Vet inte hur det är med antal dagar o läsa - men på min (nook) - jag hämtar från biblioteket, så har jag bara öppnat boken inom 28 dagar, så kan jag fortsätta så länge jag inte stänger den.Har aldrig laddat ner direkt från biblioteket, det man använder när man laddar till datorn är ju ett program biblioteken har avtal med Adobe digital editions som det laddas via. Både Kobo och pocketbook touch hd 3 som jag har det programmet inlagt fast det måste nog registreras på något sätt. Först laddas det ner en mindre fil som i sin tur laddar ner eboken. Det handlar ju om DRM som man av upphovsrättsliga avtal är tvungen att ha eftersom man inte fritt kan läsa på andra plattor eller sprida boken och endast låna 28dagar hinner man inte på den tiden får man låna om. Biblioteken betalar en avgift för varje utlån så antalet utlån är ofta begränsat beroende på ekonomin. Väldigt konstigt att det inte finns ett gemensamt bibliotek och att man måste skaffa lånekort på varje bibliotek som personligen måste hämtas ut på plats. Böcker som finns i stockholm kan jag inte låna eftersom jag bara har lånekort i östergötland. Man kan ibland fuska sig till ett enstaka lån. Sökfunktionerna är också olika och rejält dåliga. Finns ett program biblio som är gratis där kan man låna via mobilen tror man kan flytta boken till läsaren. Jag går alltid via calibre så att man får bort drm skyddet, men brukar inte dela mina bäcker eftersom jag har lite udda boksmak de flesta läser ju deckare.
Pocketbook är något lättare att använda man kommer via knapparna in direkt menyer och kan ställa om min Kobo fick jag gå via skärmen med osäkert resultat för att ställa om text och ljus. Den hette glo beroende att det fanns bakgrundsljus som då var något bättre på pocketbook. Det är ju en ständig kamp mellan tillverkarna. och en del recensioner lämnar mycket att önska. Man måste kunna skilja på fakta och tyckande.