• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Det är för varmt för att vara ute, då ägnar jag mig åt

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Eller kanske inte..
Jo lite.
Hursom, ibland fastnar jag i att läsa nyheter på webben.
Så och häromdagen läste jag en artikel om att någon inom fotbollen? och några hotell mm stoppat försäljningen av Marabous chokladkakor med hänvisning till att de betalat rysk skatt.
Drog mig då till minnes att jag läst, för åratal sedan, att en stor del av tillverkningen ligger i Sverige, så jag googlade lite.
Jo det stämde ju men fick även reda på att de äger Oboy, Gevalia, V6 (tuggummi), kex och en massa annat.
Det konstiga är att man då inte tagit avstånd från dessa varor?!

Det tog sedan bara någon dag så gick svenska vd:n ut med just det som jag googlat fram om att tillverkningen på det som säljs i Sverige tillverkas i Sverige eller övriga eu och att det är så enormt mycket mer än bara choklad.

Går man då in med den insikten så blir det många varor att bojkotta.
Börjar man sedan läsa vilka tillverkare som har fabriker i Ryssland (och således betalar rysk skatt) så har vi inte mycket varor kvar att välja på.
De flesta biltillverkare har produktion i Ryssland, mycket spannmål kommer därifrån, virke mm mm


I kommentarsfältet till artikeln var det en person som hävdade att fler skulle ta sig i kragen och bojkotta tillverkarens alla varor, tex Coop och Ica.
Han fick bra motargument av någon med samma motargument som jag men kunde inte ge sig.
Tillslut spårade tråden ur fullständigt med grova personangrepp.....
 
Man får inte glömma att det ryska folket är de som blir drabbade, Putin eller vem det är som sitter vid makten struntar ju helt i sitt folk och har så gjort länge. Vapen har varit prioriterat sen han kom till makten och när man ser på hur många av sina egna han skickar in i döden förstår man att inte mycket stoppar honom. Det ryska folket har varit hunsat och nedtryckt i väldigt många år att ta bort försörjningen för vanligt folk gör varken till eller ifrån. Putin är enormt rik och äger ett antal stora fartyg men kan knappt ta sej någonstans eftersom han är anklagad för krigsbrott i en stor del av världen. Det biter nog mer egentligen. Det som är intressant är att det kommer fram vilka de egentliga ägarna är till våra genuina svenska produkter. Sverige är utsålt kanske därför kronan är skräpvaluta lönerna låga och bostäderna dyra.
 
"Libero, Tork och Libresse är tre av flera välkända varumärken som ligger under svenska Essity som nu har svartlistats"
Och där kom det några till.
Inga blöjor till barnen eller trosskydd till kvinnorna.

Ett annat exempel är det brittiska företaget Unilever, som bland annat äger svenska GB Glace.
Även Carlsberg och Nestlé som säljer frukostflingor, barnmat, Zoégas kaffe och Kit Kat.

Det är "bara" att fortsätta bojkott spåret, eller?
Lite sjukt måste jag säga...
 
Senast ändrad:
Inte verkar det vara mycket som går att göra finns paralleller med hitler och tyskland fast idag finns internet och massmedia mobiltelefoner med kamera.
Undrar om det blir likadant som då att det kommer skrivas spaltkilometer studieresor osv.
Sen blir det väl rättegångar och sånt. Men vi såg det komma. Jag har en känsla av att vitryssland redan är taget fast det inte är uppenbart.
 
Ett ordspråk som några använder i olika sammanhang är, ingen kan göra allt men alla kan göra något.
I fallet med Marabous huvudägare går ut med, visserligen en tafatt reaktion men dock en reaktion om förändring. Håller detta i är jag övertygad om att större förändring kommer att ske.
Om reduktionsplikten skulle bli valfri och alla bolag höll den på 50% skulle det bli svårt att bojkotta alla bensinbolag. Men bojkottade man enbart ”jet” skulle dom snart anpassa sig efter kundens önskemål. Bara att nämna att det efter det är ”Statoils” tur skulle få flera att anpassa sig. Allt är inte svart eller vitt och man behöver inte göra allt på en gång.
 
Men vi har ett fritt val att välja sida, visst det är omöjligt (nästan) att ha koll på alla produkter/tjänster, men iallafall jag har inga problem att välja sida.

Har nästan lyckats när det gäller val av kött, djuren jag lägger på min tallrik ska ha fått utstå så lite lidande som möjligt, detta är inte enkelt eller billigt, men man får handla lite mindre, skulle inte lyckats om inte min sambo styrt upp mej 🥴
 
Största problemet att bojkotta något visst märke eller produkt måste ju ändå vara hur utbudet och till viken kostnad.

Vi säger att Cirkel K tar all sin olja från Ryssland (vilket vi då inte vill köpa) medan OKQ8 tar all sin från Norge.
Om det ryska bränslet kostar 15kr litern och det Norska 30kr litern (det förutsätter givetvis att var och en får välja själv) så tror jag den stora massan skiter i att bränslet kommer från Ryssland och tankar det för att det är billigast, även om en del tycker att det är fel och knyter näven i fickan.

Sedan finns det några få som inte är prisberoende och köper det dyrare.
 
Största problemet att bojkotta något visst märke eller produkt måste ju ändå vara hur utbudet och till viken kostnad.

Vi säger att Cirkel K tar all sin olja från Ryssland (vilket vi då inte vill köpa) medan OKQ8 tar all sin från Norge.
Om det ryska bränslet kostar 15kr litern och det Norska 30kr litern (det förutsätter givetvis att var och en får välja själv) så tror jag den stora massan skiter i att bränslet kommer från Ryssland och tankar det för att det är billigast, även om en del tycker att det är fel och knyter näven i fickan.

Sedan finns det några få som inte är prisberoende och köper det dyrare.
Ja tyvärr är det lite så.
T.ex. så kan de flesta av oss tanka HVO, men hur många gör det, definitivt inte jag, skulle jag börja cykla eller åka elbil för att rädda klimatet, då söker jag hellre giljotin.
 
Halva klotet är just nu fyllt med despoter som aldrig kommer o vika sig.
så lev dagen o som en "äldre" man sa till mig.
Sluta köpa gröna bananer.
Om Kaj.p tillåter lite skämt...
så skulle jag bara lägga till en mening... så lev dagen o som en "yngre" män försöker säga till oss : Nu är AI och ChatGPT på väg att lösa alla sådana problem och snabbast möjligt (det är ju supersnabb digital intelligens) sätta stopp på alla krig.
 
Om Kaj.p tillåter lite skämt...
så skulle jag bara lägga till en mening... så lev dagen o som en "yngre" män försöker säga till oss : Nu är AI och ChatGPT på väg att lösa alla sådana problem och snabbast möjligt (det är ju supersnabb digital intelligens) sätta stopp på alla krig.
Jag såg första Terminator filmen i lördags (minns att jag var för ung för att få se den på bio när det begav sig) och hur otroligt det än lät då,
"Jag kommer från framtiden, 2026", så kanske det trots allt är den framtid vi går till mötes (då menar jag inte 2026 som trots allt, 39år efter filmen, fortfarande är framtid)...
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen