• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Boendesäkerhet Dricksvatten

Dricksvatten i husbilar​

2008 skrev Hans Flyman en liten lathund om vad man ska tänka på när det gäller hanteringen av färskvattnet i husbilen, för att ha det så rent som möjligt och inte drabbas av ohälsa på grund av det. Hans Flyman har varit miljösamordnare inom Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd (MSB) och därvid bland annat hanterat vattenrening i samband med katastrofer. Han är även husbilsåkare. Jag har fått hans tillstånd att återge innehållet i den artikeln med kompletteringar från diverse inlägg och jag har vidare uppdaterat länkarna enligt nedan.

Här följer hans artikel:

------------------------------------------------------

Dricksvatten i husbilen – en liten lathund

Varför ska vi då ägna en liten extra tanke på vårt dricksvatten? Jo för att inte förstöra vår dyrbara lediga tid med att vi blir liggande eller bara blir lite hängiga. Normalt är nog risken att bli sjuk av vattnet liten. Trots det kan vi med kunskap och några enkla rutiner ta bort de vanligaste riskerna.

Liten skola i mikrobiologi

Det är framförallt mikroorganismerna vi ska bekämpa (om vi inte slarvar med rengöringskemikalier). Som ni vet finns det massor av olika sorter men de viktigaste i detta sammanhang är tarmbakterier (Campylobacter, E.Coli, Salmonella, Shigella), virus (noro), protozoer (Giardia, amöba, Cryposporidium).

Mögelsvampar och Aktinomyceter kan förekomma i vattendistubitionsnät och om dessa har någon betydelse för husbilar vet jag inte.

De flesta sjukdomsalstrande mikroorganismer växer normalt inte till i dricksvatten med undantag av Salmonellor och E.coli, som kan ha en begränsad tillväxt under gynnsamma förhållanden. Överlevnaden hos mikroorganismer i vatten kan vara mycket lång. Infektionsdosen kan däremot vara mycket låg i vissa fall. Temperatur påverkar livslängden. Ljus kan ge, som många har erfarit, en tillväxt på insidan av tanken. För att bakterier ska växa och föröka sig behöver de även näring. Här är det alltså viktigt att vattnet är ”rent” och klart, samt att tanken är ren.

Hur stor då är risken att bli sjuk av sitt vatten?

Enligt Livsmedelsverket drabbas årligen ca 1 person av 10 000 av en sjukdom orsakad av dricksvatten i Sverige. Det låter naturligtvis lite, men förutsättningarna är ytterst goda för ett bra vatten, om vi ser till de vanligaste sätten som vi i Sverige får vårt dricksvatten. Vårt problem som husbilsägare är att vi tar vårt vatten från olika platser i världen där vi inte känner till kvaliteten och att vi har små system som är känsliga när vi t.ex. fyller på nytt. Även om risken att bli sjuk är mycket liten är vårt mål att vattnet ska vara helt fritt från mikroorganismer när vi fyller på nytt. Har man gammalt ”okänt” vatten i tanken tycker jag att man ska tömma ut det innan påfyllning. Hur lång hållbarheten på vattnet i tanken kan vara beror på temperatur, vattnets kvalitet, hygien mm, och går inte att svara på.

Hur kommer mikroorganismerna in i vattnet och i vår tank?

Jag kan tänka mig följande föroreningskällor för husbilar:
  • Vattentäkten (t.ex. grävd brunn) som är påverkad av avlopp, gödsel, åkermark, ytvatten.
  • Vatten från sjöar och vattendrag som kan vara förorenade.
  • Kommunalt vatten i vissa länder är inte tjänligt som dricksvatten!
  • Dålig handhygien i samband med påfyllning.
  • Kontaminering vid påfyllning
  • Dålig ”slanghygien”, slangar som är smutsiga, skadade och ligger på marken.
  • Latrinhanteringen.

Vad tar död på mikroorganismerna?

  • Kokning i ett par minuter är den absolut den effektivaste metoden. Vissa kaffebryggare kommer inte upp i tillräcklig temperatur.
  • Klor. Är effektivt mot bakterier och i viss mån på vissa virus. Protozoer är däremot okänsliga. Klorhalten går att mäta. Går att använda både för tankrengöring och tilll dricksvattendesinfektion.
  • VirkonS. Effektivt mot bla bakterier och virus. Går att använda både för tankrengöring och till dricksvattendesinfektion.
  • Jod. Som klor, men ovanlig metod i Sverige. Går inte att mäta.
  • Partikelfilter. Bra som förbehandling för att minska eventuella partiklar. Begränsad effekt på bakterier och virus. Vet inte om det finns för husbilar. Det finns en uppsjö av varianter och por-storlekar för landbacken.
  • UV-ljus. Mycket effektiv mot alla mikroorganismer under förutsättning att vattnet är klart och inte grumligt tex av algväxt eller humus. KAMA har den här produkten och den tror jag är bra. Har dock ingen erfarenhet av Karmas UV-lampa. (se tilläg nedan! TS:s anmärkning)
  • Silverjoner. Är säkert bra mot bakterier men dricka det ska vi inte! Dessutom diskutabelt ur miljösynpunkt där vi vill minska silverhalten i naturen.(se tilläg nedan! TS:s anmärkning)
  • Kolfilter. Färska kolfilter har en viss effekt men har en tendens att det blir en bakterieodling i stället när tiden går i rumstemperatur.

Vad bör man göra?

  • Rengöring av tank och vattenledningar minst 1 gång/år eller om det blivit bottenslam.
  • Desinficera vattnet om det känns bäst för er. Men gör det i så fall med måtta.
  • Fyll på med ett så rent vatten som möjligt.
  • Vara noggrann vid påfyllning. Tvätta händerna före!
  • Fylla på vattnet före latrintömning. Tvätta händerna efter! Ett gram avföring kan förorena kubikmeter om någon sjuk varit på toan!
  • Spola igenom slangen före påfyllning.
  • (Använd helst egen slang. TS:s anmärkning)
Vad bör man inte göra?
  • Slarva vid påfyllning.
  • Slangar, kopplingar och lock ska inte ligga på marken.
  • Spara alltför gammalt vatten i tanken före påfyllning.
Tankrengöring
  1. Töm ut vattnet ur tanken.
  2. Rengör eventuellt med mjuk borste eller trasa som är ren och ska bara användas för dricksvatten.
  3. Skölj ur tanken med nytt vatten.
  4. Gör en brukslösning i en hink eller i flaska med det medlet du väljer. Beroende på hur du kommer åt tanken kan det räcka med 10-20 liter. Här är några exempel som ni hittar på länkarna längst ned på sidan.
  • Klorin (Natriumhypoklorid): 2,5 dl/100 liter eller 2 msk/10 liter. Använd aldrig Klorin tillsammans med andra rengörings- och tvättmedel. Undvik Klorin på silver, aluminium, läder och silke. Låt ej torka in på glas och glaserade ytor.
  • BioTabLett Ren Vatten Tank – Tabletter/Pulver (KAMA): 6 tabl/25 liter eller 1,5 dl/100 liter. Lös tabletterna/pulvret i 1 liter ljummet vatten.
    VirkonS: 2,5 g/l vatten. Utblandad lösning bör ej vara i permanent kontakt med mjuka metaller som t ex aluminium, koppar eller mässing pga risk för korrosion.
  • Kalciumhypoklorid. Går att använda men svårt att få tag på för privatpersoner. Försiktighetsmått krävs vid användning.
  1. När medlet är löst häller du i allt i vattentanken.
  2. Sätta på kranarna så att vatten med medlet kommer igenom systemet. Stäng då av. Enligt Truma bör inte varmvattenpannan utsättas för dessa medel, så låt varmvattenkranarna vara! Se manualen. (samma sak torde gälla för Aldes system! TS: anmärkning)
  3. Ta nu samma mjuka borste eller trasa och se till att alla ytor får vatten.
  4. Låt verka 10-30 min (6 tim för BioTab) beroende på preparat.
  5. Töm tanken.
  6. Skölj först, om möjligt, med en mindre mängd vatten.
  7. Fyll på fullt och se till att hela systemet blir rejält sköljt, även varmvattensystemet för säkerhetsskull.
  8. Skölj en gång till på samma sätt.
  9. Nu är det klart!
Desinfektion av dricksvatten för dryck.
  1. Gör i ordning en flaska (tex en l-liters PET) med brukslösning för att vara säker på att det löses ordentligt.
  2. Dosera enligt förpackning tex.
  • Xinix AquaCare/ KlearWater (klordioxid).
  • VirkonS: 1 g/l vatten. Dvs 100 gram om du har en 100 liters tank.
  • BioTabLett Desinfektion av Dricksvatten – Tabletter/Pulver (KAMA): 1 tabl/8liter eller 2 msk/100 liter. Dosera 1 tablett per 1 dl ljummet vatten för brukslösning eller pulvret direkt i tanken. Verkningstid 3-10 tim före användning.
  • Kalciumhypoklorid. Går att använda men svårt att få tag på för privatpersoner. Försiktighetsmått krävs vid användning.
  • Natriumhypoklorid för dricksvatten. Kan vara svårt att få tag på för privatpersoner. Osäker på om man kan använda Klorin annat än för tankrengöring.
  1. Fyll på med rent vatten i flaska och se till att det är ordentligt löst.
  2. Häll i vattentanken.
  3. Fyll på med vatten som vanligt. Vänta 10-30 min (3-10 tim för BioTab) innan användning

Ansvar och brasklapp

Dessa kemikalier är aggressiva och i vissa fall korrosiva mot vissa material under längre tids exponering. Jag har naturligtvis läst produktdatabladen och föreslår även att ni gör det innan användning. Läs även i husbilens bruksanvisning.

Flaskvatten

Vatten på flaska går naturligtvis utmärkt att använda till dryck. Se till bara att sigillet är oöppnat när ni köper flaskan. I vissa länder fyller man på begagnade flaskor med okänt vatten!

Slutligen

Var nu inte alltför oroliga för vattnet. Syftet med denna genomgång är att ge ökad kunskap vilket förhoppningsvis leder till bättre beslut i olika situationer.

Vid vissa turistorter är det självklart att man inte dricker kranvatten och då skulle inte jag dricka det vattnet direkt från tanken heller. Ska man generalisera är det större risk med kranvatten från f.d. östblocket (med några goda undantag) samt de traditionella hårt belastade turistorterna.

En god whiskey är också gott att avsluta dagen med…

Hans Flyman
Karlstad

3 mars 2008


------------------------------------------------------------

Anmärkningar om produkter som ändrats eller tillkommit:

  • Produkten BioTab som nämns i texten heter numera BioCool
  • Xinix har numera en produkt för tankrening som heter Freebact-20, som innehåller klordioxid och kan användas i pannornas varamvattensystem.
  • Även företaget Dr Keuke har produkter liknade Xinix som heter DK-DOX.
  • Det tyska företaget Reich har två produkter som använder UV-ljus för desinfektion, en lampa som nedsänkes i färskvattentanken och en som sätts på vattenledningen.
  • Alde har en reningsanordning som också sätts på vattenledningen och kombinerar UV-ljus och kolfilter. Denna produkt uppges neutralisera E-colibakterier, legionellabakterier, klor och reducerar bekämpningsmedel och tungmetaller.
Tillägg som har gjorts med anledning av den diskussion som uppstått efter det att Flymans artikel publicerades:

Torkning.
I den efterföljande diskussionen framkom fler sätt att hantera färskvattensystemet. Ett var att efter resan tömma tanken och låta den torka, vilket Flyman fann vara ett utmärkt sätt.

Silverjoner/kolloidalt silver har länge använts, och används fortfarande, som desinfektionsmedel. En produkt som omnämnts är Micropur men vid kontroll visade det sig att denna produkt inte innehåller silverjoner, utan är klorbaserad. Flyman avråder dock från användning av silver i husbilars vattentankar. Hur skadligt, eller inte skadligt, detta ämne är har varit föremål för omfattande diskussioner. Livsmedelsverket skriver på sin hemsida ” I vattenreningsprodukter betraktas silver som desinfektionsmedel, och de flesta desinfektionsmedel som redan finns på marknaden får fortsätta säljas fram till dess att den pågående europeiska utvärderingsprocessen av silver är slutförd.”.

Legionellasmitta eller legionärssjuka smittar genom att man andas in vattenaerosoler som innehåller legionellabakterier till exempel i duschar och bubbelpooler där det finns risk för bildning av vattenaerosoler. Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C. Legionella förekommer i distributionsnätet för vatten och i varmvattenberedare men även på andra ställen. Tillväxt av legionella underlättas om de växer tillsammans med andra mikroorganismer och hittas därför ofta i ansamlingar av till exempel bakterier och alger, biofilm. Den kan även föröka sig inuti amöbor och andra protozoer vilket gör bakterien både svår att upptäcka och att få bort. Biofilmen skyddar både mot desinfektionsmedel och tillfälliga temperaturhöjningar av vattnet. För att förhindra att bakterierna växter till är drift och underhåll av vattensystem viktiga. Det är viktigt att ta bort reservoarer med stillastående vatten och rensa systemet från blindledningar där temperaturen är gynnsam för tillväxt.

Länkar

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/dricksvatten
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorin
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/kolloidalt-silver
https://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ing-halsoskydd/objektburen-smitta/legionella/

Produkter

Biocool https://www.biocool.se/sv/articles/42/vattenrening
Acuacleen https://shop.yachticon.de/en/drinking-water/
DK-Dox https://kueke.de/sv/dk-dox-sv/dk-dox-aktiv-basic-mobil-sv/
Freebact-20, Acuacare https://www.xinix.se/sv/
Micropur https://www.katadyngroup.com/int/en/brands/Micropur~b4907/overview
Vircon https://virkon.se/anvandning/desinfektion-av-vattenledningssystem-vattentankar/
Raich https://reich-web.com/en/products/water-decontamination
Alde https://www.alde.se/vara-produkter/alde-aquaclear-universal/
 
Det står ingenting om ättika vilket verkar vara ett populärt sätt att rengöra både tanken och slangar inkl. Truma boiler (varmvattenberedaren). Jag har gjort "ättiksbehandling" en gång vilket har fungerat tillfredsställande. All "gegga" i form av slem fastnade i vattenpumpens förfilter vilket jag fick rensa flera gånger. Likaså toalettens filter (sitter svåråtkomligt), ett litet nät som sitter under toan, den fick jag också rensa. Kände efteråt med handen inne i tanken och där fanns ingen slemaktig hinna kvar. Om ättikabehandling är rätt eller fel, det vet jag inte, jag gjorde det mest av nyfikenhet efter att ha läst "någon's" varmaste rekommendationer.

PS. Tack Jokin, verkligen läsvärt! DS.
 
Alde rekommenderar, för att minska risken för legionellasmitta via varmvattnet, att med jämna mellanrum boosta varmvatten (extra varmvatten) då temperaturen höjs till runt 60-65 grader. Detta gäller modellerna i Compact 3000-serierna. För modellerna Compact 3010 och 3020 gäller att om det finns en batteribackup kopplad till panelen kan du aktivera "antibakteria" i panelen.

Truma rekommenderar även att temporärt höja temperaturen på varmvattnet i sina produkter. För Truma Combi ställer man in vattentemperaturen på 60 °C (på manöverenheten CP plus väljer du inställningen HOT) och låter sedan enheten vara på i minst 30 minuter utan att tappa ur något varmvatten under den tiden. När temperaturen på vattnet har kommit upp i 60 °C stängs värmarens brännare av och restvärmen i värmeväxlaren värmer upp vattnet till 70 °C.
 
När vi hade var Truma på reparation i Murcia pga utbränd brännar-stift, reparatören gav oss råd att sätta varmvatten på max, tror det var just 60°C. Detta undvek vi för att det "luktade" bränt vilket visade sig vara helt normalt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Lite komplement till frågan ang silverjoners risker.
Jag har under min arbetsverksamma tid arbetat och utvecklat metoder för dosering av bl a silverjoner i färskvattentankar ombord på fartyg där vatten kan bunkras för flera månader eller framställas av saltvatten med evaporatorer. Detta kan ju jämföras med förvaring av vatten i husbilar. Här har tillsättning av silverjoner många fördelar jämfört med de flesta andra metoder för desinficering av dricksvatten men man skall ju naturligtvis ha rätt dosering, mellan 20-50 ppb silver.
Det har gjorts många tester vad överdosering kan ge för negativa konsekvenser och man är tämligen överens om att det krävs betydligt högre doseringar innan man påverkas negativt. En annan negativ påverkan som framförts är ju miljöpåverkan och det är ju en viktig faktor men rätt dosering i våra husbilstankar kommer inte att ge en märkbar påverkan. Det man tänker på närmast när det gäller silvers negativa påverkan är silverdosering i underkläder och sportkläder som används av vissa tillverkare ( används för att ta bort dåliga lukter, men naturligtvis är det bättre att tvätta kläder istället) och här kan man prata om höga halter som kan ge märkbara negativa konsekvenser i våra recipienter.
Ett tappat silvermynt eller silversmycke i vattnet kommer att ge en betydligt större silverkoncentration i vattnet än vad vi kommer att släppa ut under vår husbilsverksamma tid med silverdosering i färskvattnet.
Silver i våra vattentankar ger en långtidseffekt som i princip inget annat desinfektionsmedel gör vilket är en stor fördel. Många av oss har ju även filter för att filtrera bort smutspartiklar i vattnet. Tyvärr har det negativa konsekvenser då filtret verkar som en bärare av mikroorganismer med en hög tillväxt som följd (som även nämnts tidigare). Har man silverjoner i vattnet är detta verksamt i filtren och tar bort tillväxten.
Tycker man att man vill behandla vattnet är silverjoner ett av många bra sätt att dämpa oron och som inte har några negativa konsekvenser förutsatt att man följer doseringsinstruktionerna. Själv använder jag inga tillsatser till mitt vatten som jag tar ur egen brunn och har aldrig blivit dålig av det. Viktigast är att bunkra vattnet på ett hygieniskt sätt, rentvättade slangar/vattenkannor, vältvättade händer och inte ta vatten från källor där man är osäker på kvalitén.
 
Senast redigerad av en moderator:
Bio Tab består av natriumperkarbonat. Det har även kunnat köpas i pulverform i storförpackning till ett pris som var en bråkdel . Kan vara värt att söka på.
 
Senast redigerad av en moderator:
Nej, jag har inget svar.
Utan att ha belägg, får jag känslan av typ TV-shop med aluminium i vatten som silverputs, eller någon annan innovativ mirakeluppfinning.
-förlåt trådkapning, men frågan är ju kvar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag skulle inte använda det till dricksvatten om man läser det Jokin lagt in om
rengöring av tank med silverjoner
 
Senast redigerad av en moderator:
Med de erfarenheter jag har av silverjondosering så kan jag inte se att det finns några risker vid rätt dosering. Känner du dig osäker kan du minska doseringen upp till max 50 % men då behöver uppehållstiden fördubblas till ca 4 tim. Varför detta, jo för att silverjonerna påverkar mikroorganismernas delningsförmåga och då krävs längre tid för att få tillräcklig verkan. Samtidigt tror jag att du klarar dig mycket bra utan någon tillsats bara du vidtar tillräckliga hygienåtgärder och bunkrar med kommunalt vatten.

Jag har inte hittat något inlägg från Jokin men kan hålla med om att silverjoner inte är avsett för rengöring av tankar utan för desinficering av dricksvatten.
 
Senast redigerad av en moderator:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen