Framtiden för våra dieselmotorer är strålande, man kan köra Dieselmotorerna på Vätgas flera tester har gjorts tydligen enligt Insändare i en Gävle Tidning härom dagen och utdrag från Vi Bilägare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Kanske var det iHusbil:s nyhetssida du läste det påHar sett någonstans.. men Vart..?? att ett företag erbjuder sig Konvertera Husbilar de säljer till Gasdrift..?
Någon som sett något om det.. läste det under resan till och från Jokkmokk i veckan.
Blev förresten 2 x 1000 km, noga räknat 201 mil 2 km enligt GPS.
Finns det sådan…Kanske var det iHusbil:s nyhetssida du läste det på![]()
Ser nu att det står på en sådan sida!Kanske var det iHusbil:s nyhetssida du läste det på![]()
Vi hade en eldriven ombyggd postbil när jag jobbade på Skärblacka bruk.Låter som att den ekonomiska vinsten blir negativ. När det gäller miljön körde man gasoltruckar inuti fabriker för att det inte skulle bli farliga avgaser, men jag såg ett rökmoln när de drog på kom förmodligen från motoroljan och slitna motorer vilket gjorde dem farliga att inandas avgaserna ifrån.
Numera är väl de flesta elektriska, men när jag för ett antal år sedan gjorde studiebesök på ett känt företag och frågade vad de hade för drivlina så var det blybatterier borstmotorer som var relästyrda i steg. Rena 1800-talet om någon frågar mej, som modellflygare hade jag länge använt borstlösa trefasmotorer med frekvensstyrning och lipoly batterier vid den tiden.
Hum.. Här i Gävle Rullar 50-60 Biogasdrivna bussar, många fler i större städer!Om det är en konverterad motor är det ingen diesel längre, en dieselmotor tänder på kompressionsvärmet från dieseln som sprutas in succesivt i kompressions fasen.
Det lär inte hända med någon gas, t.o.m. bensin går inte att starta en dieselmotor med eftersom den har för högt oktantal för att inte tända själv det tar tändstiften hand om.
Lite av tidningsanka och mycket hittepå. Gasdrivna bussar hade man i Linköping och en fabrik som ruttnade slaktavfall för att få fram metangas eller kanske det hette biogas som låter bättre.
I varje fall luktade det ve och fasa på motorvägen när vinden låg på.
Jag tror inte det finns gasbussar längre Har inte känt lukten på åratal så det experimentet verkar nedlagt. Har nog kostat en massa skattepengar men kan man få det under rubriken miljö kommer man undan med alla experiment. Hade nog räckt till gratis bussbiljetter i några år....
Måste ha suttit tändstift i de motorerna. Sen tänker man att gas varken smörjer eller kyler topparna borde tagit stryk.
Mycket vanligt med gasdrivna truckar inom Lager och industriverksamhet på 50-60-70-80-90 tal först efter sekelskiftet kom batteridrivna truckar, de gick halva skiftet sedan fick vi byta batteripaketet, vi fick Linde truckar då för ombordarbete i lastrummen, vi lastade skogsprodukter på järnväg och hade 13 st små Clark 3 tonnare, gick som spjut…Vi hade en eldriven ombyggd postbil när jag jobbade på Skärblacka bruk.
Minns att det var ett himmla klickande vid varje fartökning och inbromsning
Läste artikeln om att konvertera nya diesel husbilar. Vinsten låg ju i att skatten blev betydligt lägre framför allt de första åren.
Att konvertera en gammal bil är nog en dålig affär.
Men det är ganska kul med gasol. Jag har experimenterat mycket med drivning av olika motorer på just gasol.
Har kört bilmotor, gräsklippare, elverk mm på gasol. De flesta går mycket bra och väldigt rent på det.
Sen såg det inte klokt ut att ha en P11 på gräsklipparen när man klippte....
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons