Visa bilaga 26895
Ok, det är ett ovetenskapligt påstående som jag kommer med, men det har blivit en tradition att besöka Ö-vik, deras fina ställplats varje sommar och mina iakttagelser är de samma varje år.
Vi hade inte planerat att besöka Ö-vik idag, hade vi det så hade vi bokat elplatser redan tidigare. Nu försökte vi boka på nätet vid 12-tiden, men alla bokningsbara platser, d.v.s. de med el, var redan bokade. Ringde och man var snäll och reserverade en plats utan el.
På plats kan vi konstatera att de 20 elplatserna var upptagna och vid 16-tiden var även de 10 platserna utan el upptagna, nu strax efter 20.00 så uppskattar jag att man tryckt in 35 bilar på ställplatsen.
Jaha… men det märkliga är att på andra sidan hamninloppet och ännu centralare finns de där ”ställplatserna” som så många pratar om och påstår att det är det som vi vill ha.
Visa bilaga 26904
Platserna utan service och som inte kostar något, eller max den vanliga parkeringsavgiften. Vi har ju redan allt med oss i bilen!
Visa bilaga 26903
Ja där ser det ut att stå 4 bilar, jag tror man var här först och blev besvikna att det var fullt och platserna på hamnplanen blev reservalternativet.
Min egen teori när det gäller det här med vad vi vill ha och inte, är att pionjärerna inom vårt mobila intresse gillar det avskalade, enkelheten som det var för 5-10 år sedan, medan dagens nya och yngre husbilsägare har andra prioriteringar.
Carola och jag tog just en promenad och tittade på bilarna här, alla, ja precis alla här är nyare moderna bilar, som precis som oss absolut inte behöver elstolpar - men alla som fått en elplats har kabeln inkopplad.
Priset på den här fina ställplatsen är 220 kr utan och 300 kr med el. 90% av bilarna är svenska, ett par norska och en bil från Österrike.
Min egen konklusion är att den moderna husbilsbesökaren är berikande för den lokala ekonomin, om man erbjuder det vi söker. Självklart finns även gruppen som vill det motsatta, de som vill känna friheten, naturen och hatar det tillrättalagda, men är man i majoritet som vissa påstår? Själv tvivlar jag efter mina egna enkla iakttagelser.
Min rekommendation om du tänker bygga en ställplats och tjäna pengar på den, bygg den som en modern campingplats för husbilar, precis som man idag bygger i Sydeuropa med stor succé.
Intressant att höra vad du tycker och tror….
Tommy