• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten - Tryckpump Det är vattenpumpen

Kinnekulle

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Hällekis
Jag upplever att vattenpumpen har börjat "starta" själv allt oftare på senare tid. Den går någon sekund och detta sker flera gånger i timmen.
Är det normalt att det sker så ofta?

Vi har 4 tappställen i bilen och har letat läckage på de få ställen där det är möjligt att se något och naturligtvis inte hittat något.
Är det någon som har något tips för att komma tillrätta med problemet?

Jag kan naturligtvis stänga av pumpen när vi inte använder vatten.


// Stefan
 
Vår pump gick igång då och då när själva plastlocket, där man rensar silen, var sprucket. Man såg inte sprickan bara vattendroppar under pumpen. Bytte locket och sen var det inga problem mer.

Vi har däremot problem att pumpen lägger av. Anledningen är en lös kontakt på själva pumpen. Kanske dags att öppna locket och lödda lite?
 
Det är väldigt lömskt med läckage fann plötsligt att mattan var genomblöt beroende på ett sprucket filter i plexiglas. Tog bort det och ersatte med en silikonslang sen var det tätt.
Ett sätt är att stänga av pumpen och vänta ett bra tag om den då behöver gå en stund så är det läckage eftersom trycket sjunkit. Man kan även misstänka backventilen på pumpen. Finns ju även en dumpventil som löser ut när det är kallt den ska gå att återställa. Då rinner vattnet ut på marken så att det borde gå att spåra.
 
Det kan vara membranet i pumpen som inte hållet tätt baklänges pga smutts.
Det borde gå att plocka isär och rengöra pumpen.
Det kan även vara det klassiska som många har skrivit om att det sakna en luftkudde i varmvattenberedaren. Då är vattensystemet stumt. Man kan tömma VVB och fylla på den igen och då bildas luftkudden igen. Det finns troligen en kombinerad
säkerhetsventil/ frostvakt i bilen. Den kan eventuellt läcka. Dumpventil som Bengtic skriver.
 
Hej! På vår Rapido skruvar jag ur en "glasbehållare" med sil i som sitter under vattenpumpen inför avställning över vintern. Det finns alltid lite vatten kvar där som behöver tömmas. I glasbehållaren finns en gummipackning som jag en gång satte fel eller att den inte låg helt rätt vid återmontering och då fick vi precis samma som Kinnekulle med flera småstarter per timme. Ny gummipackning och allt försvann till det normala. Kanske kan vara ett tips om du har samma pump som jag. Med hälsningar Enokalma
 
Hej! På vår Rapido skruvar jag ur en "glasbehållare" med sil i som sitter under vattenpumpen inför avställning över vintern. Det finns alltid lite vatten kvar där som behöver tömmas. I glasbehållaren finns en gummipackning som jag en gång satte fel eller att den inte låg helt rätt vid återmontering och då fick vi precis samma som Kinnekulle med flera småstarter per timme. Ny gummipackning och allt försvann till det normala. Kanske kan vara ett tips om du har samma pump som jag. Med hälsningar Enokalma
Det var roligt att höra från dig. Tack för tipset Janne
 
Har haft samma problem med omotiverade start av pump och inga läckor. Ingen sugsil som kan läcka. Luftkudde fanns i varmvattenberedaren.

Så tog isär pumpen för att se om det skulle gå att rengöra ventilerna, 3 sug och 3 tryckventiler och 1 backventil, bara för att konstatera att chansen för att ventilerna skulle hålla tätt efteråt var minimal.
Backventilen visade intryckning i tätytan och att byta den hade kanske gått men med osäkert resultat.
Pumpen var 6-7 år gammal och det var en hel del beläggning i den som var svårt att få rent.

Så efter montering av ny pump istället så var problemet löst.
 

Bilagor

  • Shurflo vattenpump 20220521_142359.jpg
    Shurflo vattenpump 20220521_142359.jpg
    2,5 MB · Visningar: 10
  • Shurflo vattenpump 20220521_142526.jpg
    Shurflo vattenpump 20220521_142526.jpg
    1,4 MB · Visningar: 10
  • Shurflo vattenpump 20220521_142541.jpg
    Shurflo vattenpump 20220521_142541.jpg
    2,4 MB · Visningar: 11
  • Shurflo vattenpump 20220521_142620.jpg
    Shurflo vattenpump 20220521_142620.jpg
    2,1 MB · Visningar: 13
  • Shurflo vattenpump 20220521_142637.jpg
    Shurflo vattenpump 20220521_142637.jpg
    2,2 MB · Visningar: 13
  • Shurflo vattenpump 20220521_142652.jpg
    Shurflo vattenpump 20220521_142652.jpg
    2,6 MB · Visningar: 12
Många tips strömmar in, tar gärna emot fler :cool:

När vi var hemma köpte jag en pump på öppet köp i 4 månader hos Husvagn-svensson, får väl se om jag behöver ta till den. Men först prova tipsen från er. :) :) :)
Vad kostar en pump, det kan inte vara värre än ett restaurangbesök för 2 inkl. Coca Cola Zerro? ibland är kanske bättre att byta till ny efter ett antal verksamma år. Sen kan man bygga om den gamla som reserv istället för att hamna på autobahn en regnig dag och inte kunna spola toan, diska, pluss allt annat vattenrelaterat…

Edit:
En shurflo 7l, som vi har, kostar runt tusenlapp i våra pengar, gäller att hitta bästa pris på nätet. Shurflo 11l kostar det dubla, så vilken ska man ha då? Den billigare…?
 
Senast ändrad:
Hade samma problem för några år sen. Det var en y-koppling under vasken som hade spruckit. Konstaterade att den var tillverkad av riktigt dålig kvalitet på plasten. Köpte mycket bättre kvalitet och passade på att byta dom andre också som satt under vasken.

Pratade med verkstaden om detta och tyckte att man kunde satt ditt kopplingar i koppar istället. Han avrådde för detta, för vid eventuell frost ska plastkopplingarna spricka för att undvika mycket större frostskador.
 
Vad kostar en pump, det kan inte vara värre än ett restaurangbesök för 2 inkl. Coca Cola Zerro? ibland är kanske bättre att byta till ny efter ett antal verksamma år. Sen kan man bygga om den gamla som reserv istället för att hamna på autobahn en regnig dag och inte kunna spola toan, diska, pluss allt annat vattenrelaterat…

Edit:
En shurflo 7l, som vi har, kostar runt tusenlapp i våra pengar, gäller att hitta bästa pris på nätet. Shurflo 11l kostar det dubla, så vilken ska man ha då? Den billigare…?
I min bil finns det alltid en reservpump. Jag har råkat ett haveri för många år sen.
Precis som du skriver ett restaurang besök kostar i princip lika mycket som en pump.
Och slippa all stress för att få tag på en ny pump när man är ute på rull.
 
Jag upplever att vattenpumpen har börjat "starta" själv allt oftare på senare tid. Den går någon sekund och detta sker flera gånger i timmen.
Är det normalt att det sker så ofta?

Vi har 4 tappställen i bilen och har letat läckage på de få ställen där det är möjligt att se något och naturligtvis inte hittat något.
Är det någon som har något tips för att komma tillrätta med problemet?

Jag kan naturligtvis stänga av pumpen när vi inte använder vatten.


// Stefan
Min bästa reservdel att ha med. En ny vattenpump. Inget är så knöligt som när den lägger av.
 
Nu är den beställd och den kostade på den Spanska Amazon ca 500:- mindre är på den Svenska (i våra pengar räknat) + 7€ i frakt. Kommer inte förrän 16-22 februari, men vem har bråttom hem? Göteborg ligger under snötäcke och ingen av oss åker varken längdskidor eller skridskor så detta hoppar vi gärna över o_O 🥶

1675447934998.png
Det finns en skillnad, vår pump är 20 psi, men denna är 30 psi, dock samma storlek på infästning, Volt och säkring. Hoppas det fungerar…

Tack till alla för era kommentarer, känns betydligt tryggare att veta hur ni har tänkt och gjort (y) 👏 🖖
 
Kontaktade Alde. En orsak kan vara den backventil som sitter på beredare. Om det fanns fukt i den genomskinliga slangen på backventilen. Det fanns fukt där, skall försöka få tag i en sådan.
Jag undrar om den backventilen är samma som den som sitter på min beredare?
Den fungerade så att när man tappade ut vattnet för vintern t.ex. så släppte den in luft i beredaren för att det inte skulle stå kvar vatten där. Jag hittade en slang under som det rann ifrån när pumpen var på. Jag kapade skaftet på en tandborste och pluggade hålet. Men det varade inte länge när varmvattnet var på mjuknade slangen och skaftet ramlade ut. Ett buntband hade löst problemet.
Så om ditt problem är likadant går det att plugga slangen så länge, kanske enklast att göra det vid backventilen och då kan man ju passa på att undersöka backventilen. Det som är lite lurigt är att den ska monteras åt ett håll som man tror är åt fel håll ventilen är märkt vilket håll den ska sitta.
 
Jag undrar om den backventilen är samma som den som sitter på min beredare?
Den fungerade så att när man tappade ut vattnet för vintern t.ex. så släppte den in luft i beredaren för att det inte skulle stå kvar vatten där. Jag hittade en slang under som det rann ifrån när pumpen var på. Jag kapade skaftet på en tandborste och pluggade hålet. Men det varade inte länge när varmvattnet var på mjuknade slangen och skaftet ramlade ut. Ett buntband hade löst problemet.
Så om ditt problem är likadant går det att plugga slangen så länge, kanske enklast att göra det vid backventilen och då kan man ju passa på att undersöka backventilen. Det som är lite lurigt är att den ska monteras åt ett håll som man tror är åt fel håll ventilen är märkt vilket håll den ska sitta.
Hej. Kan du skicka en bild så kanske du kan hjälpa Kinnekulle. För jag är inte vid husbilen nu.
Mvh Lasse
 
Hej. Kan du skicka en bild så kanske du kan hjälpa Kinnekulle. För jag är inte vid husbilen nu.
Mvh Lasse
Det är nog den här T-kopplingen på bilden som Bengt menar. I T-kopplingen finns en backventil mot den genomskinliga slangen. Jag har för mig att på något nyare bilar än den på bilden är ventilen elektriskt styrd.
 

Bilagor

  • E5BCA227-C09A-48D8-B477-70FC6DF8D441.png
    E5BCA227-C09A-48D8-B477-70FC6DF8D441.png
    6,4 MB · Visningar: 49
Lite svårt att ta ett foto eftersom jag klätt in värmaren med skivor plus att det är fullt i garderoben. men det ser inte likadant ut, visste inte det fanns ett kretskort dolt vet inte om det finns. ventlilen sitter på en slang som går rätt ner i backen och det är ingen trevägskoppling men det kanske det finns innan. slår man på pumpen och kryper under husbilen med en ficklampa lär man se slangen komma ut under bilen mittför värmaren om nu pumpen är på ska man se att det droppar eller rinner där. Kan tänka mej att ventilen är utsatt för frost underifrån.
Förmodligen ser det ut på liknande sätt eftersom det är enda sättet att försäkra sej om att man kan tömma värmaren helt sen får man ju automatiskt den luftkudden man eftersträvar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen