• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dieselpriset höjs ytterligare

D9BE66DF-792F-46D6-92DC-EAC660CA01CF.jpeg

Circle K och Preem aviserar nya höjningar på vår kära diesel. Priset på diesel hamnar på en ny historisk rekordnivå 21,27 kronor för en liter. Troligen fortsatt högst i världen.

Både diesel- och bensinpriset höjs med 20 öre per liter, det innebär att på bemannade stationer är listpriset nu 21,27 kronor per liter diesel och 18,49 kronor litern för bensin hos Circle K och Preem.

Det är framförallt reduktionskravet som driver upp dieselpriset, men även skatterna ökade 1 januari och oljepriset har stigit kraftigt under januari.

Men nu läste jag i dagens Dagens Industri;
”Dieselpriset är för högt tycker Ebba Busch. Nu vill Kristdemokraterna mer än halvera andelen biobränsle för att få ner priset. Ett förslag som får både Miljöpartiet och drivmedelstillverkaren Preem att rasa. ”
Det där får vi nog lägga filen ”populistiska utspel” under ett valår, från ett parti inte långt från 4% gränsen.

Tommy
 
Populistiskt utspel ett valår, eller ett ansvarstagande för ett helt land, valår eller ej.
Detta drabbar inte bara militären på Gotland och deras kompisar utan även polis, kollektivtrafik, bönder, matleveranser (jaja, alla leveranser) mm mm.
Privatbilismen lämnar jag utanför.
Att MP skulle rasa det förstår man, men Preem?
 
Mej veterligen är preem den enda som använder terpentin från skogen som biobränsle. Förmodligen har de en konkurrensfördel att slippa importera sk biobränsle allt bränsle är väl egentligen biobränsle fast en del är äldre.
Inte innehåller väl mineralolja mineraler?
Aktiemarknaden ska man inte dra för mycket slutsatser av.
Vi importerar ju vårt bränsle måste vara besvärligt att ett litet land som sverige vill ha specialblandat bränsle för att politiker som nu är helt utan inflytande tycker det är bra.
Preem har säkert haft en konkurrensfördel där som enklare kan anpassa sej efter politikerna och göra specialavtal.
Vilka mackar som preem levererar till vet jag inte men det är nog ett antal.
Skulle tillägga det att preem tillverkar ju inte talloljan det gör pappersindustrin det är ju en biprodukt man har haft problem med att bli av med tidigare. Skulle vilja säga att de förädlar den
 
Senast ändrad:
Jag kan se att det står 95 resp 98 på de två nedersta. Men vad står det på nr2?
 
Jag kan se att det står 95 resp 98 på de två nedersta. Men vad står det på nr2?
Enligt den spanska motorsajten NEOMotor har den största skillnaden mellan de två bränslena att göra med mängden cetan/dieselknackningar. Ju högre mängd cetan, desto kortare tid går det mellan insprutningen av diesel och dess förbränning. Vid normal diesel eller diesel e+ är cetannivån 51, medan i premiumdiesel eller diesel e+10 ökar cetannivån till 55.

Det dyrare bränslet med högre mängd Cetan säljs under namnen Premium, Super eller Design, beroende på bensinbolag.

Hoppas du förstår mera än undertecknad, som köper diesel utifrån prislappen utan funderingar på cetannivån

Tommy
 
Tack.
Nej, jag kan inte så mycket om detta. Kanske någon kunnig kan svara på om vilken variant av de två i Spanien som motsvarar den vanliga svenska. För visst har vi väl bara en kvalitet på vanliga mackar i Sverige? Förutom HVO100 menar jag. Och så kan det finnas andra kvaliteter i t ex sjömackar. Men det är jag inte heller intresserad av att jämföra med.
 
Cetantalet anger hur tändvilligt bränslet är. Högre värde är högre tändvillighet.
Normal diesel ligger cetantalet vid cirka 51 även i Sverige och fungerar utan problem.
Tänkbar situation när högre cetantal har ett mervärde är när det är riktigt kallt för att underlätta start och körning vid dessa låga temperaturer.
Verkningsgraden ska bli högre med högre cetantal men motorstyrning och avgasrening är faktorer som påverkar bränsleförbrukningen så det är inte självklart att förbrukningen minskar för att man kör med bränsle som har högre cetanvärde
Genom blandning diesel med HVO så kan höjning ske av cetantalet. Circke K milesPLUS diesel med cetantal 60 är en sådan.
Finns säkert andra additiv som kan höja cetantalet.
 
Den dyrare variant av diesel som finns i europa har vi inte tillgång till den kostar ju någon krona mer och ska ge högre effekt och det stämmer bra. Skulle tro att med samma fart så tjänar man tillbaka det den dyrare dieseln kostar genom lägre förbrukning och samtidigt har man bättre kraft i uppförsbackar. Om man jämför med den svenska dieseln har man redan en vinst med blankdieseln utan inblandning av vegetabilisk olja eller vad det nu är. Den borde ju vara billigare vilket den var i början eftersom den är billigare att tillverka det har man ordnat med en extraskatt.
Har sett hur man blandade in det medel som gör dieseln kraftfullare det är en genomskinlig ljusgul vätska som blandas i ganska små proportioner procentuellt sett. Kan vara nitrometan en gissning men den är ju giftig.
Kanhända påverkas en äldre motor mer utan elektronik och med ganska litet effektuttag.
Ett högre cetantal kan säkert ändra tändpunkten på en äldre diesel så att den lättare varvar mer.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen