• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

E85/Diesel

Framtiden för våra dieselmotorer är strålande, man kan köra Dieselmotorerna på Vätgas flera tester har gjorts tydligen enligt Insändare i en Gävle Tidning härom dagen och utdrag från Vi Bilägare.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-01-18 kl. 17.29.38.png
    Skärmavbild 2023-01-18 kl. 17.29.38.png
    672,4 KB · Visningar: 16
  • Skärmavbild 2023-01-18 kl. 17.38.30.png
    Skärmavbild 2023-01-18 kl. 17.38.30.png
    228,8 KB · Visningar: 16
Har sett någonstans.. men Vart..?? att ett företag erbjuder sig Konvertera Husbilar de säljer till Gasdrift..?
Någon som sett något om det.. läste det under resan till och från Jokkmokk i veckan.
Blev förresten 2 x 1000 km, noga räknat 201 mil 2 km enligt GPS.
 
Har sett någonstans.. men Vart..?? att ett företag erbjuder sig Konvertera Husbilar de säljer till Gasdrift..?
Någon som sett något om det.. läste det under resan till och från Jokkmokk i veckan.
Blev förresten 2 x 1000 km, noga räknat 201 mil 2 km enligt GPS.
Kanske var det iHusbil:s nyhetssida du läste det på ;)
 
Om det är en konverterad motor är det ingen diesel längre, en dieselmotor tänder på kompressionsvärmet från dieseln som sprutas in succesivt i kompressions fasen.
Det lär inte hända med någon gas, t.o.m. bensin går inte att starta en dieselmotor med eftersom den har för högt oktantal för att inte tända själv det tar tändstiften hand om.
Lite av tidningsanka och mycket hittepå. Gasdrivna bussar hade man i Linköping och en fabrik som ruttnade slaktavfall för att få fram metangas eller kanske det hette biogas som låter bättre.
I varje fall luktade det ve och fasa på motorvägen när vinden låg på.
Jag tror inte det finns gasbussar längre Har inte känt lukten på åratal så det experimentet verkar nedlagt. Har nog kostat en massa skattepengar men kan man få det under rubriken miljö kommer man undan med alla experiment. Hade nog räckt till gratis bussbiljetter i några år....
Måste ha suttit tändstift i de motorerna. Sen tänker man att gas varken smörjer eller kyler topparna borde tagit stryk.
 
Ja i skutskär känner man ju ingen skillnad på lukten har bott i skärblacka samma lukt från pappersbruket.
Man handlar ju upp avtalen för bussar nästan varje år numera, det är väl därför jag ser dubbeldäckare utanför fönstret som går nästan tomma. Man skulle nog spara mer på logistiken.
 
I Nyköping körs sopbilarna på biogas rötat från kommuninnevånarnas matavfall.

Dieselmotorer som konverteras till gas går delvis fortfarande på diesel för att kunna utnyttja kompressionens självantändning.
Till skillnad från bensinmotorer som kan gå enbart på gas (utom just i startögonblicket).
Så att konvertera en diesel ger inte lika mycket miljövinst som på en bensinmotor.
 
Låter som att den ekonomiska vinsten blir negativ. När det gäller miljön körde man gasoltruckar inuti fabriker för att det inte skulle bli farliga avgaser, men jag såg ett rökmoln när de drog på kom förmodligen från motoroljan och slitna motorer vilket gjorde dem farliga att inandas avgaserna ifrån.
Numera är väl de flesta elektriska, men när jag för ett antal år sedan gjorde studiebesök på ett känt företag och frågade vad de hade för drivlina så var det blybatterier borstmotorer som var relästyrda i steg. Rena 1800-talet om någon frågar mej, som modellflygare hade jag länge använt borstlösa trefasmotorer med frekvensstyrning och lipoly batterier vid den tiden.
 
Senast ändrad:
Låter som att den ekonomiska vinsten blir negativ. När det gäller miljön körde man gasoltruckar inuti fabriker för att det inte skulle bli farliga avgaser, men jag såg ett rökmoln när de drog på kom förmodligen från motoroljan och slitna motorer vilket gjorde dem farliga att inandas avgaserna ifrån.
Numera är väl de flesta elektriska, men när jag för ett antal år sedan gjorde studiebesök på ett känt företag och frågade vad de hade för drivlina så var det blybatterier borstmotorer som var relästyrda i steg. Rena 1800-talet om någon frågar mej, som modellflygare hade jag länge använt borstlösa trefasmotorer med frekvensstyrning och lipoly batterier vid den tiden.
Vi hade en eldriven ombyggd postbil när jag jobbade på Skärblacka bruk.
Minns att det var ett himmla klickande vid varje fartökning och inbromsning :)

Läste artikeln om att konvertera nya diesel husbilar. Vinsten låg ju i att skatten blev betydligt lägre framför allt de första åren.
Att konvertera en gammal bil är nog en dålig affär.

Men det är ganska kul med gasol. Jag har experimenterat mycket med drivning av olika motorer på just gasol.
Har kört bilmotor, gräsklippare, elverk mm på gasol. De flesta går mycket bra och väldigt rent på det.
Sen såg det inte klokt ut att ha en P11 på gräsklipparen när man klippte....
 
Om det är en konverterad motor är det ingen diesel längre, en dieselmotor tänder på kompressionsvärmet från dieseln som sprutas in succesivt i kompressions fasen.
Det lär inte hända med någon gas, t.o.m. bensin går inte att starta en dieselmotor med eftersom den har för högt oktantal för att inte tända själv det tar tändstiften hand om.
Lite av tidningsanka och mycket hittepå. Gasdrivna bussar hade man i Linköping och en fabrik som ruttnade slaktavfall för att få fram metangas eller kanske det hette biogas som låter bättre.
I varje fall luktade det ve och fasa på motorvägen när vinden låg på.
Jag tror inte det finns gasbussar längre Har inte känt lukten på åratal så det experimentet verkar nedlagt. Har nog kostat en massa skattepengar men kan man få det under rubriken miljö kommer man undan med alla experiment. Hade nog räckt till gratis bussbiljetter i några år....
Måste ha suttit tändstift i de motorerna. Sen tänker man att gas varken smörjer eller kyler topparna borde tagit stryk.
Hum.. Här i Gävle Rullar 50-60 Biogasdrivna bussar, många fler i större städer!
Vissa Taxi kör fortfarande på Biogasen som tillverkas dels i en anläggning i Forsbacka 18 km väster Gävle och i reningsverket i Gävle!
Härom veckan var det totalstopp halva dagen på busstrafiken då det producerats skitig Metangas som tankades i bussarna på natten.. tog timmar att tömma och få ny gas till depån, gick ju inte att köra bussarna till tankstället.
Luktar heller inget från framställningen av Biogasen!
HVO100 tillverkas av slaktrester, Svartlut och annat!
En Dieselmotor är alltid en dieselmotor har inget med bränslet att göra utan är namnet på uppfinnaren Rudolf Diesel som 1893 startade sin motor på Solrosolja..
Är Fantastiskt att mp kämpar för att få bort en så mångsidig motor som går att köra på Gaser av olika ursprung till och med Vätgas! Går att köra på Solros/Raps/mineralolja/Transformatorolja/Renad Frityrolja (rapsolja)/ Olivolja/Gammal motorolja som renas först och blandas ut med annan olja!
Mångsidig motor! Läs mer om Svensken som förbättrade motorn
 

Bilagor

  • EA889E14-558A-4137-BB74-DDC048451BE0.png
    EA889E14-558A-4137-BB74-DDC048451BE0.png
    315 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Vi hade en eldriven ombyggd postbil när jag jobbade på Skärblacka bruk.
Minns att det var ett himmla klickande vid varje fartökning och inbromsning :)

Läste artikeln om att konvertera nya diesel husbilar. Vinsten låg ju i att skatten blev betydligt lägre framför allt de första åren.
Att konvertera en gammal bil är nog en dålig affär.

Men det är ganska kul med gasol. Jag har experimenterat mycket med drivning av olika motorer på just gasol.
Har kört bilmotor, gräsklippare, elverk mm på gasol. De flesta går mycket bra och väldigt rent på det.
Sen såg det inte klokt ut att ha en P11 på gräsklipparen när man klippte....
Mycket vanligt med gasdrivna truckar inom Lager och industriverksamhet på 50-60-70-80-90 tal först efter sekelskiftet kom batteridrivna truckar, de gick halva skiftet sedan fick vi byta batteripaketet, vi fick Linde truckar då för ombordarbete i lastrummen, vi lastade skogsprodukter på järnväg och hade 13 st små Clark 3 tonnare, gick som spjut…
Men ett inbyggt isolerat gasoldrivet elverk kan vara en idé i bilar med gastuber, man kör ju inte det så ofta så bullret lär man stå ut med…
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen