• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V DC-DC parallellt med EBL för laddning av LFP

Logga in för att dölja denna ruta:

MetaMarty

Ny Medlem
Medlem
Hej,

Jag ska precis montera DC/DC men blir inte klok i hur jag kopplar bort den inbyggda laddningen i min E-box. Jag har en pössl summit prime 640 med PD-EBOX-EASY-SET-18A-0001.

E-box

Men efter att läsa i denna tråd tänker jag att jag kanske inte behöver göra det då? Utan jag får 30A från min nya Victron smart och 18A från min E-box så länge jag kopplar Victron parallellt vilket jag har tänkt göra.

Det finns två utgångar för D+ men vet inte om dom driver något mer. Kylen går bara på el. Min Victron är smart så egentligen behöver jag ju inte D+ även om det kanske är bättre. Men då slipper jag riva förarstolen om jag kör utan.

Tacksam för era funderingar.

Senast ändrad:
Efter att jag skrev min tråd om att lägga dc/dc parallellt med EBL har några fler jag känner prövat detta och det har funkat utan att någon upptäckt något problem. Jag tycker att du skall testa eftersom din E-Box bara har en anslutning till start batteriet till skillnad mod de Schudt som jag har erfarenhet av som har en separat anslutning för kylskåp/laddning av startbatteriet vilket gör det enkelt att koppla bort den anslutning som kopplar start batteriet till bodelen när generatorn laddar.
Jag tittade som hastigast men kan inte hitta något riktigg schema för din E-box heller.

Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka