Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Vatten i etanolen kan nog vara ett problem i E85 tankarna. Speciellt nu när det är så få som tankar ren etanol i sina etanolbilar. Då finns risken att vattenhalten ökar konstant hela tiden I tankarna.Förr i tiden använde man karburatorsprit i bensinbilar kanske någon hällde det i dieseltanken också.
Numera får vi en massa sprit i tanken antingen vi är nykterister eller inte. Så karburatorsprit behövs inte längre, men man kan inte undgå att fundera på hur mycket vatten man får med samtidigt från kondens i tankarna och tankbilarna.
Men enligt specifikationen så finns det sprit i bränslet, hur man gör för att blanda det är en gåta för mej eftersom vad jag vet som ickekemist är inte sprit och bensin blandbart.Det som blandas i dieseln för att uppfylla reduktionsplikten är inte etanol
E85 blandas inte på plats, det levereras färdigblandat.Vatten i etanolen kan nog vara ett problem i E85 tankarna. Speciellt nu när det är så få som tankar ren etanol i sina etanolbilar. Då finns risken att vattenhalten ökar konstant hela tiden I tankarna.
Hur det är med bensin/ diesel tankarna med färdig inblandat bränsle med etanol kan man undra. Ökar vattenhalten där också i den inblandade etanolen.
En fundering jag har är hur inblandningen av etanolen går till. Kan det vara att inblandningen sker inbland i pumpen. Då måste det finnas en separat etanol i backen.
Eller levereras bränslet alltid färdigblandad. Det kan vara avgörande för hur stor risken är för vatten i bränslet. Kanska någon som vet.
Jag har själv en gammal etanolbil. Jag upplever nu i år att motorn går ojämnt och vibrerar vid kallstart. Så har det inte varit tidigare. Orsak, svårt att säga.
Bränslet/ etanolen kan vara sämre i år. Med motororvärmare är det inga problem
Det finns en till baksida med för mycket etanolinblandning i bränslet. Etanolen fungerar på samma sätt som karburatorsprit i tanken som Bengtic skriver. Vad jag har läst så finns det en övre gräns för hur mycket etanol man bör ha i tanken för att undvika kondens vid långtidsuppställning av sitt fordon. Effekten uteblir då av upptagning av vatten. Jag kommer dock inte ihåg hur hög den gränsen är. Jag hoppas att jag har fel där.
Förekommer av och till i östeuropa också, det som förekommer är träsprit metanol som används i industrin och kostar nada. Även i sverige händer det också 4st fick sätta livet till i Motala de hade druckit karburatorsprit från en mack det var etanol silat på något sätt, de bytte leverantör som använde Metanol....OT:
Det jag läste senast i GP var att man blandat etanol med hembränt sprit i Indien (under spritförbud), där nyligen har närmare ett hundra människor dött av detta under ett bröllop. Snacka om kemi & blandningar…
E85 är inte ren etanol, vintertid är det påstås det E90.. mera bensin så motorn ska starta lättare..?!?Vatten i etanolen kan nog vara ett problem i E85 tankarna. Speciellt nu när det är så få som tankar ren etanol i sina etanolbilar. Då finns risken att vattenhalten ökar konstant hela tiden I tankarna.
Hur det är med bensin/ diesel tankarna med färdig inblandat bränsle med etanol kan man undra. Ökar vattenhalten där också i den inblandade etanolen.
En fundering jag har är hur inblandningen av etanolen går till. Kan det vara att inblandningen sker inbland i pumpen. Då måste det finnas en separat etanol i backen.
Eller levereras bränslet alltid färdigblandad. Det kan vara avgörande för hur stor risken är för vatten i bränslet. Kanska någon som vet.
Jag har själv en gammal etanolbil. Jag upplever nu i år att motorn går ojämnt och vibrerar vid kallstart. Så har det inte varit tidigare. Orsak, svårt att säga.
Bränslet/ etanolen kan vara sämre i år. Med motororvärmare är det inga problem
Det finns en till baksida med för mycket etanolinblandning i bränslet. Etanolen fungerar på samma sätt som karburatorsprit i tanken som Bengtic skriver. Vad jag har läst så finns det en övre gräns för hur mycket etanol man bör ha i tanken för att undvika kondens vid långtidsuppställning av sitt fordon. Effekten uteblir då av upptagning av vatten. Jag kommer dock inte ihåg hur hög den gränsen är. Jag hoppas att jag har fel där.
Aldrig hört om K-sprit i dieseln, men omöjligt är det inte!Förr i tiden använde man karburatorsprit i bensinbilar kanske någon hällde det i dieseltanken också.
Numera får vi en massa sprit i tanken antingen vi är nykterister eller inte. Så karburatorsprit behövs inte längre, men man kan inte undgå att fundera på hur mycket vatten man får med samtidigt från kondens i tankarna och tankbilarna.
Vintertid är etanolen E75 för att kunna starta lättare. Bensin inblandningen är då ca: 25 procent. Jag tror knappast att man tömmer tankarna på E85 för att istället hälla i E75 som är vinterbränsle. Och tvärtom när vintern är slut. Men man vet aldrig.E85 är inte ren etanol, vintertid är det påstås det E90.. mera bensin så motorn ska starta lättare..?!?
Blandas inte på macken troligen vid terminalen som tar emot bensinen & etanolen.
Faktiskt är det på vissa orter omöjligt att tanka mp soppa som i Storvik, 2 stationer ok/preem ingen har E85!
Blev Sandviken istället!
Körde Etanol SAAB 93 som Taxi, gick mycket bra, tankades enbart med E85 då Arlanda krävde/kräver enbart miljöbilar i Remoten och vid terminalerna!
42 tusen mil som Taxi, inga större problem, regelbunden service, byte spridare & rör vid 28 tusen mil. När den togs ur trafik och tankades med Bensin gick den lika bra!
Senast jag såg den för ungefär 3 år sedan hade den gått 60 tusen mil
Den drog normalt på E85 1-2 liter milen, hade man bråttom mellan Gävle-Arlanda-Gävle drog den 2.5 drygt per mil.
Du nämner karburatorsprit.. och jo då folk köper denna dyra tillsats än i dag!
Var i Storvik och svägerskan ville köpa K-sprit det var då jag letade E85 där, för 1 liter E85 ger samma funktion som en flaska K-sprit men till en tredjedel av priset mot vad K-sprit kostar!
Måste fråga är det någon som provat blanda E85 i dieseloljan.. själv hoppar jag nog över detta test!
Den kommer den med, men då skyller SD/M på Inflationen... förutom det är ju risken stor att Bolagen höjer prisetMan får väl glädjas åt att de stoppade den lagstyrda höjningen som ett annat parti ordnat skulle slå in i dag.![]()
Ser inget om partipolitik, politik är tyvärr något som Vi/Du/jag lever med i vardagenEtanol har ett högt oktanvärde som gör att den tål hög kompression utan att självantända. Används ibland i ottomotorer när man höjt kompressionen för att få ut hög effekt.
Diesel har ett högt cetanvärde som gör den lättantändlig vid kompression.
Ni kan själva tänka er vad som händer om man blandar dessa förutom problemet med smörjning av dieselpumpen som nämnts tidigare.
För övrigt tycker jag att partipolitik inte hör hemma i denna (och andra) tråd(ar)
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons