- Ort
- Löddeköpinge
Året 2023 är inget undantag, när vi är ute i Europa händer det alltid något smått som stort, här kommer årets tre händelser.
1 Bilen är en Renault Master och där vi bor har Adria tillverkat. Upptäcker plötsligt att halvljuslampan lagt av. Men med två tummar i samma hand måste en verkstad uppsökas. När vi lämnade en camping där vi bott några dagar, behövde bilen bränsle och där jag skulle tanka låg en verkstad. Hustrun som är bevandrad i det tyska språket, gick och frågade om de kunde hjälpa oss. Tio minuter senare hade vi åter två helljus, lampan kostade 12 euro och arbetet 9 euro. Nu var vi inte halvblinda länge.
2 Varför upptäcker man alltid någonting helt plötsligt, kan man fundera på. Bodels batteriet hade lagt av när vi var i Tyskland. Världen går inte under man kan stå vid en elstolpe men ibland kan det vara bra bara använda solcellerna och spara lite pengar. Fick tips på vårt Forum att Fritz Berger låg i Neumarkt och där skulle vi passera. Vi körde dit men de hänvisade till en verkstadspartner 3 mil därifrån. Vi körde de 3 milen till Happurg till företaget Sonnleitner som sålde husbilar och vanliga bilar, väldigt stort företag. Där fick jag ett nytt batteri till husbilens bodel. De tog bara kontantbetalning, stod en stor skylt på mottagarnas diskar. Betalar man bilar kontant kan man undra? Batteri och instalering kostade 370 euro.
3. Stod på campingen i Eguisheim, startade bilen och en och en röd text STOPP lyste upp instrumentbrädan. Stängde motorn och provade igen, samma fel. Efter lite letande vad det var för fel kom vi fram till att vi måste ha hjälp. Hustrun ringde till vår assistans och vårt försäkringsbolag. Detta hände en fredag. På eftermiddagen återkom assistansbolaget med det tråkiga meddelandet att ingen verkstad kunde ta emot oss för än i slutet av augusti. Man pratade om bogsering till både verkstad och Sverige och att vi skulle flyga hem eller få en hyrbil. Vi fick stå kvar på campingen. Nu hände inget förrän på måndagen, det negativa var att ingen hörde av sig hustrun fick jaga försäkringsbolaget och man skulle kanske beställa bärgning till tisdag. Nu till det positiva, hustruns ena son ringde och sa att en fransyska han känner hade ringt runt till 10 Renault verkstäder och fått träff på en Renault Truck verkstad 10 km från campingen, vi var välkomna dit på tisdagen, de sa också att man kunde köra en kortare sträcka. Men från Sverige hörde ingen av sig.
Det var nog de nervösandes 10 kilometer jag kört i hela mitt liv, vad som helst kunde hända. Väl framme vid Renault Truck, som var en väldigt stor verkstad, blev vi väl omhändertagna. När proceduren med reg.beviset var avklarat, fick jag köra till ett ställe bakom verkstäderna och där stod en kille beredd med datorn. Under c:a 25 minuter körde man olika dagsnoterings program, datorn sa INGA FEL. Man släckte felkoden och vi fick köra en runda och tillbaka, men inga fel upptäcktes. Vi frågade vad vi blev skyldiga, inget sa de. Vilken service.
Tänk om bilen bärgats till en verkstad och i slutet av augusti hittades inga fel, vi fått flyga fram och tillbaka helt i onödan. På onsdagen hörde försäkringsbolaget av sig för vi hade blivit bogserade. Hustrun ringde dem och tur det samtalet inte spelades in. Slutet blev lyckligt till slut så semestern kunde fortsätta och än idag är lampan släckt.
Nämner av olika orsaker inte namnen på assistansbolaget eller försäkringbolaget. Problemen tar vi med dem.
1 Bilen är en Renault Master och där vi bor har Adria tillverkat. Upptäcker plötsligt att halvljuslampan lagt av. Men med två tummar i samma hand måste en verkstad uppsökas. När vi lämnade en camping där vi bott några dagar, behövde bilen bränsle och där jag skulle tanka låg en verkstad. Hustrun som är bevandrad i det tyska språket, gick och frågade om de kunde hjälpa oss. Tio minuter senare hade vi åter två helljus, lampan kostade 12 euro och arbetet 9 euro. Nu var vi inte halvblinda länge.
2 Varför upptäcker man alltid någonting helt plötsligt, kan man fundera på. Bodels batteriet hade lagt av när vi var i Tyskland. Världen går inte under man kan stå vid en elstolpe men ibland kan det vara bra bara använda solcellerna och spara lite pengar. Fick tips på vårt Forum att Fritz Berger låg i Neumarkt och där skulle vi passera. Vi körde dit men de hänvisade till en verkstadspartner 3 mil därifrån. Vi körde de 3 milen till Happurg till företaget Sonnleitner som sålde husbilar och vanliga bilar, väldigt stort företag. Där fick jag ett nytt batteri till husbilens bodel. De tog bara kontantbetalning, stod en stor skylt på mottagarnas diskar. Betalar man bilar kontant kan man undra? Batteri och instalering kostade 370 euro.
3. Stod på campingen i Eguisheim, startade bilen och en och en röd text STOPP lyste upp instrumentbrädan. Stängde motorn och provade igen, samma fel. Efter lite letande vad det var för fel kom vi fram till att vi måste ha hjälp. Hustrun ringde till vår assistans och vårt försäkringsbolag. Detta hände en fredag. På eftermiddagen återkom assistansbolaget med det tråkiga meddelandet att ingen verkstad kunde ta emot oss för än i slutet av augusti. Man pratade om bogsering till både verkstad och Sverige och att vi skulle flyga hem eller få en hyrbil. Vi fick stå kvar på campingen. Nu hände inget förrän på måndagen, det negativa var att ingen hörde av sig hustrun fick jaga försäkringsbolaget och man skulle kanske beställa bärgning till tisdag. Nu till det positiva, hustruns ena son ringde och sa att en fransyska han känner hade ringt runt till 10 Renault verkstäder och fått träff på en Renault Truck verkstad 10 km från campingen, vi var välkomna dit på tisdagen, de sa också att man kunde köra en kortare sträcka. Men från Sverige hörde ingen av sig.
Det var nog de nervösandes 10 kilometer jag kört i hela mitt liv, vad som helst kunde hända. Väl framme vid Renault Truck, som var en väldigt stor verkstad, blev vi väl omhändertagna. När proceduren med reg.beviset var avklarat, fick jag köra till ett ställe bakom verkstäderna och där stod en kille beredd med datorn. Under c:a 25 minuter körde man olika dagsnoterings program, datorn sa INGA FEL. Man släckte felkoden och vi fick köra en runda och tillbaka, men inga fel upptäcktes. Vi frågade vad vi blev skyldiga, inget sa de. Vilken service.
Tänk om bilen bärgats till en verkstad och i slutet av augusti hittades inga fel, vi fått flyga fram och tillbaka helt i onödan. På onsdagen hörde försäkringsbolaget av sig för vi hade blivit bogserade. Hustrun ringde dem och tur det samtalet inte spelades in. Slutet blev lyckligt till slut så semestern kunde fortsätta och än idag är lampan släckt.
Nämner av olika orsaker inte namnen på assistansbolaget eller försäkringbolaget. Problemen tar vi med dem.