatorn? Vill använda D+ då jag har en smart generator som inte skulle ladda så ofta annars. Automatiska avkänningen i Victrons Orion funkar inte så jätte bra med smart generator har jag läst.

Det är inte alltid man har äkta D+, utan istället en simulerad D+ via tändningslåset som är mindre bra.

Jag har installerat ett gäng Victron dc/dc-laddare i husbilar utan att använda D+.
Har funkat bra efter lite finjustering av den spänningsstyrda starten av laddaren, man kan få lite eftersläpning på stopp av laddaren direkt efter man stoppat motorn, men spänningen sjunker relativt snabbt då i startbatteriet till den nivå där laddaren skall stoppa laddning av bobatteriet.

Det är inte alltid man har äkta D+, utan istället en simulerad D+ via tändningslåset som är mindre bra.

Jag har installerat ett gäng Victron dc/dc-laddare i husbilar utan att använda D+.
Har funkat bra efter lite finjustering av den spänningsstyrda starten av laddaren, man kan få lite eftersläpning på stopp av laddaren direkt efter man stoppat motorn, men spänningen sjunker relativt snabbt då i startbatteriet till den nivå där laddaren skall stoppa laddning av bobatteriet.
Hej Peter tack för svar.

Om jag ändå väljer att använda D+, och det skulle va en simulerad D+. Menar du att jag får problem då?
Om jag alltid startar motorn och inte står med tändning under en längre tid borde det väl inte bli några problem? Eller tänker jag fel?
Är som sagt min första DC-DC jag installerar. Jag tänkte nu när ändå halva bilen är demonterad *skrattar* så kan jag dra med D+.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen