• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fråga Dokumentation, hur gör ni?

Brogu

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Färjestaden
Ser fina reseberättelser här och i andra forum. Men vad händer med dom? Blir dom bara hängande där i cyberrymden eller tas dom till vara på något sätt. En del beställer utskrift från facebook tex. Jag vet en som gör riktiga proffsutskrifter från sina resor i England. Och någon som har massor av anteckningar och fullt med bilder i telefon och platta, men sedan blev det inget av det.
Jag kanske är lite gammaldags men jag tycker om att bläddra och resa en gång till. Jag sätter samman text och bilder i ett word dokument, sparar sedan som Pdf och skriver ut på bästa fotopapperet och in i en pärm. Ja, jag vet att det blir dyrt, en tusenlapp per resa men tycker att det är värt det.
Så här ser mitt bibliotek ut,
P1030425.jpg
Om jag blir hemma är det bara att ta en pärm och drömma sig tillbaka. Och det är inget snack, det är faktiskt 9,5 år sedan vi var i Toscana. Det kan väl inte va så länge sedan? Jo, här har vi svart på vitt.
P1030426a.jpg
Hur gör ni med alla fantastiska resor och minnen?
 
Jag har valt den enkla modellen med korta dagboksnoteringar. Första boken påbörjades inför semestern 1980, vilket var första med husvagn. Den boken inleddes med ett förord.

"Denna bok skall tillkomma till förebyggande av bittra diskussioner. Efter att hört andra återge samma händelser, men placerade på olika platser, insåg vi att en persons minne sällan stämmer överens med en annans."

Vanan sitter i fortfarande efter att ha kört husbil snart 30 år. Varje år gör jag en kortvariant digitalt så det blir lättare att söka. Böckerna har varit till mycket nytta.
 
Tidligere skrev fruen dagbog 📕 og jeg tog en masse billeder, der kom i album med støttetekst.🚐
Siden blev billederne digitale og så blev der ikke rigtig plads til støttetekster i de mapper på PCen hvor billederne ligger. 📸
På trods af billeder og dagbogsoptegnelser så husker fruen og jeg vidt forskellige ting fra vore rejser, sikkert fordi vi mennesker opfatter og ser ting forskelligt, og at vi prioriterer forskelligt i hukommelsen. 🌞 ⛱ 🌧☔
Så nu er både dagbogsoptegnelser og billeder stoppet.
Til gengæld har vi det det vældigt morsomt når vi taler om de rejser vi har været på sammen. Ofte skulle man tro at det vi ikke har rejst sammen😄
 
Tack Brogu för att Du tog upp ett intressant ämne. Minnen är en del av levande människa och ofta är skapande byggstenar för kultur.

När våra söner var små så gjorde de korta anteckningar och jag fotade. Sedan blev det album från varje resan med foton och deras anteckningar och ritningar. Senaste 15 år husbilar vi bara två. Jag skriver dagbok och vi tar många bilder. Allt har blivit lättare och relativt snabbare, då digitalt; text i Word på surfplatta, bilder med digitala kameror. Det svåra kommer senare. Att välja passande foton bland många tagna. Detta uppdrag sköter jag sedan länge. Slutresultatet är berättelser i digitalt format som delas med familjen och nära vänner.
 
Nu får jag dåligt samvete. När vi skaffade husbil (2007) gjorde jag väldigt detaljerade anteckningar. Samlade alla kvitto och gjorde noggranna redovisningar på alla kostnader. Tyvärr har det blivit sämre med detta på senare år vilket är synd. Dock fotar och filmar jag mycket och det har jag bra ordning på.
 
Jag har bilder överallt, ingen ordning mer än på årtalen. Hustrun skriver i en bok var vi varit med husbilen. Jag har kanske något fel i min hjärna för jag ser nästan aldrig bakåt, det som har varit, har passerat. Jag ser framåt vad händer i min och hustruns framtid är intressantare. Livet är för kort för att titta i backspegeln. Livet skall gå framåt. Kanske därför jag inte har någon ordning på mina bilder.
 
Jag är precis som Lasse. Foton i årtalsordning, inget mer. Tidigare försökte ja skriva lite kort i en loggbok, men detta har ebbat ut. Jag försöker också att leva i nuet och "fånga dagen". Det förflutna är ändå intressant, då jag läser mycket historia, från "big bang" och framåt, men mitt personliga förflutna finns mest bara i mitt minne, vilket är borta snart.
 
Vi har ibland (sporadiskt) skrivit ut bilder, både från mobilen och kameran till Google fotobok. Mest för att det inte är så kul att sitta å bläddra i fotobiblioteket när man vill visa vänner, barn å barnbarn. Sedan finns de ju kvar i datorn med bättre upplösning om man vill leta upp dem.
Ibland skriver vi om våra resor på hemsidan:
Exempelvis : http://dahlstroem.eu/husbil/jylland-september-2021/

1661501148301.png
 
Vi har i veldig mange år benyttet Thumbsplus for å lage en database med kommenterte bilder. største problem tidligere var når vi flyttet fra en PC til en ny. Har planlagt å benytte en ny NAS server for bildelagring og endre pekerne i databasen som jeg samtidig flytter til en database server utenfor huset sammen med en kopi av bildene. Selve databasen blir synkronisert med en kopi på NAS serveren.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen