• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

E-boksläsare (Läsplatta)

Har aldrig laddat ner direkt från biblioteket, det man använder när man laddar till datorn är ju ett program biblioteken har avtal med Adobe digital editions som det laddas via. Både Kobo och pocketbook touch hd 3 som jag har det programmet inlagt fast det måste nog registreras på något sätt. Först laddas det ner en mindre fil som i sin tur laddar ner eboken. Det handlar ju om DRM som man av upphovsrättsliga avtal är tvungen att ha eftersom man inte fritt kan läsa på andra plattor eller sprida boken och endast låna 28dagar hinner man inte på den tiden får man låna om. Biblioteken betalar en avgift för varje utlån så antalet utlån är ofta begränsat beroende på ekonomin. Väldigt konstigt att det inte finns ett gemensamt bibliotek och att man måste skaffa lånekort på varje bibliotek som personligen måste hämtas ut på plats. Böcker som finns i stockholm kan jag inte låna eftersom jag bara har lånekort i östergötland. Man kan ibland fuska sig till ett enstaka lån. Sökfunktionerna är också olika och rejält dåliga. Finns ett program biblio som är gratis där kan man låna via mobilen tror man kan flytta boken till läsaren. Jag går alltid via calibre så att man får bort drm skyddet, men brukar inte dela mina bäcker eftersom jag har lite udda boksmak de flesta läser ju deckare.
Pocketbook är något lättare att använda man kommer via knapparna in direkt menyer och kan ställa om min Kobo fick jag gå via skärmen med osäkert resultat för att ställa om text och ljus. Den hette glo beroende att det fanns bakgrundsljus som då var något bättre på pocketbook. Det är ju en ständig kamp mellan tillverkarna. och en del recensioner lämnar mycket att önska. Man måste kunna skilja på fakta och tyckande.
Vet inte hur det är med antal dagar o läsa - men på min (nook) - jag hämtar från biblioteket, så har jag bara öppnat boken inom 28 dagar, så kan jag fortsätta så länge jag inte stänger den.

Jag och min fru har Storytel family för 228:-/ månad och varsin Storytel Reader.
Då behöver man inte tänka på något program att ladda in böckerna med.
Man kan ladda in både Eböcker och ljudböcker i den.
Vill man, kan man lyssna på boken under sin promenad. Sedan fortsätta att läsa samma bok på kvällen.

228:- / månad ,obegränsat med både Eböcker och ljudböker för oss båda tycker jag är okey!
Innan vi åker iväg så laddar vi in ett 10-tal böcker, så vi klarar oss ett tag.

Lite reklam kanske, men vill gärna dela med mig av något vi tycker fungerar super! Haft det i många år nu!

1646144785319.png

Jag och min fru har Storytel family för 228:-/ månad och varsin Storytel Reader.
Då behöver man inte tänka på något program att ladda in böckerna med.
Man kan ladda in både Eböcker och ljudböcker i den.
Vill man, kan man lyssna på boken under sin promenad. Sedan fortsätta att läsa samma bok på kvällen.

228:- / månad ,obegränsat med både Eböcker och ljudböker för oss båda tycker jag är okey!
Innan vi åker iväg så laddar vi in ett 10-tal böcker, så vi klarar oss ett tag.

Lite reklam kanske, men vill gärna dela med mig av något vi tycker fungerar super! Haft det i många år nu!

Visa bilaga 2759
Håller med till 100% om det du skriver 👍, vi har varsin Reader och ett familjeab, perfekt att kunna lyssna via tel i lurar eller i bilen och sedan läsa när det passar.

//Tommy

Vet inte hur det är med antal dagar o läsa - men på min (nook) - jag hämtar från biblioteket, så har jag bara öppnat boken inom 28 dagar, så kan jag fortsätta så länge jag inte stänger den.
Det är 28dagar enligt biblotekets bestämmelser och eftersom det går på datum så stängs boken i datorn om den gör det i plattan är jag lite osäker på eftersom jag aldrig har några böcker med skydd i plattan.
Storytelplattan fick dåliga recensioner när man jämförde men bara man är nöjd så.

Jag har i flera år använt Letto e-boksläsare och lånat böcker från mitt bibliotek till den, genom att hämta ner EPUB-filer till Adobe Digital Editions i datorn och sedan överföra dem därifrån till Letto. Nu har mitt bibliotek (och antagligen flera andra) tagit bort den möjligheten, nu hänvisas man till att låna via Biblio istället och där saknas (nu) möjligheten att spara ner i EPUB-format och exportera. Huvudalternativet är då att ha appen Biblio i en läs/surfplatta. Min vanliga Android surfplatta funkar hyfsat att läsa på hemma och inomhus men till husbilen vill jag ha en i mindre format och med e-ink skärm för bättre synergonomi, i synnerhet utomhus.

Företaget bakom Biblio rekommenderar läsare från Boox (tidigare Onyx Boox) eller Meebook e-reader (tidigare Likebook). Är det någon här som har erfarenhet av dessa eller någon annan Android-platta med e-ink skärm och möjlighet att installera tredjeparts-appar?

Senast ändrad:
Ej 2002 utan 2007, se
Ja, minnet er tydelig ikke så bra. Husket kun at vi kjøpte de før en større utenlandstur. og 2002 var vår 10 ukers tur til Australia. Og når jeg leste gjennom wiki så ser jeg at den modellen vi kjøpte ble sluppet i mai 2009. Vi kjøpte hver vår Kindle DX. Så rett år skulle være 2009 og vår tredje store tur til Australia 3 måneder.

Jag har i flera år använt Letto e-boksläsare och lånat böcker från mitt bibliotek till den, genom att hämta ner EPUB-filer till Adobe Digital Editions i datorn och sedan överföra dem därifrån till Letto. Nu har mitt bibliotek (och antagligen flera andra) tagit bort den möjligheten, nu hänvisas man till att låna via Biblio istället och där saknas (nu) möjligheten att spara ner i EPUB-format och exportera. Huvudalternativet är då att ha appen Biblio i en läs/surfplatta. Min vanliga Android surfplatta funkar hyfsat att läsa på hemma och inomhus men till husbilen vill jag ha en i mindre format och med e-ink skärm för bättre synergonomi, i synnerhet utomhus.

Företaget bakom Biblio rekommenderar läsare från Boox (tidigare Onyx Boox) eller Meebook e-reader (tidigare Likebook). Är det någon här som har erfarenhet av dessa eller någon annan Android-platta med e-ink skärm och möjlighet att installera tredjeparts-appar?
Jag har använt min Pocketbook Touch HD 3 i ett antal år nu, den har perfekt läsbarhet, storlek och låååång batteritid. Eftersom jag nu behöver ersätta den av de skäl som du anger dvs Bibliotekens nya hantering med Biblio appen så har jag kollat efter något som är Androidbaserat och därmed klarar att köra Biblioappen.
Det som direkt slår mig när jag läser specarna är att de flesta levereras med urgamla Android 11, har endast hittat en läsare, Boox palma 2 som har Android 13 men den versionen är ju också föråldrad☹ En test finns här: https://nymag.com/strategist/article/best-e-readers.html
Så tyvärr får jag nog vänja mig vid att läsa på plattan eller telefonen med alla nackdelar det innebär.
Men frågan som Mats S i #25 ställde kvarstår, är det någon i gruppen som har egen erfarenhet av någon Androidbaserad läsare?
I övrigt så tycker jag spontant att Biblioappen i sig funkar utmärkt i alla fall baserat på de två månader jag använt den tills nu.

Hälsningar
Peter

Jag har använt min Pocketbook Touch HD 3 i ett antal år nu, den har perfekt läsbarhet, storlek och låååång batteritid. Eftersom jag nu behöver ersätta den av de skäl som du anger dvs Bibliotekens nya hantering med Biblio appen så har jag kollat efter något som är Androidbaserat och därmed klarar att köra Biblioappen.
Det som direkt slår mig när jag läser specarna är att de flesta levereras med urgamla Android 11, har endast hittat en läsare, Boox palma 2 som har Android 13 men den versionen är ju också föråldrad☹ En test finns här: https://nymag.com/strategist/article/best-e-readers.html
Så tyvärr får jag nog vänja mig vid att läsa på plattan eller telefonen med alla nackdelar det innebär.
Men frågan som Mats S i #25 ställde kvarstår, är det någon i gruppen som har egen erfarenhet av någon Androidbaserad läsare?
I övrigt så tycker jag spontant att Biblioappen i sig funkar utmärkt i alla fall baserat på de två månader jag använt den tills nu.

Hälsningar
Peter

Jo, Android 11 är ju inte dagsfärskt precis. Hur besvärande man tycker det är med en så pass gammal version beror väl åtminstone delvis på hur man tänkt sig använda läsarna. Skall man bara ha dem för hämtning och läsning av e-böcker är nog den allmänna säkerhetsrisken med att köra på gammal Android-version mindre allvarlig än om man skall använda den till mer "kritiska" sysslor också. Biblio-appen verkar inte vara särskilt krävande när det gäller systemversionen, den funkar fortfarande helt OK prestandamässigt under läsning i den gamla Samsung-plattan med Android 5 jag testar den i, även om den är plågsamt seg vid uppstart. Så det dröjer förhoppningsvis länge innan appen "slår i taket" när man kör den i Android 11.

Jag kollade runt i mapparna och hittade en Biblio-mapp där den sparar .epub-filer. Det gick att att ta in dem i Adobe Digital Editions men det enda läsbara var rubriker och innehållsförteckningar, böckernas textmassa visades inte. Ser dock den här informationen ang. Biblio hos Stockholms stadsbibliotek: "Funktionen att ladda ner e-pubfiler till läsplatta är under utveckling hos leverantören och kommer att bli tillgänglig under mars månad". Så kanske finns det hopp att via Biblio snart kunna hämta filer också till läsare som inte har Android. Jag avvaktar med nyköp....

Senast ändrad:
Vi får hoppas att mars månad stämmer! Men läser man på Biblios sida: https://help.biblio.app/sv/hc/kan-jag-använda-biblio-på-läsare-med-e-ink- ser det inte så lovande ut. Här hänvisas till EU-direktiv som diskvalificerar Adobe Digital Editions.

”Varför kan jag inte använda min läsplatta som fungerar med Adobe Digital Editions?

Vi har samlat information i en längre artikel här men i korthet beror det på att det kommer ett nytt EU-direktiv i juni 2025 som omfattar tillgänglighet i e-böcker så att alla ska kunna läsa böcker på sina villkor. Exempelvis behöver läsaren innehålla stöd för text-till-tal / text-to-speech och man ska med hjälpmedel, om man är synskadad, kunna söka sig till olika kapitel. De läsare som använder Adobe Digital Edition kommer inte vara användbara efter detta datum då Adobe DRM som skyddar filerna tekniskt sett inte stödjer de funktioner som direktivet kräver.

Det finns mycket information om det nya tillgänglighetsdirektivet och det går att läsa mer på t ex www.mtm.se eller på regeringens hemsida.”

Är inne på min 3 dje läsplatta, laddar ofta ner från biblioteket, sen för jag över till plattan. Ibland köper jag på AD libris och fär över till plattan.

Vi har haft några versioner av Kobo som fungerat jättebra. Men oftast använder jag ebokläsare på iPaden - nackdelen är att man inte kan sitta i solen och läsa med den.

DRM problemet löser jag med att spara mina böcker i calibre och använda ett addon som gör att jag kan använda vilken app eller ebokläsare som helst (det är inte olagligt att ta bort drm på eböcker - åtminstone inte på de man äger).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen