• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Det trodde du inte, att Sverige är det billigaste campinglandet

0909F423-9987-4908-B511-555FF7FAA0F9.jpeg

Säkert sitter många just nu och planerar sommarens Europasemestern med husbilen, samtidigt som oron finns för de ständiga prisökningar som vi hela tiden möts av idag.

Mobil fritid med husbilen är fortfarande en billig form av semester, i jämförelse med andra.

I en tid då massiva prisökningar på t.ex mat, el och bränsle är att vänta, finns det även goda nyheter. Priset på ställplatser-/campingplatser är och kommer att förbli billiga i jämförelse med många andra former av semester.

Campingpriserna är inte längre statiska. Tidiga bokningar ger ofta ett lägre pris priser.

I en tid då betydande prisökningar på de flesta områden hör till vardagen, börjar även priserna inom campingbranschen att röra på sig. Priserna gäller inte längre för en hel säsong utan justeras dagligen beroende på beläggning och efterfrågan, vad som kallas ”dynamisk prissättning/Yield management”. En prismodell som länge varit brukligt inom andra områden inom resebranschen, som flyg, hotell och charter.

Framförallt anammas de moderna systemen av campingplatser som tillhör kedjor med avancerade IT-lösningar som t,ex. First Camp, större campingar i topplägen, som vid Nord- och Östersjön, vid kusterna i Italien, Spanien och Kroatien. Dessa campingars IT-system reagerar snabbt på ökad efterfrågan och justerar priserna uppåt därefter. Därför kan ett gott råd vara att boka så tidigt som möjligt och på så sätt säkra låga priser i god tid.

Men kanske det är bäst att stanna i Sverige om vi tittar strikt på ekonomin? Våra svenska kronor har tappat i värde, så bara den effekten har gjort Europaresan 10-15% dyrare utan att ha tagit med inflationen och generella prisökningar i beräkningen.

Sverige har de lägsta campingpriserna

Den tyska motororganisationen ADAC presenterade häromdagen sin årliga prisjämförelse över campingpriserna i Europa, där Sverige för andra året i rad intog 1:a platsen som det land som har de lägsta priserna.

ADAC genomför undersökningen med att jämföra priserna på 2000 campingar i Tyskland, Holland, Sverige, Danmark, Österrike, UK, Frankrike, Spanien, Italien och Kroatien.

Enligt ADAC’s beräkningar ökar campingpriserna i Europa med i snitt 7%. Ett beräknat snittpris för en barnfamilj blir då 55,7 Euro, ca. 630 SEK, för en natt på bra camping under högsäsongen. I den förra undersökningen 2022, var motsvarande siffra 52 Euro/589 SEK.

Förra året var det Schweiz som tronade på den föga eftertraktade 1:a platsen som det dyraste landet att campa i, men har nu genom en måttlig prisökning på 2,5% hamnat på 3’e plats.

Dyrast i år är en överraskning åtminstone för mig, det är nämligen Kroatien som intar 1’a platsen genom att redovisa en prisökning på inte mindre än 15%. En prisökning som man förklarar med ökad standard på campingarna. Själv tror jag att Kroatiens övergång till Euro den 1 januari 2023 är orsaken till de stora prishöjningarna. Har själv erfarenhet från när Spanien gick över från pesetas till Euro, då en café solo som kostade 100 pesetas, från en dag till en annan kostad 1 Euro, d.v.s. 166 pesetas. Troligen samma fenomen i Kroatien.

Troligt att trogna Kroatienbesökare får en otrevlig överraskning när de kommer ner igen i sommar och läser prislistan i Euro.

Priserna i UK har till och med blivit 10% lägre än förra året, vilket troligen beror på pundets sjunkande värde.

Den hedrande 1:a platsen räknat utifrån det billigaste landet i undersökningen intar Sverige för 2:a året i rad.

Vet att många ruskar på huvudet åt uppgiften och säger, — ja men ställplatserna är i alla fall dyrast i Sverige! Tyvärr finns det ingen motsvarande undersökning som bara tittar på priser och prisutvecklingen på ställplatserna, utan här blir det antaganden.

Själv har jag en känsla av att i samband med det ökande antalet husbilar på vägarna och en restriktivare inställning till fricamping ute i Europa, har ställplatserna blivit för få och skapat en obalans i tillgång och efterfrågan som konsekvens. Därför tror jag att prisökningarna på ställplatserna ute i Europa ökat mera än de 7% som ADAC redovisar för campingarna. Ett aktuellt exempel för oss som häromdagen övernattade på ställplatsen i Palavas-les-Flots och betalade 20 Euro, för precis ett år sedan betalade vi 17 Euros för samma sak, en ökning med 18%.

Kanske Europaresan den här sommaren görs bäst och billigast i Sverige? Det finns dock ett men, troligen kommer det att bli trångt i främst landets södra och västra delar, eftersom ADAC har massor av tyska husbilsägare i sin medlemskader, som läst den redovisade undersökningen. De vill förutom billigt pris, även komma ifrån trängseln nere på kontinenten, sånt som Sverige är bra på. Till det skall läggas SCR’s kampanj i Tyskland, som jag tidigare skrivit om, https://forum.ihusbil.se/threads/det-blir-flera-tyska-husbilar-i-västsverige-i-sommar.3496/

Själva drar vi norrut, i Norrland finns ännu ingen trängsel och möjligheterna till fricamping oräknel.

56D55A74-6E2C-4D05-A951-12B053D910C6.jpeg

Tommy, som just nu befinner sig på en central gratis ställplats i Bayreuth, i den tyska förbundsstaten Bayern.

7E2ECD74-DFCB-46A7-93D6-92A777991AA2.jpeg
 
Senast ändrad:
I praktiken stämmer det inte! Vi med husbil behöver inte betala över 600:-/dygn på camping, vi går inte ut och fikar då vi har köket med oss!
Själva lever vi på 6000:-/månaden under 6 månader på Iberiska halvön och det inkl. diesel, gasol, färjor och all mat!
Försök med det i Sverige, grattis!
 
Senast ändrad:
I praktiken stämmer det inte! Vi med husbil behöver inte betala över 600:-/dygn på camping, vi går inte ut och fikar då vi har köket med oss!
Själva lever vi på 6000:-/månaden under 6 månader på Iberiska halvön och det inkl. diesel, gasol, färjor och all mat!
Försök med det i Sverige, grattis!
Något liknande här (fast utan gasol & färjor) dessutom på 4-stjärnig pet free camping.
 
Den svaga kronan spelar en viss roll i jämförelsen. Alla priser i Euro.
Ja det har blivit dyrare för oss som har SEK i börsen och skall betala i Euro och för den skull DKK, som numera kostar över 1.50 SEK för en DKK.

Tvärtom då för de som har Euro och DKK i fickan, de kommer hit som forna tiders ”valutasvin” och lever rullan, medan vi står vid grinden med kepsen i handen och bugar…. ;) :)

Tommy
 
Det märks att det är populärt att vara o campa i Sverige. Jag har garanterat mött mer än dubbelt så många utlandsregistrerade husbilar under Mars och April i år. Mot tidigare år. När man åker mellan Skåne och Dalarna 2ggr i veckan. De flesta NL. Och DE.


....... //Micke
 
Jag har ju vissa principer då det gäller att ta in på en camping.
Det ska vara prisvärt, men över 500 kr för en övernattning i Nora på våren när dom ändå inte hade någonting jag var i behov av förutom att vi ville besöka staden, nu stannade vi bara några timmar sen åkte vi ut till ensamheten som ligger 7-8 minuter därifrån.

Åker aldrig in på en camping efter kl 17.00, betala för att sova behöver man inte göra speciellt ofta i Sverige med husbil.

Rent generellt tycker jag inte Campingarna är prisvärda i Sverige utefter mina önskemål.
I Kroatien har jag bara varit på prisvärda campingar trots att det blir korsdrag i plånboken.


För oss blir det först en sväng till Ullared på vår semester och sen ett stopp och fira barnbarnet, sen siktar vi på ensamheten i Norrland, det hade jag lätt betalat för men det är ju gratis. :)
 
OK, vad kostar en ”tomt” där för en 7 meters i vinter?

Oavsett camping i Benidorm (det finns 8 st) och i Albir (där det finns en intill havet) plus ställplatsen i Altea endast 10 meter från havet (med campingstandard) får du, om du stannar minst 3 månader, räkna med en kostnad på cirka 6.000 svenska kronor per månad för husbil oavsett längd för 2 personer.
El tillkommer med cirka 0,45-0,55 Euro per kW.
Önskar du mer info on campingplatserna, så är du välkommen att höra av dig!
Kommande vinter kommer vi att övervintra för 10:e gången (8 gånger i Benidorm och 1 gång på ställplatsen i Altea - där kommer vi även att bo kommande vinter!
 
OK, vad kostar en ”tomt” där för en 7 meters i vinter?
Beror på hur länge du stannar. Vi betalar 17€. Längd har ingen betydelse, eller…?

Läste precis vad Kentx skrev, vilket stämmer, men det stämmer också att även norra tomten ska byggas ut samt att en ny STOR ställplats är på gång av samma ägare inte långt från oss. Återkommer när jag vet mer.
 
Beror på hur länge du stannar. Vi betalar 17€. Längd har ingen betydelse, eller…?

Läste precis vad Kentx skrev, vilket stämmer, men det stämmer också att även norra tomten ska byggas ut samt att en ny STOR ställplats är på gång av samma ägare inte långt från oss. Återkommer när jag vet mer.
Jag såg byggarbetsplatsen. Har du någon aning om när det ska vara klart för inflyttning?
 
Det är ju förvisso sant, men om man ser till det totala antalet Svenska pensionärer som grupp, så kan man nog inte kalla husbilsägare för "normalpensionär" utan vidare
Nej, av de pensionärer som åker husbil är troligen 200:- maxtaket för vad som är möjligt att betala för de flesta!
Jag hoppas du förstår min andemening?
 
Senast ändrad:
Nej, av de pensionärer som åker husbil är troligen 200:- maxtaket för vad som är möjligt att betala för de flesta!
Jag hoppas du förstår min andemening?
En gång i tiden bodde vi på ett vandrarhem på Gotland, mest för att vi åkte MC och var nyfikna på ”lågprisbudget”. Även med 2 inkomster, vi tyckte det var dyrt med ”längre” hotellvistelser så vandrarhem var ett bra alternativ.
Om någon tycker att 200kr per natt är dyrt, vad sägs då om vandrarhem priser idag i Sverige? Det enda som är billigare blir tältsäng (ej bekräftad uppgift, ren gissning)…

1682005027429.png
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen