• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Driver campingbranschen på inflationen?

E1ABE86F-6C2A-49D0-A8F3-7815DCE5E135.jpeg

Svensk Turism levererar, men visst har det blivit dyrare för oss

När man följer händelserna inom svensk besöksnäring den här sommaren, så konstaterar man snabbt att det numera är positiva tongångar, efter två förlorade år med pandemi och restriktioner. Inte helt förlorade eftersom det inhemska resandet ökade och skapade nya ord som Hemester, Svemester och stay-cation, vilket inneburit att flera av oss upptäckt Sverige och ändrat våra resvanor.

Den ökade försäljningen av husbilar och husvagnar, har framför allt gynnat den svenska besöksnäringen, främst camping-/ställplatserna.

I pressen möter vi dagligen rubriker som; Positiv trend för den värmländska besöksnäringen, All time high för Höga kusten, Nytt turistrekord Trelleborg-Sydkusten, Rekordomsättning i juli för First Camp, Sveriges hotell ökade sina logiintäkter under juli månad 2022 med 32%, i jämförelse med före pandemin, juli 2019.

Vi som varit ute vägarna de senaste veckorna kan bekräfta att det varit massor med husbilar, svenska som utländska, att ställplatser och campingar till stor del varit fullbokade redan tidigt på dagen.

Driver Campingbranschen på inflationen?

SCB som redovisar statistiken för beläggningen på campingplatserna, har inte uppdaterat sina siffror sedan man presenterade beläggningen i perioden januari – april, det vill säga före högsäsongen. För den perioden redovisade man ökning på 31% från 2021, vilket inte säger så mycket.

Däremot har campingkedjan First Camp redovisat en rekordomsättning för juli på 381,4 MSEK, vilket är17% mera än förra sommaren och 18% bättre än före pandemin juli 2019.

https://news.cision.com/se/first-camp-group-ab/r/rekordomsattning-i-juli-for-first-camp,c3611426

Siffrorna säger en del, men inte allt. Troligen har man en något ökad beläggning eftersom framför allt de norska och tyska gästerna till stor del är tillbaka, men inte alla. Sedan när vi talar om just juli, då campingarna i regel är fullbokade, då kan man inte öka beläggningen med 15-20%, tomterna finns helt enkelt inte.

Själv tror jag att beläggningen hos campingbranschen fortsatt är något lägre än 2019, då man redovisade över 16,7 miljoner, förra året drygt 15,4 miljoner övernattningar. Däremot, precis som First Camp redovisat i juli, har omsättning ökat. Man har helt enkelt ökat priserna kraftigt i år.

Hittar inga officiella siffror på prisökningarna på campingarna, däremot hittar jag siffrorna för hotell, som kan vara vägledande.

Snittpriset på ett hotellrum i Sverige 2021 var 1023 kr, i år 1249 kr, det vill säga en ökning på över 20%.

Har en känsla att besöksnäringen med campingen i spetsen, även de har höjt priserna i storleksordningen +20%. Självklart har man fått ökade kostnader som många andra branscher. Samtidigt informerar pressen att efterfrågan är stor på deras tjänster och då passar man troligen på att öka priserna rejält.

Tror att det framför allt gäller priserna på ställplatserna, som många gånger har priser som helt är i linje med de priser som en camping med fullservice begär. Har även sett prisexempel på forumet som har varit ungefär vad man betalar för ett dubbelrum, med stor hotellfrukost på ett mellanklasshotell i juli.

En konsekvens av den stora ökningen på husbilar utefter vägarna och bristen på attraktiva ställplatser. Efterfrågan är på sina håll helt enkelt större än tillgången och då stiger priserna lika säkert som amen i kyrkan.

Lösningen = flera ställplatser, enkelt i teorin, svårare i verkligheten. Det är dyrt att anlägga en ställplats med de krav som myndigheterna ställer, säsongen är kort och på det en orättvis beskattning. Det är 3 problem att beakta för den som planerar att öppna en ny ställplats. Redan där tror jag att många drömmar om att anlägga en ställplats åker i papperskorgen, eftersom det helt enkelt inte går att räkna hem på traditionellt sätt.

Däremot är det intressant för företag typ GeKå’s i Ullared och Engelsons Fritidskläder i Falkenberg, som skapat plats för våra bilar att ”fricampa”: Engelsons AB

Hoppas att vi kommer att få se mera av den typen av ställplatser i framtiden, som bygger på att man ser oss som viktiga kommersiella kunder/besökare för deras verksamhet.

Vi får även hoppas på att företagarföreningarna runt om i Sverige utövar påtryckning på sina kommunledningar, att skapa ställplatser för oss och i sin förlängning kunder till de lokala företagen. Kommunen kan göra annorlunda kalkyler än en privat intiativtagare.

Tommy
 
Senast ändrad:
En kommentar i marginalen: Gekås Camping är i jämförelse dyr. Och i mina ögon ganska kass. Uppe i skogen där vi stod, första och sista gången där va ojämnt sluttande men alltid, sluttande. Stordrift har ofta nackdelar. Förutom servicehus som va bra. (försöker vara positiv till det mesta men inte till Gekås masstillställning)

Engelsons har däremot fattat galoppen. Gratis ställplats för kunder.
 
De skiftande moms-satserna mellan camping och ställplats kan man enkelt komma åt genom att helt enkelt kalla "ställplatsen" för "camping" och välja att bara ha husbilar som kunder. Som näringsidkare har du ju all rätt i världen att välja vilken kundkategori du vänder dig till. Visserligen hamnar man då möjligen i en annan kategori när det gäller kommunens detaljplaner m.m. men en stpl är ju inte heller befriad från bygglov.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen