• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Den svenska husbilsägaren vill ha trygghet, service, känna sig välkommen och betalar gärna för det!

Ciao!
Vår son 16år, gillar att duscha länge, så för att göra honom nöjd uppsöker vi sådana ställplatser då o då, men annars gillar jag alla typer av platser, även fricampa, eller bara sova på en vanlig parkering, eller som vi står i bland i byarna här i Biella vid sidan om någon ej så trafikerad väg.
Jag hann precis installera innan vi åkte ner för en vecka sedan ett 160Ah LiFePO4 från Sunlux, hade massa strul med leveransen genom DHL, tveksam om dom hittat det ännu, jag fick åka till Värnamo o hämta det några dagar innan vi åkte, Mathias på Sunlux skötte det ändå bra, o jag fick lite rabbat/diesel pengar.
Det funkar jättebra, hann inte köpa någon dc-dc för att få bättre laddning när vi kör, men hittills laddar solcellerna, ett på 160W, men såg via Victrons app att den laddat med 191W!
Jätteskönt att veta att man inte behöver 230VAC, 2ggr har vi kopplat in kabeln
En gång i Tyskland när min son körde elvispen till grädden o marängen.
O vid Garda sjön när kylskåpet funkade dåligt på gas, nu efter rejäl rengöring funkar det jättebra igen.
Funderar på att skaffa en liten inverter på kanske 500W för elvisp, liten hårtork o dator mm, med "ren sinus".
Mvh
Anders
Ser på din Victron att du laddar max 14.2V, Sunlux rekommenderar att välja adaptiv laddning och höja till 14.4V, gå in inställningarna och justera.
 
I ett försök att återföra tråden till dess ursprungliga fråga/påstående.
Är svenskar bekvämare än andra européer?
I speciellt de tyskspråkiga delararna av Italien, Dolemiterna är dom mer vaksamma på turist trender än vår mer rustika Piemonte region, och det går att boka på många fler ställen. Dom "basala" husbils behoven, laddat batteri, vatten, tömma gråvatten o toa, är en sak, men sen om platsen erbjuder andra värden som speciell utsikt nära någon annan attraktion eller speciell resturang mm, så är många beredda att betala mer. Men som sagt tillgång/efterfrågan styr.
 
Visa bilaga 26895

Ok, det är ett ovetenskapligt påstående som jag kommer med, men det har blivit en tradition att besöka Ö-vik, deras fina ställplats varje sommar och mina iakttagelser är de samma varje år.

Vi hade inte planerat att besöka Ö-vik idag, hade vi det så hade vi bokat elplatser redan tidigare. Nu försökte vi boka på nätet vid 12-tiden, men alla bokningsbara platser, d.v.s. de med el, var redan bokade. Ringde och man var snäll och reserverade en plats utan el.

På plats kan vi konstatera att de 20 elplatserna var upptagna och vid 16-tiden var även de 10 platserna utan el upptagna, nu strax efter 20.00 så uppskattar jag att man tryckt in 35 bilar på ställplatsen.

Jaha… men det märkliga är att på andra sidan hamninloppet och ännu centralare finns de där ”ställplatserna” som så många pratar om och påstår att det är det som vi vill ha.
Visa bilaga 26904
Platserna utan service och som inte kostar något, eller max den vanliga parkeringsavgiften. Vi har ju redan allt med oss i bilen!
Visa bilaga 26903
Ja där ser det ut att stå 4 bilar, jag tror man var här först och blev besvikna att det var fullt och platserna på hamnplanen blev reservalternativet.

Min egen teori när det gäller det här med vad vi vill ha och inte, är att pionjärerna inom vårt mobila intresse gillar det avskalade, enkelheten som det var för 5-10 år sedan, medan dagens nya och yngre husbilsägare har andra prioriteringar.

Carola och jag tog just en promenad och tittade på bilarna här, alla, ja precis alla här är nyare moderna bilar, som precis som oss absolut inte behöver elstolpar - men alla som fått en elplats har kabeln inkopplad.

Priset på den här fina ställplatsen är 220 kr utan och 300 kr med el. 90% av bilarna är svenska, ett par norska och en bil från Österrike.

Min egen konklusion är att den moderna husbilsbesökaren är berikande för den lokala ekonomin, om man erbjuder det vi söker. Självklart finns även gruppen som vill det motsatta, de som vill känna friheten, naturen och hatar det tillrättalagda, men är man i majoritet som vissa påstår? Själv tvivlar jag efter mina egna enkla iakttagelser.

Min rekommendation om du tänker bygga en ställplats och tjäna pengar på den, bygg den som en modern campingplats för husbilar, precis som man idag bygger i Sydeuropa med stor succé.

Intressant att höra vad du tycker och tror….

Tommy
Tråkigt att vissa bekymrar sig över andras behov och intresse av elstolpar.

Fick jag utrusta ställplatserna skulle jag dela upp p-platser i flera områden. 16A, 6A och ej el, eller om möjligt ett enkelt system där man betalar efter behov och förbrukning.

Håller med Tommy om hur det är i Sydeuropa På hela kontinenten har man på många SP ett system där du betalar extra, antingen en fast kostnad för 4-10 Amp. eller efter din förbrukning.

Det är mer schysst mot de som ej behöver el, eller bara lite el för laddare o.d. Speciellt om SP-ägarna tar betalt för el du ej behöver.

Vi har nu i flera år åkt runt, förutom i Sverige på somrarna, framförallt i Sydvästra Europa under vintrarna. Förra husbilen ”krävde” mer el, och bra säkrat för värme, vilket gjorde även behovet av gasol större. Gjorde ej så mycket då gasol kostat under halva svenska priset (Spanien och Portugal) och elen lite mer än i Sverige. Har då fått se och lära mig många vettiga lösningar. Både på SP och hur individer löst sina egna behov av el.

Nu bytt HB och har nu mycket kapacitet av solceller, inverter och Litium-batteri som gör oss mindre el-beroende så vi klarar oss mkt bättre nu när SP är fulla, men även för mer fricamping.

Det finns ju nu också nya system med lösa solcellspaneler för enkel inkoppling för de som ex.vis vill ta med sig systemet till ny bil.
Då kan man ju även vinkla dem direkt mot solen och få full exponerad area och mer el.
 
Jaha… men det märkliga är att på andra sidan hamninloppet och ännu centralare finns de där ”ställplatserna” som så många pratar om och påstår att det är det som vi vill ha.
Detta visar att vi inte alls behöver parkeringsplatser utan service.
Varför inte kalla husbilistens behov för vad det är, en centralt belägen campingplats.

Den som inte håller med mig skulle förmodligen inte besöka en stad i alla fall.
 
En annan aspekt är om det finns skuggande träd vid en parkering, idag var vi i Mantova, känt för att vara ett riktigt varmt ställe när det är varmt, hade hört att de skulle bli 36-37 grader, så vi åkte runt o letade en parkering med lite träd runtom, såg lovande ut på ett ställe men då visade det sig att det bara var för bilar under 2.30m, satt en bom. Så till slut insåg vi att ända vettiga stället var en bra ställplats, enkel men hyfsat bra med träd, 24 Euro för 24timmar, vi var bara där knappt 7timmar, men fick ändå betala för 24h, när vi kom tillbaks såg jag att utomhustempen visade 44grader.
 
Detta visar att vi inte alls behöver parkeringsplatser utan service.
Varför inte kalla husbilistens behov för vad det är, en centralt belägen campingplats.

Den som inte håller med mig skulle förmodligen inte besöka en stad i alla fall.
Jag håller inte med dig men stadsbesöken får ofta stå tillbaka på grund av svårighet att parkera husbilen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen