• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten - Tryckpump Det är vattenpumpen

Kinnekulle

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Hällekis
Jag upplever att vattenpumpen har börjat "starta" själv allt oftare på senare tid. Den går någon sekund och detta sker flera gånger i timmen.
Är det normalt att det sker så ofta?

Vi har 4 tappställen i bilen och har letat läckage på de få ställen där det är möjligt att se något och naturligtvis inte hittat något.
Är det någon som har något tips för att komma tillrätta med problemet?

Jag kan naturligtvis stänga av pumpen när vi inte använder vatten.


// Stefan
 
Min pump har kommit långt innan beräknat datum och är nu installerad. Halleluja, säger jag bara, trycket är kanon och det stämmer som Ivar skrev, den går att justera! Nu ska den gamla rengöras och den lösa kontakten ”löddas”, sen får den vara som reservdel bland andra nödvändigheter.

Hoppas Kinnekulle fick ordning på sina bekymmer för det är så skönt när det lossnar!
 
Min pump har kommit långt innan beräknat datum och är nu installerad. Halleluja, säger jag bara, trycket är kanon och det stämmer som Ivar skrev, den går att justera! Nu ska den gamla rengöras och den lösa kontakten ”löddas”, sen får den vara som reservdel bland andra nödvändigheter.

Hoppas Kinnekulle fick ordning på sina bekymmer för det är så skönt när det lossnar!
Hej. Man samlar på sig en masa olika prylar som man senare tror att man behöver men det är för det mesta något annat som går sönder. Så det blir att åka till ett ställe och handla den saken som har varit trasig i alla fall men det är inte så långt till reservdelar var man än är. Så jag har gjort som dom flesta av oss så i vår blir det att kolla om dom prylar som ligger i lagret funkar för att få plats med det som funkar och kan komma till användning.
Mvh Umebo
 
Min pump har kommit långt innan beräknat datum och är nu installerad. Halleluja, säger jag bara, trycket är kanon och det stämmer som Ivar skrev, den går att justera! Nu ska den gamla rengöras och den lösa kontakten ”löddas”, sen får den vara som reservdel bland andra nödvändigheter.

Hoppas Kinnekulle fick ordning på sina bekymmer för det är så skönt när det lossnar!
Tack för omtanken 🙂, felsökning fortgår.
Återkommer när jag ger upp,
och det sker inte i första taget 🤣.
 
Tack för omtanken 🙂, felsökning fortgår.
Återkommer när jag ger upp,
och det sker inte i första taget 🤣.
Hej jag bara undrar om du har luftat varmvattenberedaren för detta problem kan uppkomma om de inte finns någon luftkudde som hjälper till att hålla jämnare tryckfördelning i systemet men det har du säkert gjort.
Mvh Umebo
 
Faktiskt inte än 🥴
Hej. Då är det nog där det det sitter. Enligt rekommendationer från panntillverkare för länge sedan. När jag höll på med rep av Husvagnar och husbilar så fick jag göra det och då brukar problemet försvinna. Jag i min husbil gör jag det ungefär 1 gång i månaden innan jag monterade ett expansionskärlet nu behöver jag inte göra det max 1 gång om året.
Mvh Umebo
 
Omlag 30% av rommet i varmvatn berederen er over inn og ut, men over tid løses luft opp i vatnet og forsvinner. Tømming av varmvatn kretsen en gang i måneden er en god sikring av at det fungerer optimalt. Etter 2 måneder er det nesten ikke luft igjen og pumpen blir spastisk - stopper og starter med sekunders mellomrom. En buffer på kallvatn kretsen holder i flere måneder før den også må luftes (tømmes for vatn).
 
Nu när ni nämner ”luftkudde” då kan jag berätta att jag tömde beredaren, bytte pumpen och efter påfyllning fick jämn och fin stråle på köpet. Tack för info, detta hade jag ingen aning om!
Hej. Jag glömde att säga att detta gäller speciellt när man har tryck vatten pump men bör göras även med om pumpen är styrd av microchip i blandaren till vattnet.
Mvh Umebo
 
Ibland räcker inte luftkudden till i VVB:n då kan man montera ett utjämningskärl efter pumpen. Utjämningskärlet tar då hand om tryckstöten när pumpen startar.
Hej. De är oxå bra men det är inte det som gör att pumpen startar i tid och otid utan att de inte finns någon utjämningssystem som håller tryck i systemet.
Mvh Umebo
 
Hej. Vill du ha hjälp med att fixa problemet så kan du skicka ett mejl till mej eller ett sms så ska jag försöka att hjälpa dej antingen med bilder eller genom telefon om du inte är i närheten av där jag är.
Mvh Umebo
Tackar väldigt gärna ja till ditt erbjudande.
I morgon tänkte jag prova att fixa "luftkudde"
Har inte hunnit med, mycket att göra som pensionär 🤣.
Vi står på hästgården I Fuengirola
 
Hoppas kan man ju alltid 😆😆😆
Igår när jag stod i duschen så efter en stund slutade vattnet rinna på min kropp, blev i alla fall blöt.
När jag "ryckte" i pumpen så gick den igång då o då.

Idag blev det till att byta till den nya pump som jag hade med mig. Tror även jag lyckades bilda luftkudde i systemet.

Om det är så att det har lyckats så skriver jag inget mer i denna tråd.

Tackar än en gång för alla tips och hurrarop.
// Stefan
 
Hoppas kan man ju alltid 😆😆😆
Igår när jag stod i duschen så efter en stund slutade vattnet rinna på min kropp, blev i alla fall blöt.
När jag "ryckte" i pumpen så gick den igång då o då.

Idag blev det till att byta till den nya pump som jag hade med mig. Tror även jag lyckades bilda luftkudde i systemet.

Om det är så att det har lyckats så skriver jag inget mer i denna tråd.

Tackar än en gång för alla tips och hurrarop.
// Stefan
Hej. Jag tror att du har lyckats så de e bara att gratulera 👍🏼.
Mvh Umebo
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen