• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Avgasrening differenstryckgivare partikelfilter

Stefan A

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Finspång
När vi på fredagen före pingsthelgen var på väg till Gränna, när vi ska till att köra på motorvägen vid Norsholm så plingar det till och gul motorlampa tänds samt den tappar effekt ok tänkte jag det är nog problem med dpf och hört att man kan köra vidare med högre motorvarv och lampan slocknar, men när vi kom till Linköping så stannade vi och ringde bärgare som kom efter ca 25min. Fredag em så det var kört och bärgarn hade inte grejer så han kunde nolla eller läsa felkoder så han föreslog att vi åkte hemåt vilket vi gjorde, väl hemma tog jag fram mitt instrument och läste av felkoderna P2002 samt P2455 vilket är igensatt dp samt föhöjt värde enligt dpf sensorn, testade att nolla koderna och startade och allt fungerade som vanligt så vi bestämde oss för att åka så vi rullade iväg och det gick som tåget, men det började bli sent och hungern kom på oss så vi bestämde oss för att stanna i Mjölby och äta lite, men när vi ska åka vidare så plingade det till och motorlampan tändes men nu var det inte långt kvar så vi åkte vidare och det gick riktigt bra höll ca 80km.
Hem kom vi också med tänd lampa, provade flera gånger att nolla vilket inte hjälpte.
Efter lite koll på nätet så verkar boven vara dpf sensorn i vilken det samlas kondens som till slut kortsluter sensorn, fick hem den nya igår som jag ska byta och sen göra en regenerering av partikelfilter samt byta olja och filter, hoppas att det fungerar sen. Semestern kommer ju närmare.
Vår husbil är byggd på Fiat Ducato 3,0 177hp 2013 och gått 8300 mil.
20230602_155432.jpg
 
Bra att det inte var något riktigt fel utan datorgenererat elände. Om man visste vilka kablar man skulle klippa för att bli av med problemen. Kanske programmera om ECU att strunta i alla felkoder och ge klarsignal, det skulle inte ens besiktningen hitta då allt skulle se bra ut.
 
Bra att det inte var något riktigt fel utan datorgenererat elände. Om man visste vilka kablar man skulle klippa för att bli av med problemen. Kanske programmera om ECU att strunta i alla felkoder och ge klarsignal, det skulle inte ens besiktningen hitta då allt skulle se bra ut.
Lura för tusan inte i någon att klippa kablar, det lär bli stopp ganska snart då DPF blir igensatt av sot och kanske utom all räddning. Konstig policy från Fiat att de inte kör en recall på en så viktig funktion.
 
Beroende på hålets storlek finns då risken att givaren fortsättningsvis kommer att mäta fel vilket antagligen inte är bra för filtrets regenerering.
Hej. Så fort man ändrar något oavsett det är i avgasrening eller vakuum sidan så blir värdena inte dom rätta. Så bättre att göra ett besök på en verkstad med duktiga mekaniker som kan hjälpa till med felet.
Mvh Umebo
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen