• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

E85/Diesel

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Gävle
Måste fråga är det någon som provat blanda E85 i dieseloljan.. själv hoppar jag nog över detta test!
 

Bilagor

  • 8B5C534D-92F7-4829-8AE8-F89A88942847.png
    8B5C534D-92F7-4829-8AE8-F89A88942847.png
    207 KB · Visningar: 32
Förr i tiden använde man karburatorsprit i bensinbilar kanske någon hällde det i dieseltanken också.
Numera får vi en massa sprit i tanken antingen vi är nykterister eller inte. Så karburatorsprit behövs inte längre, men man kan inte undgå att fundera på hur mycket vatten man får med samtidigt från kondens i tankarna och tankbilarna.
 
Förr i tiden använde man karburatorsprit i bensinbilar kanske någon hällde det i dieseltanken också.
Numera får vi en massa sprit i tanken antingen vi är nykterister eller inte. Så karburatorsprit behövs inte längre, men man kan inte undgå att fundera på hur mycket vatten man får med samtidigt från kondens i tankarna och tankbilarna.
Vatten i etanolen kan nog vara ett problem i E85 tankarna. Speciellt nu när det är så få som tankar ren etanol i sina etanolbilar. Då finns risken att vattenhalten ökar konstant hela tiden I tankarna.
Hur det är med bensin/ diesel tankarna med färdig inblandat bränsle med etanol kan man undra. Ökar vattenhalten där också i den inblandade etanolen.

En fundering jag har är hur inblandningen av etanolen går till. Kan det vara att inblandningen sker inbland i pumpen. Då måste det finnas en separat etanol i backen.
Eller levereras bränslet alltid färdigblandad. Det kan vara avgörande för hur stor risken är för vatten i bränslet. Kanska någon som vet.

Jag har själv en gammal etanolbil. Jag upplever nu i år att motorn går ojämnt och vibrerar vid kallstart. Så har det inte varit tidigare. Orsak, svårt att säga.
Bränslet/ etanolen kan vara sämre i år. Med motororvärmare är det inga problem

Det finns en till baksida med för mycket etanolinblandning i bränslet. Etanolen fungerar på samma sätt som karburatorsprit i tanken som Bengtic skriver. Vad jag har läst så finns det en övre gräns för hur mycket etanol man bör ha i tanken för att undvika kondens vid långtidsuppställning av sitt fordon. Effekten uteblir då av upptagning av vatten. Jag kommer dock inte ihåg hur hög den gränsen är. Jag hoppas att jag har fel där.
 
Det som blandas i dieseln för att uppfylla reduktionsplikten är inte etanol
Men enligt specifikationen så finns det sprit i bränslet, hur man gör för att blanda det är en gåta för mej eftersom vad jag vet som ickekemist är inte sprit och bensin blandbart.
Enda sättet att lösa det måste ju vara en ytterligare ingridiens.
När jag höll på med modellflyg använde vi Metanol vilket en känd företrädare för industrin påpekat i youtube förutom att det är giftigt har det flera bättre egenskaper som motorbränsle.
Men det är dock en alkohol och man använde oftast ricinolja som smörjmedel det har så hög flampunkt att en större del kom ut oförbränt.
Sedan kom syntetiska oljor speciellt gjorda för metanol förmodligen med draghjälp från tävlingsindustrin. Varför man inte använde motorolja berodde på att det inte var blandbart.
Så hur man blandar in en massa etanol i bensinen har jag ingen aning om och det borde skickta sej i en stillastående tank, borde inte vara bra för tvåtaktsmotorer heller där man blandar olja och bensin eller har separatsmörjning. Etanol är ju billigare antar att det är en av orsakerna att man blandar det i bränslet har betydligt lägre energivärde också så klenare motorer märks ju inte på starkare motorer man får gasa mer.
Man har ohämmat fått dribbla med bränslet under de senaste regeringarnas tid och alltid till bilägarens nackdel i form av pris slitage energi osv.
Är vi med i Eu eller inte vi ska ju ha samma kvalite på bränslet som övriga Eu det borde vara ett krav. Att prata om utsläpp med bränsle som får en bil att dra mycket mer bränsle vittnar om någon som inte klarat matten i skolan. Preem vet nog vad dom gör men det är inte alla som fattar.
 
Vatten i etanolen kan nog vara ett problem i E85 tankarna. Speciellt nu när det är så få som tankar ren etanol i sina etanolbilar. Då finns risken att vattenhalten ökar konstant hela tiden I tankarna.
Hur det är med bensin/ diesel tankarna med färdig inblandat bränsle med etanol kan man undra. Ökar vattenhalten där också i den inblandade etanolen.

En fundering jag har är hur inblandningen av etanolen går till. Kan det vara att inblandningen sker inbland i pumpen. Då måste det finnas en separat etanol i backen.
Eller levereras bränslet alltid färdigblandad. Det kan vara avgörande för hur stor risken är för vatten i bränslet. Kanska någon som vet.

Jag har själv en gammal etanolbil. Jag upplever nu i år att motorn går ojämnt och vibrerar vid kallstart. Så har det inte varit tidigare. Orsak, svårt att säga.
Bränslet/ etanolen kan vara sämre i år. Med motororvärmare är det inga problem

Det finns en till baksida med för mycket etanolinblandning i bränslet. Etanolen fungerar på samma sätt som karburatorsprit i tanken som Bengtic skriver. Vad jag har läst så finns det en övre gräns för hur mycket etanol man bör ha i tanken för att undvika kondens vid långtidsuppställning av sitt fordon. Effekten uteblir då av upptagning av vatten. Jag kommer dock inte ihåg hur hög den gränsen är. Jag hoppas att jag har fel där.
E85 blandas inte på plats, det levereras färdigblandat.
En kompis, som kör tankbil, bekräftar att det ofta står mycket mer vatten i E85 tankarna än det gjorde förr.
Han säger att det går ca 10 tankbilar diesel på en E85.
Etanol i dagens bensin ersätter behovet av karburatorsprit som för övrigt är just etanol.

En kollega tankade E85 i sin v70 diesel och då skar insprutningspumpen.
Det var ca 50/50 blandning.
Så att köra E85 i diesel för att undvika vatten är bara dumt. Det finns färdiga produkter för det.
 
OT:
Det jag läste senast i GP var att man blandat etanol med hembränt sprit i Indien (under spritförbud), där nyligen har närmare ett hundra människor dött av detta under ett bröllop. Snacka om kemi & blandningar…
Förekommer av och till i östeuropa också, det som förekommer är träsprit metanol som används i industrin och kostar nada. Även i sverige händer det också 4st fick sätta livet till i Motala de hade druckit karburatorsprit från en mack det var etanol silat på något sätt, de bytte leverantör som använde Metanol....
Biltema har/hade Isopropylalkohol fungerade mycket bra att göra rent glasögon med apoteket har men myycket dyrare.
 
Vatten i etanolen kan nog vara ett problem i E85 tankarna. Speciellt nu när det är så få som tankar ren etanol i sina etanolbilar. Då finns risken att vattenhalten ökar konstant hela tiden I tankarna.
Hur det är med bensin/ diesel tankarna med färdig inblandat bränsle med etanol kan man undra. Ökar vattenhalten där också i den inblandade etanolen.

En fundering jag har är hur inblandningen av etanolen går till. Kan det vara att inblandningen sker inbland i pumpen. Då måste det finnas en separat etanol i backen.
Eller levereras bränslet alltid färdigblandad. Det kan vara avgörande för hur stor risken är för vatten i bränslet. Kanska någon som vet.

Jag har själv en gammal etanolbil. Jag upplever nu i år att motorn går ojämnt och vibrerar vid kallstart. Så har det inte varit tidigare. Orsak, svårt att säga.
Bränslet/ etanolen kan vara sämre i år. Med motororvärmare är det inga problem

Det finns en till baksida med för mycket etanolinblandning i bränslet. Etanolen fungerar på samma sätt som karburatorsprit i tanken som Bengtic skriver. Vad jag har läst så finns det en övre gräns för hur mycket etanol man bör ha i tanken för att undvika kondens vid långtidsuppställning av sitt fordon. Effekten uteblir då av upptagning av vatten. Jag kommer dock inte ihåg hur hög den gränsen är. Jag hoppas att jag har fel där.
E85 är inte ren etanol, vintertid är det påstås det E90.. mera bensin så motorn ska starta lättare..?!?
Blandas inte på macken troligen vid terminalen som tar emot bensinen & etanolen.
Faktiskt är det på vissa orter omöjligt att tanka mp soppa som i Storvik, 2 stationer ok/preem ingen har E85!
Blev Sandviken istället!
Körde Etanol SAAB 93 som Taxi, gick mycket bra, tankades enbart med E85 då Arlanda krävde/kräver enbart miljöbilar i Remoten och vid terminalerna!
42 tusen mil som Taxi, inga större problem, regelbunden service, byte spridare & rör vid 28 tusen mil. När den togs ur trafik och tankades med Bensin gick den lika bra!
Senast jag såg den för ungefär 3 år sedan hade den gått 60 tusen mil
Den drog normalt på E85 1-2 liter milen, hade man bråttom mellan Gävle-Arlanda-Gävle drog den 2.5 drygt per mil.
Du nämner karburatorsprit.. och jo då folk köper denna dyra tillsats än i dag!
Var i Storvik och svägerskan ville köpa K-sprit det var då jag letade E85 där, för 1 liter E85 ger samma funktion som en flaska K-sprit men till en tredjedel av priset mot vad K-sprit kostar!
 
Förr i tiden använde man karburatorsprit i bensinbilar kanske någon hällde det i dieseltanken också.
Numera får vi en massa sprit i tanken antingen vi är nykterister eller inte. Så karburatorsprit behövs inte längre, men man kan inte undgå att fundera på hur mycket vatten man får med samtidigt från kondens i tankarna och tankbilarna.
Aldrig hört om K-sprit i dieseln, men omöjligt är det inte!
Däremot hällde man regelbundet en liter Fotogen i tanken vid sträng kyla för att förhindra parafinutfällning från oljan i tanken, paraffinet sätter igen filtret!
 
E85 är inte ren etanol, vintertid är det påstås det E90.. mera bensin så motorn ska starta lättare..?!?
Blandas inte på macken troligen vid terminalen som tar emot bensinen & etanolen.
Faktiskt är det på vissa orter omöjligt att tanka mp soppa som i Storvik, 2 stationer ok/preem ingen har E85!
Blev Sandviken istället!
Körde Etanol SAAB 93 som Taxi, gick mycket bra, tankades enbart med E85 då Arlanda krävde/kräver enbart miljöbilar i Remoten och vid terminalerna!
42 tusen mil som Taxi, inga större problem, regelbunden service, byte spridare & rör vid 28 tusen mil. När den togs ur trafik och tankades med Bensin gick den lika bra!
Senast jag såg den för ungefär 3 år sedan hade den gått 60 tusen mil
Den drog normalt på E85 1-2 liter milen, hade man bråttom mellan Gävle-Arlanda-Gävle drog den 2.5 drygt per mil.
Du nämner karburatorsprit.. och jo då folk köper denna dyra tillsats än i dag!
Var i Storvik och svägerskan ville köpa K-sprit det var då jag letade E85 där, för 1 liter E85 ger samma funktion som en flaska K-sprit men till en tredjedel av priset mot vad K-sprit kostar!
Vintertid är etanolen E75 för att kunna starta lättare. Bensin inblandningen är då ca: 25 procent. Jag tror knappast att man tömmer tankarna på E85 för att istället hälla i E75 som är vinterbränsle. Och tvärtom när vintern är slut. Men man vet aldrig.
Enklast är det om inblandningen sker i pumpen.
 
Diesel er drivstoff til dieselmotorer!.... Alt annet lager bare skader og masse problemer som til slutt koster en hel del penger.
Dieselen smører høytrykkspumpe dyser og evn. regulator. Får de ikke denne smøringen så skjærer de seg, først høytrykkspumpa som sender metallspon ut til dysene og så inn i retursystemet. Dette blir det penger av, spør en uheldig bileier som har fylt bensin på en dieselbil og kjørt til det har stoppet, det er slike ting en helst vil glemme.
Så vidt jeg vet så har ikke etanol så veldig gode smøreegenskaper, skal du eksperimentere med dette kan du fort se frem til en utgift på 40-50 000,- eller mer, avhengig av type bil.
Tenk også litt på det når en står med en flaske xx i hånden og er redd for att dieselen skal vokse seg.
Den eneste dyserens/kondensfjerner jeg har vært borti som har smørende egenskaper er Alron som er utviklet av dosent Alvin Ronlan ved Lunds Tekniska Högskola.
De siste 20 årene sto jeg stor sett bare å skrudde dieselbiler, i løpet av denne tiden hadde jeg ikke en eneste bil inne med dieseldyr i tanken, de som sto ved siden av meg fikk en gang en bil med dieseldyr. Så hvor mye "lurium" en skal helle på tanken for å sikre seg mot alt mulig det er jeg ikke sikker på.
 
2023.01.01 nu skall vi tanka billig Diesel, SD/M lovade 10:- lägre pris vid valet..
Vad blev det av den 10:an? Jo det blev inte ens en tumme! Det blev 0.33:- litern..33 öre!
Långt till 10:- kronan, hoppas nyval kommer före, inom detta år helst!

GOD FORTSÄTTNING alla i Gruppen‼️
 

Bilagor

  • D6015290-7516-43B2-AF5F-65396AC27FD9.jpeg
    D6015290-7516-43B2-AF5F-65396AC27FD9.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 4
Etanol har ett högt oktanvärde som gör att den tål hög kompression utan att självantända. Används ibland i ottomotorer när man höjt kompressionen för att få ut hög effekt.
Diesel har ett högt cetanvärde som gör den lättantändlig vid kompression.
Ni kan själva tänka er vad som händer om man blandar dessa förutom problemet med smörjning av dieselpumpen som nämnts tidigare.

För övrigt tycker jag att partipolitik inte hör hemma i denna (och andra) tråd(ar)
 
Etanol har ett högt oktanvärde som gör att den tål hög kompression utan att självantända. Används ibland i ottomotorer när man höjt kompressionen för att få ut hög effekt.
Diesel har ett högt cetanvärde som gör den lättantändlig vid kompression.
Ni kan själva tänka er vad som händer om man blandar dessa förutom problemet med smörjning av dieselpumpen som nämnts tidigare.

För övrigt tycker jag att partipolitik inte hör hemma i denna (och andra) tråd(ar)
Ser inget om partipolitik, politik är tyvärr något som Vi/Du/jag lever med i vardagen
och inte kan undvika!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen