• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Det händer alltid något med husbilen på en resa

Lasse

iTräffgruppen
Medlem
Året 2023 är inget undantag, när vi är ute i Europa händer det alltid något smått som stort, här kommer årets tre händelser.

1 Bilen är en Renault Master och där vi bor har Adria tillverkat. Upptäcker plötsligt att halvljuslampan lagt av. Men med två tummar i samma hand måste en verkstad uppsökas. När vi lämnade en camping där vi bott några dagar, behövde bilen bränsle och där jag skulle tanka låg en verkstad. Hustrun som är bevandrad i det tyska språket, gick och frågade om de kunde hjälpa oss. Tio minuter senare hade vi åter två helljus, lampan kostade 12 euro och arbetet 9 euro. Nu var vi inte halvblinda länge.

2 Varför upptäcker man alltid någonting helt plötsligt, kan man fundera på. Bodels batteriet hade lagt av när vi var i Tyskland. Världen går inte under man kan stå vid en elstolpe men ibland kan det vara bra bara använda solcellerna och spara lite pengar. Fick tips på vårt Forum att Fritz Berger låg i Neumarkt och där skulle vi passera. Vi körde dit men de hänvisade till en verkstadspartner 3 mil därifrån. Vi körde de 3 milen till Happurg till företaget Sonnleitner som sålde husbilar och vanliga bilar, väldigt stort företag. Där fick jag ett nytt batteri till husbilens bodel. De tog bara kontantbetalning, stod en stor skylt på mottagarnas diskar. Betalar man bilar kontant kan man undra? Batteri och instalering kostade 370 euro.

3. Stod på campingen i Eguisheim, startade bilen och en och en röd text STOPP lyste upp instrumentbrädan. Stängde motorn och provade igen, samma fel. Efter lite letande vad det var för fel kom vi fram till att vi måste ha hjälp. Hustrun ringde till vår assistans och vårt försäkringsbolag. Detta hände en fredag. På eftermiddagen återkom assistansbolaget med det tråkiga meddelandet att ingen verkstad kunde ta emot oss för än i slutet av augusti. Man pratade om bogsering till både verkstad och Sverige och att vi skulle flyga hem eller få en hyrbil. Vi fick stå kvar på campingen. Nu hände inget förrän på måndagen, det negativa var att ingen hörde av sig hustrun fick jaga försäkringsbolaget och man skulle kanske beställa bärgning till tisdag. Nu till det positiva, hustruns ena son ringde och sa att en fransyska han känner hade ringt runt till 10 Renault verkstäder och fått träff på en Renault Truck verkstad 10 km från campingen, vi var välkomna dit på tisdagen, de sa också att man kunde köra en kortare sträcka. Men från Sverige hörde ingen av sig.

Det var nog de nervösandes 10 kilometer jag kört i hela mitt liv, vad som helst kunde hända. Väl framme vid Renault Truck, som var en väldigt stor verkstad, blev vi väl omhändertagna. När proceduren med reg.beviset var avklarat, fick jag köra till ett ställe bakom verkstäderna och där stod en kille beredd med datorn. Under c:a 25 minuter körde man olika dagsnoterings program, datorn sa INGA FEL. Man släckte felkoden och vi fick köra en runda och tillbaka, men inga fel upptäcktes. Vi frågade vad vi blev skyldiga, inget sa de. Vilken service.

Tänk om bilen bärgats till en verkstad och i slutet av augusti hittades inga fel, vi fått flyga fram och tillbaka helt i onödan. På onsdagen hörde försäkringsbolaget av sig för vi hade blivit bogserade. Hustrun ringde dem och tur det samtalet inte spelades in. Slutet blev lyckligt till slut så semestern kunde fortsätta och än idag är lampan släckt.

Nämner av olika orsaker inte namnen på assistansbolaget eller försäkringbolaget. Problemen tar vi med dem.

Hade precis samma problem med vårt försäkringbolag och assistansbolaget i maj och det som störde mest var den dåliga återkopplingen. 6,5 dagar tog det för oss o komma till verkstad (Fiat som vi ordnade själva) Väl där löste de problemet på 2,5 timme

Parallellt med en infartsled i Elche i Spanien slutade bilen växla och dra normalt. Vi stannade såklart.

Hade tagit en extra bärgningsförsäkring hos Solid för knappa femhundralappen. Någon här i iHusbil hade rekommenderat det har jag för mig.

Ringde SOS International.

De fixade bärgning och en Fiat-verkstad som kunde ta emot en niometersbil.

Det tog några timmar men till kvällen var vid bärgade tillbaka till orten ungefär där vi utgått från på morgonen.

Trycket i den semiautomatiska växellådan hade delvis försvunnet. De gjorde en quick fix men rekommenderade oss att byta en sensor av någotslag (det var här tolkhjälp en från hygglig Tommy D anlitades. Mycket tacksamt.) Efter en vecka ungefär fick vi ny tid för byte av sensorn. Under tiden stod vi lugnt och skönt på ställplatser.

Ett par timmar tog jobbet och fakturan blev på Euro 500 ungefär. Efter samtal med Folksam bad de mig fota av Fakturan och skicka in den. Döm om vår förvåning då vi efter bara fem tio dagar hade fått in pengarna på vårt konto efter avdrag för självrisk. Imponerande tyckte vi.

Väljer att nämna såväl Solid som Folksam. Superprofessionellt jobbat av båda bolagen.

Och som trådskaparen skriver: det händer alltid nåt och då är det gott att vara i trygga händer. Gud välsigne de händer vi var i.

Många som kan skruva med sina bilar speciellt om de är skruvbara äldre har en låda verktyg med som löser de flesta problem. Man undviker att bli stannades för skitfel som sist när bilen vägrade starta en tång och wd40 löste problem med glappkontakt till solenoiden på startmotorn en vansinnig konstruktion med en helt oskyddad flatstiftkontakt som är som gjord att skapa problem.
ju nyare bil ju svårare fel krävs ordentligt försäkringskydd då. Man kan inte räkna med att det finns delar hemma och att verkstäderna är uppdaterade på nya modeller inte gratis att skicka folk på kurs.
Och ibland är det inte den mest smarta som får kursen utan den som är mest begiven på starka drycker som firman betalar.
Att man har helförsäkring gäller inte alltid, man vill gärna helförsäkra även om bilen passerat det magiska datum eller antal mil denna försäkring helt upphör. Pay for nothing som det heter.
Bärgningsförsäkringar som lovar på framsidan och som gömt i många ord tar tillbaka allt på baksidan som inte många läser svår text eller rättare sagt skriven för att skapa utrymme för bondfångeri och liten text t.o.m. mindre än i bibeln och sånt läser man inte dubbla läsglasögon och stark lampa gör det för jobbigt.
Sen har jag märkt att man använder utmattningmetoden att vänta ut kunden som i svårt läge ska bli tillräckligt mör för att gå med på en deal helt utanför rimlighetens gräns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen